بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (530 کلمه)

مراقبتهای لازم پس از بیرون زدن دندان نهفته با درمان ارتودنسی

ortodonsi1

 گاهی اوقات به دلایل مسدود بودن مسیر دندان، ممکن است دندان برای بیرون زدن از لثه موفق نشود و در زیر لثه به طول کامل مدفون بماند یا تنها بخشی از آن بیرون بزند. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه میکنید چند راه برای حل این مشکل مطرح میشود. اگر به این دندان نیازی نداشته باشید مثلا دندان عقل باشد که مشکل ساز شده است دندان کشیده میشود. اما اگر دندان نیش یا دندان دیگری باشد که به آن نیاز دارید، دندانپزشک به شما میگوید که به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا کمک کند دندان نهفته بیرون بزند. 

با درمان ارتودنسی که معمولا به کمک براکت انجام میشود طی یک عمل جراحی ساده، میتوان به دندان نهفته کمک کرد که از جای درست بیرون بزند.

 از آنجایی که این کار نیاز به بریدگی لثه دارد، باید مراقبتهای پس از درمان را جدی بگیرید. 

- زخم لثه را نمالید و زبان نزنید. آن را به حال خود رها کنید تا جوش بخورد.
- کمی خونریزی ظرف 24 ساعت پس از جراحی دندان نهفته کاملا طبیعی است. ممکن است بزاقتان به رنگ سرخ در بیاید یا خونریزی را مشاهده کنید. اما اگر خونریزی زیاد است و باعث میشود دهانتان به سرعت پر از خون شود، میتوانید با قرار دادن یک گاز استریل بر روی زخم و گاز گرفتن آن به مدت نیم ساعت، خونریزی را کنترل کنید. اگر متوقف نشد، با دکتر تماس بگیرید.
- ورم کردن دهان پس از جراحی کاملا طبیعی است. برای این که ورم کمتر شود میتوانید مقداری یخ داخل حوله یا دستمالی بپیچید و آن را روی گونه در سمتی که جراحی داشته اید بگذارید. هرگز یخ را مستقیما روی صورت یا لثه نگذارید. سرما دهی را در 36 ساعت اول پس از جراحی، هر قدر که میتوانید تکرار کنید.
- مایعات زیادی بخورید. از خوردن مایعات داغ پرهیز کنید. در روز اول جراحی فقط غذاهای نرم و مایعات میتوانید بخورید اما خیلی زود میتوانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید.
- درد پس از جراحی را میتوان با مسکن برطرف کرد. در مواردی که درد شدید نیست میتوانید هر سه یا چهار ساعت یک بار مسکن بدون نسخه مصرف کنید. در موارد درد شدید دکتر برایتان مسکن قوی تری تجویز میکند.
- تمیز نگه داشتن دهان پس از جراحی های دهان بسیار مهم است. با حفظ بهداشت دهان به جوش خوردن درست بافتها کمک میکنید. از روز پس از جراحی پس از هر بار غذا خوردن باید دندانهایتان را تمیز کنید. همچنین دهانتان را با محلول آب نمک گرم شستشو دهید. برای درست کردن آب نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان اب گرم حل کنید. شش بار در روز دهانتان را با آب نمک بشویید. تا زمانی که لثه خوب جوش بخورد و بهبود یابد این کار را تکرار کنید. یادتان باشد هر چه دهان تمیزتر باشد زخم سریعتر و بهتر جوش میخورد.
- تحرک و ورزش نباید بلافاصله پس از جراحی دندان نهفته انجام شود. اگر ورزش کنید، درد تیر کشنده یا خونریزی ممکن است ایجاد شود. اگر چنین چیزی را تجربه کردید، ورزش را متوقف کنید. فعلا ممکن است کمی بدنتان ضعیف شده باشد پس به خود سخت نگیرید. اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه کردید ورزش را متوقف کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger مراقبتهای لازم پس از بیرون زدن دندان نهفته با درمان ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر