بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (694 کلمه)

فنر فورسس در ارتودنسی چه کاری انجام میدهد؟

---

فنر فورسس یا فورسوز (Forsus) یکی از قطعات مهم در سیستم براکت است که برای کمک به همراستایی دندانها و فکها استفاده میشود. فنر فورسس جلوزدگی دندانهای جلو را با جلوتر کشیدن دندانهای پایینی و عقب تر کشیدن دندانهای بالایی، اصلاح میکند. 

 کاربرد فنر فورسس 

جلوزدگی دندانها یا اورجت، به وضعیتی میگویند که در آن دندانهای جلویی بالایی تان خیلی جلو است و ممکن است به جلو نیز شیب داشته باشد. فنر فورسس همراه با براکت استفاده میشود و اورجت را اصلاح میکند. در بعضی از موارد این وسیله ارتودنسی باعث میشود نیاز به هدگیر، الاستیک یا کشیدن دندان دائمی برای باز شدن فضای قوس دندانی، برطرف شود.

فنر فورسس با اعمال نیروی پیوسته اما ملایم دندانها را حرکت میدهد و چون ثابت است، بر خلاف هدگیر یا حلقه کشی الاستیک لازم نیست دائما ذهنتان درگیر این باشد که وسیله را طبق دستور متخصص ارتودنسی در دهان بگذارید. 

 چه مدت باید فنر فورسس استفاده شود؟ 

این وسیله ارتودنسی را باید به مدت 4 تا 6 ماه در دهان بگذارید تا به نتیجه دلخواه برسید.

ایا استفاده از فنر فورسس در براکت درد دارد؟

این وسیله ارتودنسی همانند بسیاری از انواع وسیله های ارتودنسی دیگر، در دهان گذاشته میشود بنابراین در ابتدا کمی اذیتتان میکند. معمولا ظرف یک هفته ناراحتی یا درد برطرف میشود. اما اگر چنین نشد و هنوز پس از یک هفته این وسیله اذیتتان میکند یا دهانتان زخم شده است با دکتر تماس بگیرید. 

 غذا خوردن با فنر فورسس چگونه است؟ 

همیشه باید مراقب باشید تا زمانی که براکت در دهان دارید، هیچ خوراکی سخت یا چسبنده ای در دهان نگذارید. لقمه های بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا راحت تر آن را بجوید. پس از غذا خوردن دندانهای خود را مسواک بزنید. مراقب باشید هنگام مسواک زدن، فنر از جای خود در نرود.

چگونه فنر فورسس به براکت وصل میشود؟

فنر فورسس از یک طرف به حلقه فلزی دندانهای آسیاب بزرگ بالایی وصل میشود و از طرف دیگر به سیم براکت دندانهای پایینی.

یک میله کوچک به حلقه فلزی دور دندان آسیاب بالایی وصل است که قلاب سر فنر فورسوس داخل آن قرار میگیرد. فنر فورسس دور یک میله باریک پیچیده شده است و به واسطه قلابی که در سر دیگر آن طراحی شده در سیم ارتودنسی دندانهای پایینی قلاب میشود (شکل بالا).

اگر فنر از جا در رفت چه باید کرد؟

اگر هنگام غذا خوردن یا باز کردن دهان (مثلا هنگام خمیازه کشیدن یا آواز خواندن که دهان زیاد باز میشود) فنر از میله ای که به دور آن پیچیده شده است در آمد، میتوانید فنر را به جای خود برگردانید. برای این منظور، دهان خود را به اندازه متوسط باز کنید و فنر را فشرده کنید و سعی کنید میله را داخل آن فرو کنید.

اگر بخشی از سیستم براکت از جای خود در آمده و نمیتوانید آن را درست کنید، با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

فنر فورسس طوری طراحی شده که فشار و کشش های طبیعی دهان را به راحتی تحمل میکند اما در صورت عدم مراقبت مناسب ممکن است آسیب ببیند. 

  با فنر فورسس چگونه دهان را باز و بسته کنم؟ 

در غذا خوردن و صحبت کردن معمولی مشکلی برای فنر فورسس ایجاد نمیشود. اما توصیه میشود دهان خود را خیلی باز نکنید چون ممکن است باز شدن زیاد دهان باعث تغییر شکل یا جدا شدن فنر فورسس یا بند فلزی دور دندان آسیاب شود و مجبور شوید برای ترمیم به مطب ارتودنتیست مراجعه کنید.

اگر فنر فورسس دهانم را اذیت میکند چکار کنم؟

در ابتدا که به تازگی فنر فورسس را در دهان گذاشته اید طبیعی است که کمی دهانتان اذیت یا زخم شود. کمی پنبه را بین انگشتان خود گرد کنید و بین فنر و گونه خود بگذارید. همچنین میتوانید از موم ارتودنسی استفاده کنید. این وسیله به گونه ای طراحی شده که هنگام باز و بسته شدن دهان از تماس با دندانها دور بماند اما اگر به دلیلی بین دندانهایتان گیر کرد مراقب باشید آن را گاز نگیرید چون ممکن است تغییر شکل پیدا کرده یا بشکند یا دهان را زخمی کند. در چنین مواردی در اسرع وقت با مطب دکتر تماس بگیرید. 

مطالب مرتبط

 

نظرات 3

مهمان - Mina در روز شنبه, 01 ارديبهشت 1403 21:02

سلام ببخشید من کویل کاراکتور داخل دهانم هست اگر 75 درجه باز کنم فنر آسیبی بهش نمی‌رسه ؟ بنظرتون زیاد باز میش

سلام ببخشید من کویل کاراکتور داخل دهانم هست اگر 75 درجه باز کنم فنر آسیبی بهش نمی‌رسه ؟ بنظرتون زیاد باز میش
مهمان - مهدی ع در روز یکشنبه, 26 بهمن 1399 00:15

عالی بود برام سوال بود که واقعا چطور با این فنر دهان باز و بسته میشه. دستتون درد نکنه.

عالی بود برام سوال بود که واقعا چطور با این فنر دهان باز و بسته میشه. دستتون درد نکنه.
دکتر مرتضی عشاق در روز یکشنبه, 26 بهمن 1399 01:45

ممنون
مانند لولا عمل می کند

ممنون مانند لولا عمل می کند
default_blogger فنر فورسس در ارتودنسی چه کاری انجام میدهد؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر