التهاب یا عفونت لثه احتمال وزن کم در هنگام تولد و زایمان زودرس را بالا می برد

pregnancy-gum-disease

التهاب یا عفونت لثه احتمال وزن کم در هنگام تولد و زایمان زودرس را بالا می برد

زنانی که در دوران بارداری دچار عفونت‌های شدید دهانی هستند و خونریزی لثه را تجربه می‌کنند در صورت عدم درمان عفونت، بیشتر در خطر زایمان زودرس قرار دارند.
حدود 70% از زنان در دوران بارداری دچار التهاب لثه یا ژنژیویت می‌شوند معمولاً به این نوع التهاب لثه، ژنژیویت بارداری گفته می‌شود. علت آن، تغییرات هورمون‌های بدن مادر در دوران بارداری است. تغییرات هورمونی باعث بروز واکنش التهابی می‌شوند که احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهند.
بیماری لثه یا پریودنتال به عفونت در ساختارهای پیرامون دندان‌ها از جمله لثه، رباط و استخوان گفته می‌شود. بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به خونریزی لثه و در موارد شدید از دست دادن دندان شود.
اما مشکل در درمان بیماری لثه نیست بلکه مشکل این است که مادران باردار که دچار مشکل خونریزی لثه می‌شوند، به دنبال درمان آن برنمی‌آیند و از طرفی دیگر مراکز پزشکی مانند درمانگاه‌ها که مادران باردار به آن مراجعه می‌کنند توجهی به وضعیت سلامت دهان مادران نمی کنند. در نتیجه اغلب این عوارض تشخیص داده نمی شوند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند همکاری در انجام آزمایش‌های سریع و معاینات پیش از تولد می‌تواند به تشخیص التهاب یا عفونت پیرامون دندان کمک نماید.

زایمان زود هنگام و تولد کودک نارس
حدود 6.9 میلیارد نوزاد در سرتاسر دنیا به علت تولد زود هنگام می میرند. بسیاری از این کودکان در اثر وزن کم در هنگام تولد جان خود را از دست می‌دهند. در ایالات متحده حدود 7 درصد از نوزادان با وزن کم متولد می‌شوند و این رقم در بریتانیا حدود 6 درصد است. اما در آفریقای جنوبی 12 درصد از نوزادان در هنگام تولد وزن پایینی دارند. در آفریقای جنوبی مرگ نوزادان، حدود 40 درصد از کل مرگ کودکان زیر پنج سال را به خود اختصاص می‌دهد. در جمهوری آفریقای مرکزی و آنگولا نزدیک به 100 کودک از هر 1000 نوزاد، ظرف چهار هفته اول پس از تولد می‌میرند. این میزان مرگ‌ و میر نوزادان بیشترین نرخ مرگ ‌و میر نوزادان در سرتاسر دنیا است. در آمریکا و بریتانیا تنها 7 نوزاد از هر 1000 نوزاد ظرف چهار هفته اول پس از تولد، می‌میرند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند بین عادت سیگار کشیدن در مادر و نارس بودن کودک با وزن کم در هنگام تولد ارتباط وجود دارد. عوامل دیگر که در این امر نقش دارند عبارتند از سن مادر، سابقه زایمان کودکی با وزن کم ، داشتن یا نداشتن عوارض بارداری و نوع زایمان.
اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد بین التهاب یا عفونت بافت‌های پیرامون دندان (بیماری پریودنتال) و عوارض بارداری ارتباط وجود دارد اگر چه برخی دیگر از پژوهش‌ها هنوز نتیجه قطعی به دست نیاورده ‌اند.
اما در پژوهش دیگری که در آفریقای جنوبی و رواندا صورت گرفت ارتباط بین بیماری لثه در مادر و وزن کم نوزاد در هنگام تولد زود هنگام، کشف شد. در این پژوهش بین بیماری لثه و زایمان زود هنگام در آفریقا ارتباط مشخصی دیده شد.

در پژوهش مذکور دو موضوع اصلی مورد مطالعه قرار گرفت. موضوع اول تمرکز بر زنان باردار در مراجعات و چکاپهای پیش از زایمان بود و موضوع دوم بررسی وضعیت مادرانی بود که به واسطه درد زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کردند.
در پژوهش دوم مشخص شد احتمال قوی وجود دارد که در صورت تشخیص بیماری پریودنتال در مادر و عدم درمان ، عوارض بارداری در او مشاهده شود. مادرانی که دچار بیماری پریودنتال نبودند بارداری طبیعی تری داشتند.
همچنین نوع خاصی از باکتری‌ها که در بیماری پریودنتال دیده می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. در سیستم ایمنی بدن دو مجموعه پروتئین به نام سیتوکین وجود دارد که واکنش بدن به التهاب را تنظیم می‌کند. این پروتئین‌ها در دو نوع سیتوکینهای پیش التهابی و سیتوکینهای ضد التهابی وجود دارد. در بارداری کامل و طبیعی ، پروتئین‌هایی که باعث التهاب در بدن می‌شود (پیش التهابی) توسط پروتئین‌هایی که التهاب را برطرف می‌کنند (ضد التهابی)، کنترل می‌شوند. این امر باعث می‌شود بدن دچار التهاب نشود چرا که التهاب در بدن زن باردار می‌تواند جنین را پس بزند.
اما در این پژوهش‌ها مشخص شد هنگامی که خانم باردار دچار التهاب و عفونت اطراف دندان است، تعادل بین پروتئین‌هایی که باعث التهاب می‌شوند و پروتئین‌های که با التهاب مقابله می‌کند برهم می‌خورد در نتیجه درد زود هنگام زایمان در بدن زن باردار اتفاق می‌افتد.

مراجعه به دندانپزشک و تشخیص بیماری لثه
در زنان باردار هر چه بیماری لثه زودتر شناسایی شود، احتمال تأثیر آن بر جنین و زایمان کمتر می‌شود. بنابراین در مراجعه به دندانپزشک و تشخیص بیماری لثه کوتاهی نکنید.