بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (541 کلمه)

دلایل درد دندان روکش شده چیست؟

roksh-dandan

 اگر فکر می کنید چون دندانتان را یکبار ترمیم و روکش کرده‌ اید دیگر درد نمی گیرد و اذیت تان نمی کند اشتباه می کنید. گاهی اوقات دندانی که قبلاً یا به تازگی روکش شده است، دچار ناراحتی یا درد میشود. دلایل درد دندان روکش شده متفاوت است. در اینجا با این عوامل بیشتر آشنا می شوید. 

 چه عواملی باعث میشود دندان روکش شده درد بگیرد؟

 اگر روکش دندان که به تازگی کار شده است، درست اندازه نباشد و دندان عصب‌ کشی نشده باشد ممکن است دندانتان درد بگیرد. چون به عصب های دندان فشار وارد می شود. مثلاً اگر روکش بلندتر از حد لازم باشد بیش از حد به دندان مقابل فشار وارد میکند.

اگر روکش کاملا اندازه و متناسب است ممکن است علت درد دندان، دندان قروچه در حین خواب باشد. کسانی که دندان قروچه دارند، در هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند یا میسایند. این باعث می شود فشار زیادی بر روکش دندان وارد شود و این فشار به دندان منتقل شده و درد ایجاد شود.

یکی دیگر از دلایل درد دندان روکش شده، پرکردگی پیشین دندان است. به خصوص در مورد پرکردگی آمالگام که آن را با نقره ‌ای می‌شناسیم، امکان نشت و نفوذ باکتری ها به دندان و ایجاد دندان درد و عفونت وجود دارد.

یادتان باشد دندانی‌که روکش کرده ‌اید قبلاً آسیب دیده و نیاز به ترمیم داشته است. بنابراین این امکان وجود دارد که آسیب قبلی دندان باعث این درد شده باشد. مثلاً پس از مدتی ممکن است مشخص شود پالپ دندان هم درگیر آسیب وارد آمده شده و صدمه دیده است در حالی که در زمان روکش شدن این آسیب مشخص نبوده و عصب کشی صورت نگرفته است. پالپ دندان به بخش هسته ‌ای دندان می گویند که رگ های خونی و عصب در داخل آن قرار دارد.

گاهی اوقات هم ممکن است چسب دندان که برای روکش کردن استفاده شده است در تماس با لثه قرار گرفته و باعث تحریک و التهاب آن شده باشد. 

درمان درد دندان روکش شده در خانه

پیش از هر چیز باید علت درد دندان مشخص شود. اگر شب ها دندان قروچه دارید ممکن است آن را به صورت علائمی مانند درد دندان، درد فک یا عضله های فک، سردرد صبحگاهی یا حساسیت لثه تجربه کنید. دندان قروچه های طولانی مدت را می‌توان از روی ساییدگی دندان‌ها تشخیص داد. در صورتی که عامل درد دندان قروچه باشد با روشهای کنترل استرس و همچنین استفاده از وسیله ای به نام محافظ دهان شبانه یا نایت گارد، می توانید جلوی آن را بگیرید و از دندان درد رها شوید.

پیش از خواب، عضله های فک را با استفاده از حوله گرم و مرطوب که روی گونه می گذارید شل و آرام کنید.

برای بررسی علت دندان درد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. یادتان باشد حتی اگر دندانتان ترمیم و روکش شده باشد باز هم این امکان وجود دارد که باکتری ها به نحوی به زیر روکش نفوذ کرده و باعث پوسیدگی دندان شده باشند.

اگر اشکال از نامتناسب بودن یا بلند بودن روکش باشد، دندانپزشک به راحتی میتواند روکش دندانتان را تنظیم کند.

اگر مشخص شود علت درد، درگیری و آسیب دیدن پالپ دندان است ممکن است نیاز به عصب کشی باشد. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger دلایل درد دندان روکش شده چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر