بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (781 کلمه)

علت بوی بدن دهان چیست؟

boye bade dahan
بوی بد دهان که در اصطلاح علمی به آن هالیتوز (halitosis) گفته میشود، باعث خجالت زدگی فرد شده و در بعضی موارد میتواند اضطراب و هراس اجتماعی برای او به دنبال داشته باشد. اگر چه انواع آدامسها، دهان شویه ها، خمیر دندانها و محصولات دیگر برای از بین بردن بوی بد دهان به فروش میرسد اما بسیاری از این محصولات موقتی عمل میکنند چون علت اصلی بوی بد دهان را برطرف نمیکنند.
بعضی از غذاها، برخی مشکلات پزشکی و برخی عادات میتوانند منجر به بد بو شدن نفس فرد شوند. در بسیاری از موارد با رعایت بهداشت دهان به شکل صحیح، میتوان جلوی بوی بد دهان را گرفت. اگر این کار نتیجه نداشت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا عامل بد بو شدن دهانتان مشخص شود.

علائم بوی بد دهان 
بوی بد دهان بسته به عامل آن، متفاوت است. برخی افراد خیلی نگران بوی نفس شان هستند در حالی که در واقع دهان آنها خیلی کم بو میدهد یا اصلا بوی بدی ندارد در حالی که برخی دیگر بوی بد دهان دارند اما خودشان بی خبرند. چون خود فرد معمولا نمیتواند متوجه بوی دهان خود شود، بهترین راه تشخیص آن این است که از عزیزی بپرسید آیا دهانتان بو میدهد یا نه.
چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟
اگر دهانتان بوی بدی میدهد به صورت ویژه به بهداشت دهان دقت کنید و برای آن وقت بگذارید. زبان خود را هر بار مسواک بزنید. حتما هر روز نخ دندان بکشید. تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و غذاهایی که خیلی بو دارند مثل سیر و پیاز نخورید یا کمتر بخورید. مقدار زیادی آب بنوشید تا دهانتان خشک نشود.
اگر با همه این کارها باز هم دهانتان بو میدهد، به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک دهانتان را کامل معاینه میکند تا به علت آن پی ببرد. اگر مشکل جدی در سلامت دهان مشاهده کند، درمان شروع میشود.

چه عواملی منجر به بوی بد دهان میشوند؟
بهداشت ضعیف دهان – اگر مرتبا مسواک نمیزنید یا نخ دندان نمیکشید، ذرات غذا در دهانتان جمع میشود و در اثر فساد آن، بوی بدی ایجاد میشود. پلاک که یک لایه نازک چسبنده و بی رنگ است، در سطح دندانها جمع میشود و باکتریها در آن پنهان میشوند. اگر پلاک دندان را مرتبا تمیز نکنید، لثه را تحریک کرده و باعث التهاب یا عفونت آن میشود. در نتیجه آن، بین دندان و لثه فاصله یا شیاری ایجاد میشود که ذرات غذا، پلاک و باکتریها در آن جمع میشوند. زبان نیز محلی برای تجمع باکتریهاست که باعث ایجاد بوی بد دهان میشود. همچنین اگر پلاک یا پروتز دهانی دارید که خوب تمیز نمیکنید، ممکن است بوی بد دهان از آن ناشی شود.
غذاها – تجزیه بقایای غذا که در دهان مانده است باعث افزایش فعالیت باکتریها و ایجاد بوی تعفن میشود. برخی غذاها مثل پیاز ،سیر و فلفل نیز بوی بدی منتشر میکنند. پس از خوردن این غذاها، مولکولهای بوی این مواد وارد جریان خون شده و به ریه ها میروند و باعث بوی بد بازدم میشوند.
استعمال دخانیات – سیگار کشیدن خود بوی بدی ایجاد میکند. افرادی که سیگار یا سایر محصولات تنباکو را مصرف میکنند بیشتر دچار عفونت لثه میشوند. عفونت لثه یکی از عوامل شایع بوی بد دهان است.
خشکی دهان – بزاق به شستشوی دهان و بیرون راندن ذراتی که بوی بد ایجاد میکنند، کمک میکند. وضعیتی به نام خشکی دهان باعث میشود به علت کمبود جریان بزاق، دهان بوی بدی بگیرد. خشکی دهان در خواب طبیعی است و منجر به بوی بد دهان در ابتدای صبح میشود و اگر با دهان باز بخوابید، این وضعیت بدتر میشود. خشکی دهان مزمن ممکن است ناشی از مشکلی در غدد بزاقی و یا برخی بیماریها یا داروها باشد.
داروها – برخی داروها به صورت غیر مستقیم باعث بد بو شدن دهان میشوند چون منجر به خشکی دهان میشوند. برخی دیگر از داروها هنگامی که در بدن تجزیه میشوند، مواد شیمیایی آزاد میکنند که از طریق نفس وارد دهان شده و باعث بوی بد دهان میشود.
عفونت در دهان – ممکن است علت بوی بد دهان، زخم پس از جراحی دهان (مثلا پس از کشیدن دندان) یا پوسیدگی دندان، عفونت لثه و یا زخمهای دهانی باشد.
مشکلات دهان، بینی و حلق- گاهی بوی دهان از عفونت لوزه ها نشات میگیرد. عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس یا گلو نیز میتواند منجر به ترشحات پشت حلق و بوی بد نفس شود.

سایر عوامل بوی بد دهان- بیماریهایی مانند برخی سرطانها و اختلالات متابولیک میتوانند منجر به بوی خاصی در دهان شوند که در نتیجه مواد شیمیایی خاصی است که در بدن به وجود می آید. رفلاکس مزمن اسید معده نیز باعث بوی بد دهان میشود. در کودکان کم سن بوی بد دهان ممکن است در نتیجه وجود یک شی خارجی مانند تکه ای غذا در لوزه باشد. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger علت بوی بدن دهان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر