بلاگ

تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه (969 کلمه)

برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها براکت بهتر است یا الاینر شفاف (اینویزالاین)

beraket

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها برای افرادی که می‌خواهند درمان ارتودنسی انجام دهد این است که این کار را با براکت انجام دهد یا الاینر شفافی به نام اینویزالاین. از آنجایی که هر دو روش بسیار مرسوم است پس مسلما هر دو قابلیت‌هایی دارند که انتخاب بین آنها را سخت می‌کند. در اینجا براکت و اینویزالاین را با هم مقایسه می‌کنیم و تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

سیم‌ کشی دندان‌ها یا ارتودنسی نامرئی
بدیهی‌ترین تفاوت براکت و اینویزالاین در شکل و زیبایی آنها است. زمانی که دندان‌های خود را به براکت مجهز می‌کنید، بر روی همه دندان‌ها قطعة فلزی کوچکی چسبانده می‌شود و یک سیم فلزی دندان‌ها را به هم وصل می‌کند. این اولین چیزی است که به محض این که دهان خود را باز کنید، همه متوجه آن می‌شوند. اگر چه واقعاً این هیچ اشکالی ندارد که دندان‌هایتان را مدتی براکت کنید تا آنها را به سمت زیبایی و سلامت هدایت نمایید و نباید از این بابت خجالت بکشید چون این کار آینده نگری و توجه شما به سلامتی را نشان میدهد اما بهرحال برخی افراد به خاطر تاثیر براکت بر زیبایی دهان و لبخندشان، اعتماد به ‌نفس خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است تا حدی منزوی شوند. اما زمانی که با الاینر می‌خواهید دندان‌های خود را صاف و همراستا کنید به‌ سختی دیگران متوجه آن می‌شوند چون الاینر یک پلاک پلاستیکی شفاف است که هیچ فلز یا بخش رنگی در خود ندارد بنابراین تقریباً نامرئی حساب می‌شود. با این حال برای برخی موارد درمانی لازم است از حلقه کشی الاستیک استفاده شود که باز هم می‌توان حلقه کشی را شفاف انتخاب کرد.

ارتودنسی ثابت یا غیر ثابت (متحرک)
برخی افراد برای آزادی بیشتر ترجیح می‌دهند از وسیله ‌های ثابت دهانی استفاده نکنند تا هر زمانی که می‌خواهند بتوانند وسیله را از دهان خود در بیاورند. در ارتودنسی غیر ثابت با اینویزالاین هر زمان که بخواهید الاینر را در می‌آورید بنابراین برای غذا خوردن دستورالعمل خاص یا محدودیتی وجود ندارد. همچنین هنگام ورزش یا بازی کردن نگران صدمه دیدن آن نیستید چون می‌توانید آن را در بیاورید. اما برای براکت باید از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید چون باعث صدمه دیدن براکت می‌شوند. اما همین ثابت نبودن وسیله دهانی خود می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند. مثلاً اگر اینویزالاین داشته باشید نمی‌توانید غذا بخورید مگر این که آن را از دهان در بیاورید. پس اگر در جایی هستید که نمی‌توانید الاینر خود را در بیاورید نمی‌توانید چیزی بخورید. مشکل دیگر این است که هر بار الاینر را در می‌آورید حتماً باید آن را خوب بشویید و در جعبه مخصوص خود بگذارید چون در غیر این صورت ممکن است گم شده یا صدمه ببیند. نکته مهم دیگر این است که کاملاً پایبند دستورات ارتودنتیست باشید و 22 تا 23 ساعت در روز الاینر را در دهان گذارید. اگر نمی‌توانید به این اصل پایبند باشید درمانتان نتیجه نمی‌دهد، تازه وضعیت را بدتر می‌کنید پس بهتر است از همان براکت استفاده کنید.

سلامت و بهداشت دهان
شاید برای بیشتر ما بهداشت دهان جزء اولویت‌ها در انتخاب نوع درمان ارتودنسی نباشد اما یادتان باشد حفظ سلامت مهمترین شرط اصلی موفقیت همه درمان‌های دندانپزشکی است. باید بتوانید وسیله دهانی خود را به خوبی تمیز کنید و دندان‌های خود را هم عاری از پلاک و باکتری نگه دارید. اگر نتوانید این کار را به خوبی انجام دهید گرفتار بوی بد دهان، ایجاد نقطه ها و لکه های سفید در دندان ، پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شوید. ضعف بهداشت دهان با براکت کمی سخت‌تر است چون زوایای زیادی دارد و مکان‌های زیادی برای گیر کردن ذرات غذا و فعالیت باکتری‌ها وجود دارد. از طرفی دسترسی مسواک به این بخش‌ها سخت‌تر است بنابراین احتمال بروز مشکلاتی برای سلامت دهان بیشتر می‌شود. الاینر را به راحتی می‌توانید در بیاورید و دندان‌های خود را مثل همیشه مسواک بزنید و تمیز کنید.
اگر می‌خواهید براکت استفاده کنید از وسیله‌ های کمکی بهداشت دهان مانند مسواک برقی، نخ دندان مخصوص و مسواکهایی که سر کوچکی دارند یا فرچه کوچک مخصوص دندان استفاده کنید تا راحت بتوانید فواصل بین براکت و دندان‌ها تمیز کنید. اگر لکه های سفید که نشان دهنده نواحی معدنی زدایی هستند در دندان ایجاد شود ممکن است ماندگار شوند یا محل کرم خوردگی در آینده باشند.
با همه اینها، الاینر هم مشکلاتی دارد. الاینر تمامی سطح دندان را می‌پوشاند بنابراین اگر دندان‌ها خوب تمیز نشده باشند پلاک و باکتری‌های سطح آن به خوبی در الاینر محبوس و محافظت می‌شوند و می‌توانند فعالیت کنند چرا که دیگر جریان بزاق که خاصیت شویندگی و خنثی ‌کننده اسید دارد نمی‌تواند به این بخش از دندان دسترسی پیدا کند. بنابراین خواه می‌خواهید با براکت دندان‌های خود را مرتب و زیبا کنید یا الاینر، باید به بهداشت دهان توجه ویژه ‌ای داشته باشید.

طول دوره درمان
اگر می‌خواهید درمان خود را سریع تر به پایان برسانید براکت سریع تر می‌تواند دندان‌های شما را حرکت بدهد. الاینر های اینویزالاین هر دو هفته یکبار باید عوض شود و هر الاینر تفاوت جزیی با الاینر قبلی دارد. براکت می‌تواند فواصل بزرگ‌تر بین دندان‌ها را ببندد و دندان‌ها را مؤثرتر و سریع تر حرکت بدهد.

پیچیدگی درمان
وضعیت دندان‌های هر کسی با دیگری فرق دارد بنابراین برنامه درمانی او هم ممکن است متفاوت باشد. برخی افراد چند مشکل ارتودنسی را هم‌زمان دارند بنابراین درمان آنها پیچیده ‌تر است در حالی ‌که برخی دیگر مسیر درمانی ساده ‌ای دارند. اینویزالاین برای افرادی که شلوغی و به‌ هم‌ ریختگی دندان‌ها در حد خفیف تا متوسط دارند به خوبی عمل می‌کند اما برای موارد پیچیده ‌تر براکت مناسب‌تر است چون می‌تواند چرخش، انحراف، فاصله بین دندان‌ها و مشکلات بایت را اصلاح کند.

برای این که بدانید کدام نوع ارتودنسی برایتان بهتر است باید ابتدا اولویت‌ها و خواسته ‌های خود را فهرست کنید و ببینید چه ویژگی‌هایی برایتان مهم‌تر است. همچنین حتی باید نظر ارتودنتیست را دریافت کنید تا بدانید از نظر درمانی کدام روش برایتان مناسب‌تر است و در نهایت بین این دو روش تصمیم بگیرید.

https://www.theorthodontists.com.au/blog/braces-vs-clear-aligners 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها براکت بهتر است یا الاینر شفاف (اینویزالاین)
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر