بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (866 کلمه)

فلوراید درمانی در کودکان

girl-at-dentist

فلوراید درمانی نیز همانند شیار پوش کردن دندان یک از موثرترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت دهان در کودکان است. فلوراید درمانی مؤثرترین و بی‌ خطرترین روش کاهش شیوع پوسیدگی در کودکان است به طوری که در صورتی که همراه با شیار پوش کردن دندان انجام شود منجر به 95% کاهش پوسیدگی دندان می‌شود.
فلوراید با مقاوم ‌سازی دندان در مقابل حمله ‌های اسیدی ناشی از مصرف مواد قندی و فعالیت باکتری‌هایی موجود در دهان به عنوان سپری برای مینا عمل می‌کند و در واقع توانایی بازگرداندن علائم اولیه پوسیدگی دندان در برخی موارد را دارد.

 

b2ap3_large_Pars_Dental_Houston_Fluoride_Treatment فلوراید درمانی در کودکان

فلوراید چیست؟
فلوراید یک ماده معدنی طبیعی موجود در آب، برخی مواد غذایی و به ‌طور کلی پوسته زمین است و به صورت گسترده در طبیعت وجود دارد. با این حال از آنجایی که فلوراید موجود در مواد غذایی بسیار کم است در برخی کشورها به آب آشامیدنی لوله‌ کشی، فلوراید اضافه می‌شود. همچنین محصولات مراقبت از سلامت دهان مانند خمیر دندان‌ها و دهانشویه های حاوی فلوراید نیز به صورت گسترده مورد استفاده کودکان و بزرگسالان قرار می‌گیرند.

b2ap3_large_Fluoride-Treatment فلوراید درمانی در کودکان

چرا کودکان به فلوراید نیاز دارند؟
پژوهشگران در دهه 30 میلادی دریافتند افرادی که در کودکی آب حاوی فلوراید مصرف کرده بودند حدود 66% کمتر از دیگران دچار پوسیدگی دندان شدند. از آن زمان تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات تأثیرات فلوراید بر سلامت دندان‌ها انجام شده و مشخص شده است فلوراید از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت می‌نماید.
فلوراید برای همه کودکان مفید است چرا که به ایجاد سپر محافظ در دندان‌ها در مقابل اسید که دندان‌ها را حل می‌کند، کمک کرده و عملاً پوسیدگی های (کرم خوردگی های) بسیار کوچک در مراحل اولیه را ترمیم می‌کند. در اثر فعالیت باکتری‌ها در دهان و تغذیه آنها از قند موجود در دهان، اسید تولید می‌شود. اسید لایه بیرونی محافظ دندان که مینا نام دارد را از بین می‌برد. لایه مینا هر روز مقداری مواد معدنی از دست می‌دهد و از طرفی مقداری مواد معدنی جذب می‌کند و به این ترتیب فرآیند معدنی زدایی و معدنی سازی پیوسته انجام می شود. تا زمانی که بین این دو فرایند تعادل برقرار باشد دندان سالم می‌ماند اما در صورتی که معدنی زدایی پیشی بگیرد، دندان مواد معدنی خود را از دست داده و ساختار آن تضعیف می‌شود. در فرایند معدنی سازی موادی مانند فسفات، کلسیم و فلوراید که همگی برای تقویت دندان‌ها لازم هستند، وارد ساختار دندان می‌شوند. این مواد از طریق آب آشامیدنی، غذاها و محصولات بهداشتی مانند خمیر دندان فلوراید دار دریافت می‌شود. زمانی پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد که فرایند معدنی زدایی پیش برود و ساختار دندان تخریب شود. 

b2ap3_large_florayd فلوراید درمانی در کودکان
فواید فلوراید برای کودکان
به گفته آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا، فلوراید درمانی موضعی برای کودکان روش بسیار مؤثر در کاهش شیوع پوسیدگی دندان در این گروه سنی است به خصوص در کودکانی که در خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند. فلوراید درمانی مواد معدنی لازم برای ساختار دندان و به خصوص فلوراید را به دندان می‌رساند و به این ترتیب مانعی برای فرسایش و از بین رفتن دندان ایجاد می‌کند. برای کودکان تنها مقدار کمی فلوراید لازم است تا نتایج قابل توجهی حاصل شود.

b2ap3_large_fluoride-treatment-1 فلوراید درمانی در کودکان

معمولاً درمان فلوراید در کودکان به صورت ژل، فوم یا وارنیش انجام می شود. در این درمان‌ها فلوراید با غلظت بالا استفاده می‌شود. به طور کلی جلسه فلوراید درمانی بسیار سریع تمام می‌شود. فلوراید درمانی حرفه ‌ای که در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود، تفاوت زیادی با مصرف فلوراید از طریق خمیر دندان و دهان‌شویه دارد.
در حقیقت تحقیقات اخیر نشان می‌دهند فلوراید درمانی حرفه‌ای در تقویت و استحکام دندانهای در حال رشد کودکان و همچنین کاهش خطر پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است.

b2ap3_large_fluoride-1 فلوراید درمانی در کودکان

آیا فلوراید برای کودکان خطری ندارد؟
آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا، انجمن دندانپزشکی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا همه بیان می‌دارند مصرف آب آشامیدنی حاوی فلوراید در حفظ سلامت دهان و دندان مؤثر است. در حقیقت مصرف فلوراید به‌ ویژه برای کودکان که دندان‌های آنها در حال رویش است (از شش ماهگی تا شانزده ‌سالگی) اهمیت ویژه ‌ای دارد. در این مدت تمامی دندان‌های شیری و دائمی در حال رویش هستند و فلوراید مصرف‌ شده، وارد ساختار دندان می‌شود . با این‌ حال فلوراید برای بزرگسالان نیز مفید است.
با این حال فلوراید در صورتی که در مقدار بسیار زیاد مصرف شود همانند هر ماده معدنی دیگری می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. مقدار دقیق دوز مسمومیت فلوراید بستگی به وزن فرد دارد. به‌ طور کلی والدین نیازی نیست نگران مسمومیت فلوراید باشند اما باید مراقب باشند محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان برای کودکانی که پس از مسواک زدن توانایی تف کردن مواد خمیر دندان را ندارند استفاده نشود و برای کودکان بزرگ‌تر در ابتدا باید والدین نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند کودک خمیر دندان حاوی فلوراید را نمی‌بلعد. اگر چه مقدار فلوراید لازم برای مسمومیت بسیار زیاد است، اما به خاطر داشته باشید تنها به اندازه یک نخود از خمیر دندان بر روی مسواک بمالید.

b2ap3_large_fluoride فلوراید درمانی در کودکان

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید از چه سنی توصیه می‌شود؟
به گفته انجمن دندانپزشکی اطفال آمریکا استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و آغشتن دندان به آن، از زمان رویش اولین دندان می تواند شروع شود. از سه سالگی به اندازه یک نخود از خمیر دندان را بر روی مسواک کودک قرار دهید. برای کودکان زیر شش سال مراقب باشید کودک خمیر دندان را قورت ندهد.

http://www.kidsdentalonline.com/dental-topics/oral-hygiene/dental-fluoride-treatments-children/

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - مهدی عدالت در روز شنبه, 05 اسفند 1396 18:46

سایت خوبی دارید

سایت خوبی دارید
دکتر مرتضی عشاق در روز شنبه, 05 اسفند 1396 18:47

نظر لطف شماست

نظر لطف شماست
default_blogger فلوراید درمانی در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر