بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (468 کلمه)

ایجاد فاصله بین دندانها با بزرگی فرنوم لب

fenom lab

 ساختار های متعددی در دهان مسئول نگه داشتن دندان ها در جای خود در داخل استخوان فک هستند و همگی با هم کار می‌کنند تا دندان ها عملکرد درستی داشته باشند. از جمله این ساختارها عضله هایی مثل فرنوم (ferenum) هستند. فرنوم یک عضله کوچک است که لب بالایی را به لثه وصل میکند و به بالا کشیدن لب هنگام لبخند کمک می کند.

- در تصویر بالا به ترتیب از بالا به پایین فرنوم ب بالاف فرنوم زبان و فرنوم لب پایین نشان داده شده است.

اگر جلوی آینه بایستید و لب بالای خود را کنار بزنید، تکه بافت کوچک صورتی رنگ را می بینید که به لثه بالای دندان های جلو وصل شده است. گاهی اوقات ممکن است فرنوم بیش از حد رشد کرده و همانند مانعی بین دو دندان جلویی وسطی قرار بگیرد و باعث فاصله بین آنها شود 

مشکل زمانی ایجاد می شود که رشد فرنوم فراتر از حد نرمال است. حاصل این وضعیت ایجاد فاصله بین دندان ها است که ممکن است با درمان ارتودنسی بسته شود اما اگر مشکل بزرگی فرنوم حل نشود فاصله بین دندان ها دوباره ایجاد می شود.

فرنوم تنها یکی از عوامل ایجاد فاصله زیاد بین دندان ها است و عوامل دیگری مانند مال اکلوژن، مکیدن انگشت یا جای خالی دندان نیز می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود بنابراین اگر می خواهید بدانید علت مشکل فاصله بین دندان های تان بزرگی فرنوم است یا نه، باید دندانپزشک مراجعه کنید تا دهانتان را معاینه کند. اگر واقعا مشکل از بزرگی فرنوم باشد حتما باید طی یک عمل جراحی ساده به نام فرنکتومی، بخش اضافی آن برداشته شود. 

فرنکتومی لب
فرنکتومی عمل جراحی کوچکی است که در طی آن دندانپزشک یا جراح دهان پس از بی حس کردن موضعی بافت ها، با جراحی به نام اسکالپل و یا لیزر، بافت اضافی را برش می زند و بر می دارد. سپس زخم با چند برخی بسته می شود. معمولا پس از جراحی، درد یا ناراحتی بسیار جزئی بوده و تنها مسکن معمولی بدون نسخه کفایت می کند. ظرف چند هفته بافتها کاملاً جوش خورده و التیام پیدا می‌کنند.

در بیشتر موارد عمل فرنکتومی را پس از درمان ارتودنسی و بستن فاصله دندان انجام می دهند. انجام فرنکتومی لب پیش از حرکت کردن دندان ها در درمان ارتودنسی ممکن است باعث شود بافت جوشگاه و جای زخم بماند در نتیجه مانع بسته شدن کامل فاصله شود. این که پس از بسته شدن فاصله بین دندان ها، جراح مقدار بافتی را که باید برداشته شود اندازه گیری کند، کار ساده تر و دقیق تری است و از برداشتن بیش از اندازه بافت فرنوم جلوگیری می کند. اگر فرنوم بیش از حد کوچک شود ممکن است یک سوراخ مثلثی شکل سیاه در محلی که در حالت طبیعی باید بافت لثه وجود داشته باشد باقی بماند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ایجاد فاصله بین دندانها با بزرگی فرنوم لب
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر