بلاگ

تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه (1303 کلمه)

چه چیزهایی دندانهایتان را بدرنگ و خراب میکند

dandan1
1- نوشیدنیهای ورزشی
مصرف نوشیدنیهای ورزشی در دهه اخیر بسیار رایج شده است اما باید بدانید این نوشیدنیها، برای دندانهایتان خوب نیستند. تحقیقات علمی نشان داده اند اسیدی بودن این نوشیدنیها باعث فرسایش دندان میشود و مینا را از بین میبرد. نتیجه آن زرد شدن دندانها و پوسیدگی آنهاست. علاوه بر این محتوای قند زیاد این محصولات غذای خوبی برای باکتریهای دهان هستند که عامل پوسیدگی دندان و عفونت لثه می باشند.
2- کم آب خوردن
آیا آب کافی در روز میخورید؟ توصیه میشود مرتبا آب بخورید تا دهانتان مرتبا مرطوب شده و از پوسیدگی دندانها جلوگیری شود. همچنین از بوی بدن دهان پیشگیری میشود. خشکی دهان باعث میشود بزاق که وظیفه شستشوی دهان و خنثی کردن محیط اسیدی آن را بر عهده دارد نتواند کار خود را درست انجام بدهد. اگر مشکل خشکی دهان دارید مرتبا آب بنوشید، آدامس بدون شکر بجوید و از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید و همچنین دهانشویه غیر الکلی برای شستشو و تمیز کردن دهان مصرف کنید.
3- دخانیات
قلیان و سیگار کشیدن دندانها را زرد میکنند اما این تنها ضرری نیست که به سلامت دهان و دندان شما وارد میکنند. مصرف همه انواع دخانیات لثه و دندانها را خراب میکند و احتمال سرطان گلوف ریه و دهان و حتی مرگ را افزایش میدهد. علاوه بر اینها، قطران (tar) موجود در تنباکو لایه چسبناکی روی سطح دندان تشکیل میدهد که محلی برای پنهان شدن و فعالیت باکتریها فراهم می سازد. با فعالیت باکتریها، اسید تولید میشود و اسید مینای دندان را حل کرده و دندان را خراب میکند. همچنین سمومی که باکتریها تولید میکنند، باعث التهاب لثه میشوند.
4- نوشیدنی های اسیدی
نوشیدنیهای اسیدی باعث اسیدی شدن محیط دهان و حل شدن ساختار دندان و از دست رفتن مواد معدنی آن میشوند. از جمله نوشیدنیهای اسیدی، انواع شرابها، آب مرکبات و نوشابه و دوغهای گاز دار هستند.
5- بارداری
در بارداری مراقبت از دندانها و لثه اهمیت بیشتری پیدا میکند. تحقیقات نشان میدهند بیماری لثه میتواند در مواردی منجر به زایمان زودرس و وزن کم کودک در هنگام تولد، شود. تغییر سطح هورمونها در دوران بارداری به خصوص استروژن و پروژسترون باعث التهاب لثه میشود. التهاب لثه را با ورم و قرمزی و حساسیت لثه تجربه میکنید و ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، به راحتی خونریزی کند. ورم کردن لثه باعث میشود فضای مناسبی برای گیر کردن ذرات غذا و باکتریها در زیر آن فراهم شود. اگر با مسواک و نخ دندان خوب این سطوح را تمیز نکنید، فعالیت باکتریها باعث عفونت میشود. عفونت میتواند از طریق خونریزی های لثه، وارد جریان خون شود و مشکلاتی برای مادر یا جنین ایجاد نماید.
اگر استفراغ میکنید باید دهان خود را خوب بشویید و ترجیحا دندانهای خود را با خمیر حاصل از جوش شیرین و آب تمیز کنید تا خنثی شده و تاثیر اسید معده بر آن، از بین برود و پوسیدگی ایجاد نشود.
6- قرصهای لاغری
قرص لاغری ممکن است روش سریعی برای کاهش وزن و کوچک کردن سایز کمر به نظر برسد اما باید عوارض آن را هم در نظر بگیرید. یکی از عوارض قرصهای لاغری، بیماری لثه و پوسیدگی دندان است. این داروها جریان بزاق را کاهش میدهند و باعث خشکی دهان میشوند. بنابرین دهان را در معرض انواع بیماریها مانند عفونت لثه و پوسیدگی دندان قرار میدهند. رژیم غذایی متعادل و ورزش بهترین و مطمئن ترین راههای کاهش وزن هستند.
7- دندان قروچه
ساییدن و فشار دادن دندانها به هم که به عنوان دندان قروچه میشناسیم، باعث فشار بر فک و عضله های دهان و در نتیجه درد فک و صورت و سر میشود. کسانی که دندان قروچه زیادی دارندب ه مرور زمان دندانهایشان ساییده میشود و مینای آنها از بین میرود. علاوه بر این دندانها کوتاه شده یا ممکن است ترک بردارند، لب پر شوند یا حساسیت به سرما یا گرما پیدا کنند. با مدیریت استرس میتوان به کاهش دندان قروچه کمک کرد. همچنین محافظ دهان شبانه روشی برای محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه است.
8- شکلات و آبنبات
شکلات ها به دو طریق دندانها را خراب میکنند: اول شکر موجود در آنها باعث فعالیت باکتریها و تولید اسید میشود و دندان فرسایش می یابد. دوم این که اگر شکلات چسبنده باشد در سطوح دندان گیر کرده و مدت زمان طولانی در تماس با دندان باقی می ماند و به باکتریها فرصت کافی برای تخریب دندان میدهد. با این حال پس از خوردن شکلات نباید بلافاصله دندانهای خود را مسواک بزنید چون در این زمان مینا نرم شده و پاک میشود.
9- بلوغ
در دوران بلوغ هورمونهایی در بدن تولید میشوند که باعث تغییراتی در بدن میشوند. این تغییرات میتوانند منجر به آکنه پوست و ورم کردن لثه شوند. ورم لثه باعث میشود احتمال عفونت لثه افزایش یابد. با این حال اگر بهداشت دهان به درستی رعایت شود این وضعیت، مشکلی ایجاد نمیکند.
10- رژیم غذایی
رژیم غذایی محدود و عادات غذایی بد باعث میشود ویتامینها و مواد معدنی لازم برای سلامت دندانها به بدن نرسد. از جمله ویتامینها و مواد معدنی مهم برای سلامت دهان و دندان، فولات، ویتامینهای گروه ب، پروتئین، کلسیم و ویتامین ث هستند.
11- چای داغ
مصرف نوشیدنیهای داغ مانند چای داغ عادت بدی است که باید ترک شود. قهوه یا چای داغ علاوه بر این حاوی رنگدانه هایی هستند که در حفره ها و شیارهای دندان گیر میکنند و باعث تغییر رنگ و زردی دندانها میشوند، اسیدی هم هستند و باعث فرسایش دندان میشوند و از طرفی حرارت آنها به مرور زمان باعث صدمه دیدن لثه میشود. برای جلوگیری از صدمه دیدن دندانها و لثه، چای و قهوه را با دمای ملایم تر و ترجیحا همراه با شیر بخورید یا پس از آن، دهان خود را شستشو بدهید که محیط اسیدی دهان خنثی شود.
12- افزایش سن
با افزایش سن احتمال پوسیدگی در اطراف پرکردگی های قدیمی دندان یا سطحی از دندان که در اثر پسروی لثه بیرون زده است وجود دارد. با این حال با رعایت بهداشت دهان به شکل صحیح، جلوی پوسیدگی دندان را میتوان گرفت. همیشه از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید. اگر آرتروز دارید و دستتان درد میکند میتوانید به جای مسواک معمولی، از مسواک برقی استفاده کنید. همچنین استفاده مرتب از دهانشویه فلوراید دار غیر الکلی، باعث کاهش احتمال پوسیدگی دندان حتی در سالمندی، میشود.
13- قرص ضد بارداری
قرصهای ضد بارداری در واقع دوران بارداری را تقلید میکنند و هورمونها را به همان شکل تغییر میدهند. در نتیجه احتمال التهاب لثه و عفونت آن بیشتر از حالت عادی میشود. علاوه بر این، بعضی تحقیقات نشان داده اند زنانی که قرص ضد بارداری مصرف میکنند، ممکن است پس از کشیدن دندان التیام بافتهایشان ضعیفتر باشد و دو برابر دیگران دچار خشکی حفره دندان پس از کشیدن دندان میشوند. اگر قرص ضد باردرای مصرف میکنید، پیش از شروع درمانهای دندانپزشکی با دکتر در میان بگذارید.
14- مسواک زدن در زمان نامناسب
اگر چه مسواک زدن پس از هر بار غذا خوردن بسیار خوب است اما این بستگی به چیزی که خورده اید دارد و همیشه بلافاصله مسواک زدن، خوب نیست. پس از خوردن غذا یا نوشیدنی حاوی اسید زیاد مثل چای، قهوه، مرکبات یا نوشیدنیهای گاز دار، مینای دندان نرم شده و مسواک زدن به آن صدمه میزند. یک ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید.
15- سفید کردن دندان به دفعات

مشخص نیست بلیچینگ مینای دندان را از بین میبرد یا نه اما اگر زیاد تنکرار شود میتواند باعث حساسیت دندان شود. حتی محصولات خانگی سفید کننده دندان هم باید در حد متعادل استفاده شوند چرا که آنها هم حاوی ترکیبات ساینده و بلیچینگ هستند که باعث حساسیت دندان میشود. با افزایش سن مصرف محصولات سفید کننده دندان نمیتوانند کار خارق العاده ای برایتان انجام دهند و برای دندانهایی که طی سالها، ساختارشان ضعیف شده و فرسایش یافته اند ممکن است روش مناسبی نباشند. روشهای دیگری هم برای سفید کردن دندانها وجود دارد مانند لمینت و کامپوزیت. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چه چیزهایی دندانهایتان را بدرنگ و خراب میکند
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر