آیا می توان در دوران بارداری درمانهای دندانپزشکی انجام داد؟

بیهوشی در دوران بارداری

معمولاً در درمان‌های دندانپزشکی از بی ‌حسی موضعی استفاده می‌شود و از بیهوشی به ندرت استفاده می‌شود. دوز بالای بیهوشی می‌تواند منجر به کمای موقتی و حتی کمای دائمی شود. اهمیت دوز بیهوشی بسیار زیاد است و تعیین‌ کننده مدت زمان بیهوشی است. دوز بیهوشی بسته به سن بیمار متفاوت است و در نوزادان بسیار کمتر از بزرگسالان استفاده می‌شود. همچنین دوز بیهوشی بستگی به عواملی مانند فشار خون، ضربان قلب و بیماری‌های دیگر دارد. ماده بیهوشی در داخل رگها تزریق شده و وارد جریان خون می‌شود بنابراین مقداری از آن به هر یک از اندام‌ها و بافت‌ها می‌رسد. بیهوشی باعث افت ضربان قلب کودک و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود بنابراین خطر زیادی در دوران بارداری دارد.

مراقبت‌های دهان و دندان در دوران بارداری

بهداشت دهان و مراقبت‌های دندانی در دوران بارداری اهمیت ویژه ‌ای دارد. پژوهش منتشر شده در Journal of American Dental Association نشان می‌دهد استفاده از بی ‌حسی موضعی در هفته سیزدهم تا بیست و یکم بارداری خطری ندارد. بی ‌حسی موضعی برای درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری بی‌ خطر و مطمئن به شمار می‌آید. درمان لثه در دوران بارداری مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. زنان باردار که در اوایل و یا اواخر بارداری قرار دارند، باید از عصب ‌کشی یا درمان ریشه و درمان‌های دیگر خودداری کنند و این درمان‌ها را به زمان دیگری موکول نمایند.
درمان‌های دندانپزشکی روتین مانند جرم گیری و تمیز کردن پلاک هیچ ضرری ندارد. در واقع هر درمان دندانپزشکی که نیازی به استفاده از بی‌ حسی نداشته باشد هیچ خطری ندارد.

درمان‌های دندانپزشکی پیشگیرانه در دوران بارداری خطرات و عوارض بارداری را کاهش می‌دهد. باکتری‌های موجود در پلاک و جرم دندان یا عفونت لثه و یا هر مشکل دندانی دیگر ممکن است گسترش یافته و وارد محفظة پالپ دندان شوند. رگهای خونی که به پالپ دندان می‌رسند، ممکن است این باکتری‌ها را به بخش‌های دیگر بدن و حتی بدن کودک برسانند. از آنجایی که کودک در حال رشد در رحم مادر سیستم ایمنی قدرتمندی ندارد ممکن است این باکتری‌ها عفونت شدیدی در بدن او ایجاد نمایند. به همین دلیل درمان‌های دندانپزشکی پیشگیرانه مانند جرم گیری پس از ماه ششم بارداری انجام می‌شود. در بارداری نرمال که نه ماه طول می‌کشد می‌توان چنین درمان‌هایی را انجام داد.
عصب ‌کشی در دوران بارداری
عصب ‌کشی یا درمان ریشه و همچنین کشیدن دندان، درمان‌های تهاجمی محسوب می‌شوند که نیاز به بی ‌حسی موضعی دارند. بی‌ حسی موضعی تنها در بافت‌های محل درمان تزریق می‌شود اما ممکن است از طریق جریان خون گسترش یابد. در صورتی که ماده بی ‌حسی در مجاورت محفظة پالپ دندان باشد ممکن است وارد جریان خون شده و به بدن کودک برسد و مشکلاتی برای او ایجاد نماید. با این حال باید خطرات و عوارض عفونت دندان را نیز مدنظر قرار داد چرا که زمانی به عصب ‌کشی دندان نیاز می‌شود که محفظة پالپ دندان دچار عفونت شده و جمعیت زیادی از باکتری‌ها می‌توانند از طریق رگهای خونی پالپ به سایر نقاط بدن و از جمله بدن کودک برسند. بنابراین تصمیم ‌گیری در این زمینه و بررسی معایب و مزایای آن برعهده دندانپزشک می‌باشد.

پر کردن و کشیدن دندان در دوران بارداری
کشیدن دندان در بارداری در سه ماهه دوم بی ‌خطر است. با این حال در صورت عدم ضرورت، بهتر است درمان‌های پیچیده را به پس از زایمان موکول کنید. پر کردن دندان در دوران بارداری در صورتی که در سه ماهه دوم بارداری انجام شود، کاملاً بی ‌خطر است.
عفونت ناشی از پوسیدگی دندان ممکن است از طریق جریان خون به جنین در حال رشد برسد بنابراین باید درمان شود.

زیباسازی لبخند و دندان‌ها در دوران بارداری
درمان‌های زیبایی دندانپزشکی و سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ درمان انتخابی و غیر ضروری محسوب می‌شود بنابراین این درمان‌ها را باید تا پس از زایمان به تعویق بیندازید. برای سفید کردن دندان‌ها از مقدار زیادی ترکیبات فلوراید استفاده می‌شود. این ترکیبات فلوراید در خمیر دندان سفید کننده دندان نیز وجود دارد. با این حال استفاده از محصولات فلوراید دار برای نوزادان مناسب نیست و ممکن است در رشد مغزی آنها اختلال ایجاد نماید. هرگونه جراحی فک و صورت که نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد برای زنان باردار مطلقاً قدغن است. در صورتی که مشکل دندانی غیر قابل اجتناب دارید که نیاز به درمان فوری دارد باید حتماً ابتدا با دکتر خود مشورت کنید. دکتر شدت مشکل را بررسی می‌کند و بسته به فوریت درمان و شرایط بارداری تصمیم ‌گیری می‌نماید.
دکتر با استفاده از ابزارهای نظارت بر جنین وضعیت شما را تحت کنترل دارد. این ابزارها به دندانپزشک کمک می‌کند کودک را در حین کار درمان دندانپزشکی مشاهده نماید.

کدام درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری ممنوعیت ندارد؟
بهترین زمان برای درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. درمان‌ دندانپزشکی در موارد آبسه که خطر گسترش عفونت در آن وجود دارد، ضرورت دارد. در آبسه، پالپ دندان دچار عفونت باکتریایی و تجمع چرک می‌شود. این باکتری‌ها ممکن است از طریق جریان خون به تمامی بدن گسترش یافته و به جنین برسند. به همین علت برخی درمان‌های دندانپزشکی در دوران بارداری ضرورت دارد. در هر صورت دندانپزشک مشخص می‌کند آیا می‌توانید تحت عمل جراحی قرار بگیرید یا خیر. وضعیت شما و کودک شما پس از عمل جراحی نیز بررسی می‌شود. پس از برطرف شدن عفونت، جمعیت باکتری‌ها کاهش می‌یابد. ممکن است از برخی داروها برای پیشگیری از واکنش آلرژی استفاده شود. هرگز داروهایی را که دکتر برای شما تجویز کرده است، کنار نگذارید و دوره مصرف آنتی ‌بیوتیک (چرک خشک کن) را تمام کنید.
در صورتی که برای مدتی مصرف چرک خشک کن را کنار بگذارید ممکن است عفونت عود نموده و دوره بعدی، عفونت شدیدتر شود.

درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری
در سه ماهه اول بارداری تنها اجازه مراقبت‌های دندانی پیشگیرانه دارید. بنابراین تنها مراقبت‌های بهداشتی و از بین ‌بردن پلاک و جرم دندان انجام می‌شود و درمان‌های انتخابی اصلاً توصیه نمی‌شود.
تمیز کاری و جرم گیری دندان در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. برای درمان‌های اورژانسی در دوران بارداری باید رادیوگرافی مناسب انجام شود. در سه ماهه اول بارداری اندام‌های کودک در حال رشد هستند به همین علت حساس‌ترین زمان در رشد کودک محسوب می‌شود. قرارگیری در معرض تشعشع می‌تواند به بافت‌های در حال رشد کودک آسیب برساند.

عکس پرتوی ایکس دندان در دوران بارداری
گرفتن یک عکس پرتوی ایکس از دندان، تشعشع کافی برای صدمه رساندن به جنین ندارد بنابراین جای نگرانی نیست. اما باید اقدامات احتیاطی لازم مانند پوشیدن لباس محافظ در ناحیه شکم و استفاده از کمترین دوز تشعشع صورت بگیرد. عکس پرتوی ایکس دیجیتالی از عکس پرتوی ایکس معمولی بهتر است چرا که تشعشع کمتری دارد. در دوران بارداری نباید عکس پرتوی ایکس زیاد گرفته شود چرا که مواجهه طولانی مدت با پرتوی ایکس ممکن است باعث سقط جنین شود.

درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری
در سه ماهه دوم بارداری بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی را می‌توان انجام داد. نیمه اول سه ماهه سوم بارداری نیز برای مراقبتهای دندانپزشکی بی خطر است اما درمان‌های پیچیده بهتر است پس از زایمان انجام شود .
جرم گیری و درمان‌های پیشگیرانه در دوران بارداری باعث می‌شوند نیاز به درمان‌های پیچیده و تهاجمی دندان ایجاد نشود. سه ماهه دوم بارداری برای درمان‌هایی که نمی‌توان در انجام آنها تا زمان زایمان تعلل کرد، مناسب است.

درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه سوم بارداری
تنها درمان‌های دندانپزشکی اورژانسی در این زمان انجام می‌شود. با این حال می‌توان درمان عفونت لثه و جرم گیری را بدون مشکل در این زمان انجام داد. توجه داشته باشید خانم باردار در سه ماهه سوم بارداری نباید تحت بی‌ حسی، کامل دراز بکشد چرا که ممکن است خون کافی به جنین نرسد.
در آن زمان زنان باردار باید هنگام دراز کشیدن بر روی صندلی دندانپزشکی، پای راست خود را بالا بیاورند تا از وارد آمدن فشار بر بزرگ سیاهرگ (رگ خونی قلب) جلوگیری شده و از ماندن خون در پاها پیشگیری شود.

داروهای بی ‌خطر برای بارداری
لیدوکائین برای زنان باردار بی ‌خطر است و متداولترین بی ‌حسی موضعی مورد استفادة دندان‌پزشکان می‌باشد. این ماده از جفت عبور نمی کند و به جنین نمی رسد. همچنین دندانپزشک ممکن است از داروی دیگری به نام ناووکائین استفاده نماید.
اپی نفرین برای زنان باردار بی‌ خطر است. داروهای تنظیم کننده گردش خون ممکن است باعث کمبود اکسیژن در خون شوند. اپی نفرین با لیدوکائین بی حسی مورد استفاده در درمانهای دندانپزشکی زنان باردار است.
مصرف داروی آنتی ‌بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌های در حال رشد کودک شود.
کدوئین و پروپوکسی فن برای استفاده در درمان‌های در زنان باردار بلامانع است.
استامینوفن یک داروی مسکن است که می‌توان در دوران بارداری استفاده کرد.
آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب ممکن است برای زنان باردار زیان‌بخش باشند. ایبوپروفن و ناپروکسن نیز ممکن است برای زنان باردار مضر باشند.
بلیچینگ و ترکیبات فلوراید برای کودک در حال رشد در داخل رحم، ممکن است مضر باشد و نباید در بارداری استفاده شود.
داروهای آنتی ‌بیوتیک مانند پنی‌سیلین، آموکسی سیلین، کلیندامایسین و سفالوسپورین بی ‌خطر هستند و ممکن است برای مراقبت‌های پس از درمان دندانپزشکی در زنان باردار استفاده شوند.