بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (412 کلمه)

ایمپلنت دندان چیست؟

2

ایمپلنت نوعی پروتز مصنوعی جایگزین ریشه دندان است که برای پر کردن جای خالی دندان از آن استفاده می‌شود. در حقیقت ایمپلنت یک روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌باشد. ایمپلنت یک پایه پیچی شکل است که در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و سپس بر روی آن روکش یا هر پروتز مصنوعی دیگری سوار می‌شود.

 

چرا باید دندان بکاریم؟
هنگامی که دندان خود را از دست می‌دهید، باید حتماً جای خالی آن را با نوعی پروتز مصنوعی پر کنید. در صورتی که جای دندان خالی بماند علاوه بر این که لبخند را نازیبا می‌سازد، محلی برای تجمع پلاک و باکتری‌ها فراهم می‌کند. همچنین به علت خالی بودن فضا ممکن است دندان‌های مجاور به مرور حرکت کرده و جای خالی دندان را پر کنند و در نتیجه در آینده دیگر نمی‌توانید دندان بکارید. از طرفی خالی ماندن جای دندان باعث می‌شود دندان‌های مجاور کج شده و انحراف پیدا کنند. بنابراین ردیف و منظم بودن دندان‌ها نیز دچار اشکال شده و جفت شدن و جویدن طبیعی به هم می خورد. عملکرد جویدن با مشکل مواجه می‌شود و عملاً از دندان مقابل جای خالی نیز نمی‌توانید استفاده کنید.

فواید و مزایای ایمپلنت چیست؟
برای جایگزینی دندان از دست رفته روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت. با این حال بهترین روش از نظر سلامتی و عملکرد و زیبایی ایمپلنت است. ایمپلنت داخل استخوان فک قرار گرفته و به استخوان جوش می‌خورد بنابراین کاملاً محکم بوده و همانند دندان طبیعی می‌توانید با آن غذا بجوید. از طرفی روکش سرامیکی که بر روی آن نصب می‌شود کاملاً شبیه دندان طبیعی بوده و حتی دندانپزشک نیز به سختی متوجه تفاوت آن با دندان‌های طبیعی دیگر می‌شود. پایه ی ایمپلنت از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می‌شود که ماده بسیار مقاوم بوده و در صورت مراقبت مناسب، تا آخر عمر دوام خواهد داشت.

مراقبت از ایمپلنت دندان چگونه است؟
در واقع نیاز به مراقبت ویژه از ایمپلنت دندان وجود ندارد بلکه همانند دندان‌های طبیعی باید از آن مراقبت کنید. حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. هر شش ‌ماه یک بار برای چکاپ دندانپزشکی به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت چیست؟
برای کاشت ایمپلنت باید ارتفاع و پهنای استخوان و همچنین تراکم آن در حد مناسبی باشد تا بتواند ایمپلنت را به خوبی پشتیبانی نماید. با این حال در صورتی که استخوان کافی نداشته باشید باز هم روش‌هایی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد از جمله ایمپلنتهای بلند و پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ایمپلنت دندان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر