بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (723 کلمه)

درمان ارتودنسی با براکت در دوران بارداری

IMG_6980
اگر قصد دارید باردار شوید یا اخیراً باردار شده ‌اید مراقب سلامت لثه و دندان‌های خود در دوران بارداری باشید. بارداری تغییر زیادی در میزان هورمون‌های بدن ایجاد کرده و منجر به افزایش جریان بزاق، بوی بد دهان و لق شدن دندان‌ها می‌شود. با این حال می‌توانید در دوران بارداری درمان ارتودنسی را که شروع کرده ‌اید ادامه بدهید و یا این کار را اکنون شروع کنید. برخی از زنان باردار ممکن است نگران عکس‌برداری دندان در دوران درمان ارتودنسی باشد. کلینیکهای رادیولوژی لباس‌های محافظ برای جلوگیری از تابش پرتوی ایکس به ناحیه شکم در اختیار زنان باردار قرار می‌دهند تا از قرارگیری در معرض تشعشع در امان بمانند.
در هر صورت برای درمان ارتودنسی با براکت در دوران بارداری باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

حتماً بارداری خود را به اطلاع دندانپزشک برسانید
برای هر درمانی که به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه می‌کنید باید وضعیت بارداری یا قصد بارداری خود را به اطلاع او برسانید تا پیش از شروع درمان ملاحظات لازم در نظر گرفته شود. در برخی موارد ممکن است فرد در دوران بارداری وزن زیادی پیدا کرده و اندازه دهان و صورت او تغییر نماید. در چنین شرایطی باید قالب‌ جدید از دهان و دندان‌ها گرفته شود. سپس تنظیماتی در اندازه براکت یا الاینر ایجاد می‌شود تا اطمینان حاصل شود وسیله ارتودنسی کار خود را درست انجام می‌دهد. ممکن است لازم باشد به دفعات بیشتری به ارتودنتیست مراجعه کنید تا سیم ارتودنسی تنظیم شود و تغییرات لازم متناسب با تغییر اندازه بدن صورت بگیرد.

درمان ارتودنسی خود را با پزشک خود در میان بگذارید
هنگامی که می‌خواهید درمان ارتودنسی در دوران بارداری انجام دهید باید این موضوع را ابتدا به پزشک خود بگویید. اگر چه ممکن است پیش از بارداری هیچ مشکلی در سلامت دهان و دندان نداشته باشید اما در بسیاری از موارد در دوران بارداری التهاب لثه (ژنژیویت) یا جابه‌جایی دندان‌ها اتفاق می‌افتد. اگر پیش از بارداری استفاده از وسیله ارتودنسی را شروع کرده‌ اید، دلیلی برای درآوردن آن وجود ندارد. بنابراین با خیال آسوده درمان خود را ادامه بدهید تا نتیجة زحمات تان به هدر نرود.

با اقداماتی می‌توانید طول دوره درمان را کاهش دهید
روش‌هایی برای تسریع حرکت دندان‌ها و کوتاه‌تر شدن درمان ارتودنسی وجود دارد. در این زمینه با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا بهترین روش متناسب با شرایط شما، انتخاب شود. با حفظ بهداشت دهان و دندان و رعایت نکات لازم در مراقبت از براکت می‌توانید از ایجاد وقفه در طول درمان و طولانی‌تر شدن آن جلوگیری نمایید.

درمان ارتودنسی به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند
یادتان باشد براکت ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان‌ها و سلامت دهان نیست بلکه با حفظ سلامت دهان و بهبود گوارش، به حفظ سلامت بدن هم کمک می‌کند. اگر به واسطه کج و ناهمراستایی دندان‌ها نتوانید غذاها را درست بجوید بسیاری از مواد مغذی را نمی‌توانید دریافت کنید. اگر قصد دارید کودک خود را از شیر خود تغذیه کنید گذاشتن براکت در دوران بارداری به بهبود عادات غذایی روزانه کمک می‌کند. با خوردن غذاهای مملو از پروتئین و سبزیجات و میوه ‌های تازه، شیر بهتری در اختیار کودک خود قرار می‌دهید.

درمان ارتودنسی نیازی به مصرف دارو یا بی‌حسی ندارد
بسیاری از زنان باردار نگران مصرف دارو یا تزریق بی حسی در درمان ارتودنسی هستند. باید بدانید هیچ نیازی به انجام این کارها نیست چرا که گذاشتن براکت ارتودنسی نیازی به عمل جراحی یا برش ندارد. ممکن است در روزهای اول در کام یا لثه احساس ناراحتی یا درد داشته باشید اما این درد با روش‌های دیگر کنترل می‌شود. برای جلوگیری از تحریک و زخم شدن بافت‌های نرم کمی موم روی بخش‌های تیز براکت قرار داده می‌شود. بیشتر زنان باردار برای درمان ارتودنسی از اینویزالاین استفاده می‌کنند که تقریبا درد و ناراحتی ندارد. اینویزالاین در واقع پلاک پلاستیکی شفاف است که همانند محافظ دهان بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود.

درمان ارتودنسی پیش از زایمان و بچه‌ داری، راحت‌تر است
اگر تصور می‌کنید دوران بارداری زمان مناسبی برای درمان ارتودنسی نیست و سرتان شلوغ است باید بدانید در واقع این زمان بهتر از زمان پس از زایمان و نگهداری نوزاد است. اگر درمان ارتودنسی را در دوران بارداری شروع کرده‌ اید احتمال زیادی دارد که پیش از تولد کودک، درمان به پایان رسیده و آن را در بیاورید. علاوه بر این هنگامی که قصد دارید چندین بارداری نزدیک به هم داشته باشید نباید درمان ارتودنسی را چندین سال به تعویق بیندازید چرا که وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger درمان ارتودنسی با براکت در دوران بارداری
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر