بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (309 کلمه)

ارتباط سکته مغزی با ضعف بهداشت دهان

ارتباط سکته مغزی با ضعف بهداشت دهان

محققان کشف جالبی در مورد ارتباط سلامت دهان و خطر سکته انجام داده ‌اند. این گروه تحقیقاتی بیمارانی را که به علت سکته حاد در بیمارستان بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار داده و بین وجود باکتری‌های دهان و سکته مغزی در این افراد ارتباطی مهمی پیدا کردند.
در بین بیمارانی که از سکته مغزی خونریزی دهنده (هموراژیک) رنج می‌بردند، نوعی باکتری به نام استرپتوکوک موتانس در بزاق بیش از یک چهارم آنها وجود داشت. جالب است بدانید تنها 6 % بیمارانی که دچار انواع دیگر سکته مغزی شده بودند، این باکتری دهانی را داشتند.
به طور کلی دو نوع سکته مغزی وجود دارد: 1) سکتة ایسکمیک که در آن یک یا چند رگ خونی مغز مسدود می‌شوند 2) سکته خونریزی دهنده یا هموراژیک که در آن رگهای خونی مغز پاره شده و خونریزی مغزی اتفاق می‌افتد.

b2ap3_thumbnail_stroke2-467865 ارتباط سکته مغزی با ضعف بهداشت دهان



محققان معتقدند باکتری‌های نامبرده می‌توانند به رگهای خونی که در اثر افزایش سن یا فشارخون بالا تضعیف شده ‌اند، چسبیده و موجب پارگی رگ‌های مغزی شوند. این وضعیت منجر به خونریزی جزیی یا شدید مغز می‌شود.
این باکتری‌ها در 10% کل جمعیت وجود دارند و به عنوان عامل پوسیدگی دندان شناخته می‌شوند.
پروفسور رابرت فردلند یکی از مؤلفان این مقاله می‌گوید: پژوهشها نشان می‌دهد سلامت دهان نقش زیادی در سلامت مغز دارد. مردم باید مراقب دندان‌های خود باشند چرا که عدم سلامت دهان و دندان باعث مشکلات قلبی و مغزی می‌شود. این پژوهش و پژوهش‌های مرتبط با این موضوع نشان داده ‌اند که باکتری‌های دهان در چند نوع سکته از جمله سکته مغزی خونریزی دهنده و سکته‌ هایی که منجر به زوال عقل می‌شوند، نقش دارند.

b2ap3_thumbnail_stroke5-467874 ارتباط سکته مغزی با ضعف بهداشت دهان


تحقیقات پیشین ارتباط بین بیماری لثه با بیماریهای قلبی و بیماری‌های دیگر را نشان داده بودند. پروفسور فردلند می‌گوید ما در حال حاضر در حال بررسی نقش باکتری‌های دهان و دستگاه گوارش در ایجاد آسیب‌ها و اختلالات دژنراتیو عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون هستیم.

http://www.express.co.uk/life-style/health/644951/bad-dental-hygiene-linked-stroke-risk

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتباط سکته مغزی با ضعف بهداشت دهان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر