بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (635 کلمه)

کلسیم زدایی دندانها و ایجاد لکه های سفید در درمان ارتودنسی

کلسیم زدایی دندانها و ایجاد لکه های سفید در درمان ارتودنسی
سخت‌ترین ماده در بدن انسان، مینای دندان است. مینا از مواد معدنی متعددی تشکیل شده است. مینای دندان برای حفظ استحکام و ترمیم پیوسته در فرآیندی به نام معدنی سازی، دائماً به برخی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر نیاز دارد. با این حال حتی مقاوم ترین مواد نیز ممکن است مقاومت خود را از دست بدهند. هنگامی که مینای دندان در تماس با اسید حاصل از فعالیت باکتری‌های دهان و یا اسید باقی مانده از نوشیدنی‌های اسیدی مصرف شده قرار می‌گیرد، مواد معدنی از ساختار مینا جدا می‌شوند بنابراین مینا فرسایش یافته و ساختار آن تضعیف می‌گردد. این باکتری‌ها به سهولت گسترش می‌یابند و از ذرات غذایی باقی مانده در دهان تغذیه می‌کنند. در صورتی که بهداشت دهان را به صورت منظم رعایت نکنید باکتری‌ها به سرعت گسترش یافته و در لایه نازک چسبیده به سطح دندان به نام پلاک، کلونی سازی می‌کنند. به فرآیند تضعیف ساختار مینای دندان به واسطه از دست دادن کلسیم و فسفات در اثر اسید حاصل از باکتری‌ها، کلسیم زدایی گفته می‌شود.

 کلسیم زدایی و لکه های سفید دندان 

مهم‌ترین مشخصه کلسیم زدایی دندان، ایجاد لکه های کوچک سفید رنگ در سطح دندان است. معمولاً پس از درمان ارتودنسی با براکت و یا وسیله‌ های دیگر ارتودنسی، لکه های سفید در دندان‌های بسیاری از بیماران دیده می‌شود اما بسیاری از افرادی که براکت ندارند نیز دچار کلسیم زدایی دندان‌ها می‌شوند. شدت لکه های سفید ظاهر شده بر سطح دندان‌ها متفاوت است. علت سفیدی رنگ این لکه ها، این است که آب جایگزین مواد معدنی از دست رفته شده و باعث تغییر ظاهر دندان شده است.

آیا کلسیم زدایی دندان‌ها را می‌توان درمان کرد؟
متأسفانه کلسیم زدایی و لکه های سفید دندان معمولاً دائمی و ماندگار هستند. اما روش‌هایی برای کمک به درمان و ترمیم کلسیم زدایی وجود دارد که ضمانتی بر کارایی آنها نیست. در هر صورت اکیداً توصیه می‌شود در صورت کلسیم زدایی دندان‌ها، به دندانپزشک مراجعه کنید.
بهترین راه درمان نواحی کلسیم زدایی دندان، فرآیند معدنی سازی مجدد دندان است. در این فرآیند مواد معدنی لازم به مینای دندان باز می‌گردد. رعایت بهداشت دهان و جرم گیری در مطب دندانپزشکی به زدودن پلاک و باکتری‌ها کمک کرده و به بزاق دهان امکان می‌دهد به شکل طبیعی فرایند معدنی سازی مجدد دندان‌ها را تحریک و تقویت نماید. همچنین با فلوراید درمانی دندان‌ها به واسطه خمیر دندان حاوی فلوراید، دهان‌شویه فلوراید و یا درمان‌های فلوراید در مطب دندانپزشکی می‌توان به افزایش مقاومت مینا در مقابل اسید کمک کرد.
اگر چه معدنی سازی دندان می‌تواند تا حدی کلسیم زدایی را جبران نماید اما این کار به شکل کامل انجام نمی‌شود. اغلب سطح دندان‌ها شروع به معدنی سازی مجدد می‌کند، اما در بخش‌های عمیق‌تر دندان، ممکن است نواحی کلسیم زدایی باقی بمانند و لکه های سفید عمقی در دندان باقی بگذارد. بهترین راه مقابله با کلسیم زدایی دندان، پیشگیری است.

راه‌های پیشگیری از کلسیم زدایی دندان‌ها چیست؟

بهترین راه پیشگیری از کلسیم زدایی دندان‌ها، بهداشت دهان به صورت جامع و منظم است. همچنین باید در فواصل منظم شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از محصولات حاوی فلوراید می‌تواند فرایند معدنی سازی دندان را تحریک کرده و دندان‌ها را مستحکم نگه دارد.

برای حفظ بهداشت دهان باید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و پس از هر بار صرف غذا دهان خود را شست ‌و شو دهید تا مطمئن شوید ذرات غذا در دهانتان باقی نمانده که به منبع غذایی برای باکتری‌ها تبدیل شود. برای جرم گیری و پاک کردن جرم و رسوب دندان، به موقع، به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که براکت ارتودنسی دارید حفظ بهداشت دهان سخت‌تر می‌شود بنابراین باید دقت بیشتری به خرج بدهید. اگر به باکتری‌ها فرصت فعالیت ندهید اسید تولید نمی‌شود و کلسیم از دندان جدا نمی‌شود بنابراین دچارمشکل نمی‌شوید.

به خاطر داشته باشید نواحی کلسیم زدایی دندان، زمینه را برای پوسیدگی دندان فراهم می‌کند و اگر به آن رسیدگی نکنید مشکل بزرگ و پیچیده می‌شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger کلسیم زدایی دندانها و ایجاد لکه های سفید در درمان ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر