بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (520 کلمه)

نکاتی درباره کش پلاستیکی براکت که باید بدانید

نکاتی درباره کش پلاستیکی براکت که باید بدانید

براکت ارتودنسی با وارد آوردن فشار مداوم و یکنواخت دندانها را به موقعیت مناسب حرکت می دهد. براکتها و سیمها به دندانها متصل شده و نیرو را در جهت محدود و مشخصی (افقی) اعمال می کنند. اما در برخی شرایط لازم است دندانهای بالا و پایین نسبت به هم نیز حرکت کنند. در این شرایط کش پلاستیکی یا الاستیک به براکت دندانهای بالا و پایین متصل می شود و نیرو را در جهت موردنظر وارد می کند. به عنوان نمونه در بعضی موارد فک پایین باید نسبت به فک بالا حرکت کند تا دندانها در ردیف مناسب خود قرار بگیرند. این نیرو را براکت به تنهایی نمی تواند ایجاد کند بلکه براکت تنها دندانهای یک قوس دندانی را نسبت به هم حرکت می دهد.

 

کش پلاستیکی براکت

 اصلاح جلو زدگی فک بالا نسبت به فک پایین (اورجت) نیز با الاستیک (کش پلاستیکی) قابل انجام است. الاستیک را معمولا به صورت پیوسته باید استفاده کرد (24 ساعت شبانه روز). اگر الاستیک مدت کوتاهی در روز خارج شود، دندانها دوباره به جای قبلی خود باز می گردند و پیشرفت حاصل آمده از بین می رود. نحوه اتصال الاستیک به براکتها تعیین کننده جهت وارد آمده نیرو است بنابراین در هر بیمار اتصال آن متفاوت است. این کشهای پلاستیکی معمولا در قلاب براکت دندانهای بالا و پایین قرار می گیرند و ممکن است الگویی به صورت عمودی، مورب و یا زیگزاگی را شکل دهند. جنس الاستیک ارتودنسی از لاتکس مخصوصی ساخته شده است. مواد سازنده آن مشابه مواد دندانپزشکی دیگر برای انسان بی خطر هستند. با این حال بلعیدن عمدی مقدار زیادی الاستیک موجب سوء هاضمه و احتمالا واکنش آلرژی می شود. توجه داشته باشید که میتوانید هنگام غذا خوردن الاستیک را در بیاورید و پس از پایان غذا یک الاستیک جدید و تازه بگذارید. ممکن است الاستیک باز کردن زیاد دهان برای جویدن برخی غذاها را دشوار کند و همچنین ممکن است الاستیک پاره شود.

مش پلاستیکی براکت

با این حال استفاده 24 ساعته از الاستیک توصیه می شود از جمله هنگام صرف غذا. گذاشتن الاستیک در دهان باعث می شود مدت زمانی که فشار از دندانها برداشته می شود به حداقل برسد و در نتیجه دندانها فرصت برگشتن به موقعیت قبلی را پیدا نکنند. خیلی زود به الاستیک عادت می کنید و می توانید همراه با آن غذا بخورید. توصیه این است که همیشه الاستیک اضافی همراه خود داشته باشید و به محض پاره شدن آن، هر چه سریعتر الاستیک جدید را در دهان بگذارید. در مقابل وسوسه ی دو برابر کردن الاستیک برای سرعت بخشیدن به درمان ارتودنسی، مقاومت کنید چون این کار باعث می شود فشار بیش از حد به دندان وارد شده و به ریشه دندان آسیب وارد شود. همیشه دستان خود را پیش از تعویض الاستیک بشویید. هنگامی که الاستیک را عوض می کنید، الاستیک را تنها تا جایی بکشید که به حلقه براکت برسد و به آن متصل شود. کشیدن بیش از حد الاستیک باعث می شود کش از شکل اصلی خود خارج شده و مقاومت خود را از دست بدهد. می توانید برای قرار دادن الاستیک در براکت، از یک آینه کمک بگیرید. در صورتی که الاستیکتان در حال تمام شدن است، فورا با ارتودنتیست خود تماس حاصل کنید.

کش پلاستیکی براکت

http://www.livestrong.com/article/219476-about-rubber-bands-for-braces/

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - مهسا در روز چهارشنبه, 05 مهر 1396 10:00

با عرض سلام،
بنده حدود هشت ماهی هست که ارتودنسی ثابت انجام دادم وقبل از براکت گذاری از دستگاه هایرکس استفاده کردم به دستور پزشک و الان جند روزی هست که دکتر گفتن از کش استفاده کنم که هر 24ساعت کش هارو عوض میکنم.اما درد به شدت زیادی در سمت راست صورتم دارم که شامل درد در قسمت گیجگاه -فک-گوش-لوزه ها و... دارم که در زمان تعویض کش چندین برابر میشه ولی سمت چپ دندان هام با وجود کش های بیشتر درد کمتری داره و قابل تحمل تر،خواستم بدونم این درد شدید عادی با وجود گذشت چند روز؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.باتشکر

با عرض سلام، بنده حدود هشت ماهی هست که ارتودنسی ثابت انجام دادم وقبل از براکت گذاری از دستگاه هایرکس استفاده کردم به دستور پزشک و الان جند روزی هست که دکتر گفتن از کش استفاده کنم که هر 24ساعت کش هارو عوض میکنم.اما درد به شدت زیادی در سمت راست صورتم دارم که شامل درد در قسمت گیجگاه -فک-گوش-لوزه ها و... دارم که در زمان تعویض کش چندین برابر میشه ولی سمت چپ دندان هام با وجود کش های بیشتر درد کمتری داره و قابل تحمل تر،خواستم بدونم این درد شدید عادی با وجود گذشت چند روز؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.باتشکر
دکتر مرتضی عشاق در روز شنبه, 08 مهر 1396 12:35

مهسا خانم سلام
درد شدید با وجود استفاده ی 24 ساعته و چند روزه از کشها عجیب است و باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

مهسا خانم سلام درد شدید با وجود استفاده ی 24 ساعته و چند روزه از کشها عجیب است و باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.
default_blogger نکاتی درباره کش پلاستیکی براکت که باید بدانید
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر