بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (461 کلمه)

اختلال عملکرد عضلات دهان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

Screenshot_20200202-152638_Chrome-940x400
- مشکلات دندانپزشکی ناشی از اختلال عملکرد عضلات دهان

در هنگام بلع نادرست، نوک و یا کناره های زبان به جای این که به سقف دهان فشار داده شوند، به دندان های جلویی فشار داده می‌شوند. این وضعیت که به آن فشار زبان گفته می شود باعث می شود دندان های جلویی دائماً تحت تاثیر نیرویی از پشت، به جلو رانده شوند و جلوزدگی پیدا کنند. همچنین گاهی اوقات این فشار باعث می شود دندان های جلویی نتوانند از جایگاه درست بیرون بزنند. 

یکی دیگر از مشکلاتی که اختلال عملکرد عضلات دهان به وجود می‌آورد، هم ردیف نبودن دندان ها و یا عدم تماس صحیح بین دندان های بالایی و پایینی است که به آن مال اکلوژن می‌گوییم و باید با درمان ارتودنسی اصلاح شود. این مشکل می‌تواند منجر به اشکال در جویدن غذا، بلع و همچنین صحبت کردن شود. 

فشار دادن زبان به دندان های جلویی یا بین دو دندان جلویی در هنگام بلع یا هنگام استراحت زبان، باعث جلوزدگی دندان های جلویی و مشکل اپن بایت و فاصله بین دندان های جلویی میشود. در این حالت، دندانها دیگر در هنگام جویدن غذا به درستی بر روی هم قرار نمی گیرند و حتی ممکن است اصلا دندان های جلویی با هم تماس پیدا نکنند و نقشی در جویدن نداشته باشند.

- اختلال عملکرد عضلات دهان چه تاثیری بر زیبایی دهان و لبخند می گذارد؟ 

مهمترین تاثیر آن، تغییر ساختار عضله های صورت است. ممکن است شکل صورت با جلوزدگی بیش از حد لب بالا، سخت‌تر بسته شدن لبها و عدم عملکرد درست عضله ها، تحت تاثیر قرار بگیرد.
ممکن است این وضعیت را با انقباض بیشتر عضله های گونه چانه و لب ها برای بستن دهان ببینید. معمولاً این باعث می‌شود چانه به علت استفاده بیشتر از عضله ها برآمده تر باشد. 

همچنین عدم بلع صحیح باعث می شود عضله های چانه و گونه و لب ها بیشتر منقبض شده و شکل کلی صورت تا حدی انقباض را نشان بدهد و شکل متفاوتی در هنگام بستن دهان ایجاد نماید.

باز بودن دائم لبها یا نفس کشیدن از راه دهان علت و یا نشانه فشار دادن زبان به دندان های جلویی در هنگام بلع یا استراحت است. 

 - مشکلات خواب ناشی از اختلال عملکرد عضله های دهان

تحقیقات اخیر نشان داده ‌اند درمان اختلال عملکرد عضله دهان می تواند علائم اختلال تنفسی در خواب را کاهش دهد و خروپف یا وقفه تنفسی در حین خواب را کمتر کند. عضله های زبان هنگامی که درست عمل می کنند، مانع انسداد مسیر تنفسی در حین خواب می شوند.

 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اختلال عملکرد عضلات دهان چه مشکلاتی ایجاد میکند؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر