بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (363 کلمه)

برجستگیهای دندانه ای لبه دندانهای دائمی در کودکان چیست؟

bumps_on_front_teeth_mamelons-700x450
اگر دقت کنید می بینید سطح برنده دندانهای جلویی دائمی در کودکان دندانه دار است. گاهی اوقات والدین وقتی برای اولین بار متوجه این برجستگی های دندانه ای در لبه دندانهای کودکشان می شوند، تصور می کنند مشکلی وجود دارد و این دندانه ها در اثر شکستن یا ساییدن ایجاد شده اند.

باید بدانید لبه های مضرسی دندانهای دائمی کاملا طبیعی است. در واقع این برجستگی های دندانه دندانه که به آنها ماملون (mamelon) گفته می شود، به نحوه رشد و رویش دندانهای دائمی مربوط می شود و همه دندانها در ابتدا چنین شکلی دارند. 

 ماملون های دندانهای جلویی 

همه دندانها از چیزهایی به نام لوب رشد می کنند که در اعماق لثه قرار دارند. لوبهای مختلف با یکدیگر رشد کرده و هر یک بخش متفاوتی از دندان را شکل می دهد. در مورد دندانهای جلویی، سه لوب وجود دارد که با یکدیگر جلوی دندان را تشکیل می دهند. با نگاه کردن به ماملونهای دندان می توانید ببینید این لوبها در کجا به هم رسیده و وصل شده اند. یک لوب جلویی در سمت چپ، یکی در وسط و یکی در سمت راست وجود دارد که با رشد کردن و رسیدن به یکدیگر دندان را شکل می دهند (شکل بالا).

چرا لبه دندانهای جلویی در بزرگسالان دندانه دار نیست؟
معمولا این برجستگی های لبه دندانها به مدت کوتاهی دیده می شوند و خیلی زود از بین می روند. از آنجایی که این دندانه ها همتراز و یکدست نیستند و نازک هستند با جویدن غذا خیلی زود ساییده شده و از بین می روند. با این حال جالب است بدانید در برخی افراد این دندانه ها تا مدت زیادی باقی می ماند.
در برخی افراد بزرگسال هم که دندانهای جلویی شان به هم نمی رسد و تماس درستی ندارد، ماملونها باقی می مانند . مثلا اگر فردی دچار اوپن بایت یا اورجت باشد و لبه دندانهای جلویی بالایی و پایینی او با هم تماس نداشته باشند، ماملونهای دندانهای مقابل با یکدیگر تماس نداشته و بنابراین حفظ می شوند. افراد بزرگسال که هنوز ماملونهای دندانهایشان از بین نرفته است و از ظاهر آن خوششان نمی آید، می توانند به دندانپزشک مراجعه کنند تا با درمان زیبایی (شکل دهی مینا) آن را صاف نماید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger برجستگیهای دندانه ای لبه دندانهای دائمی در کودکان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 08 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر