بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (643 کلمه)

دندان کوسه ای در کودکان چیست؟

دندان کوسه ای

از حدود چهار یا 5 ‌سالگی دندان‌های شیری کودکان شروع به جایگزینی با دندان‌های دائمی می‌کنند و این فرآیند تا چندین سال ادامه پیدا می‌کند. این اتفاق معمولاً به صورت تدریجی و به نوبت اتفاق می‌افتد به این صورت که ابتدا دندان‌های شیری افتاده و سپس دندان‌های دائمی شروع به رویش و بیرون زدن از لثه می‌کنند.
اما گاهی اوقات این فرایند به این صورت انجام نمی‌شود. یکی از متداولترین مشکلات مربوط به فرایند جایگزینی دندان‌های شیری با دندان‌های دائمی، وضعیتی به نام دندان کوسه ای است. دندان کوسه ای به این معنی است که دندان‌های دائمی پیش از افتادن دندان‌های شیری، از لثه بیرون زده اند.

 

b2ap3_large_large-459417-image1 دندان کوسه ای در کودکان چیست؟


دندان کوسه ای چیست؟
دندان کوسه ای اصطلاحی است که برای توصیف شرایطی استفاده می‌شود که در آن دندان‌های دائمی کودک شروع به رشد و بیرون زدن از لثه کرده ‌اند در حالی که هنوز دندان‌های شیری نیفتاده اند. بنابراین هنگامی که دندان شیری هنوز در جایگاه خود در لثه قرار دارد، دندان دائمی زیر آن شروع به بیرون زدن می کند. این وضعیت باعث می‌شود کودک هم زمان دو ردیف دندان در یک قوس دندانی داشته باشد. به این علت به این وضعیت دندان کوسه ای گفته می‌شود که کوسه‌ ها نیز دو ردیف دندان در هر قوس دندانی دارند. اگر چه دندان کوسه ای در دندان‌های جلویی فک پایین شایع‌تر است اما ممکن است در دندان‌های جلویی فک بالا و یا دندانهای آسیای بزرگ نیز اتفاق بیفتد.

b2ap3_large_shark_teeth_child دندان کوسه ای در کودکان چیست؟

چه عواملی باعث دندان کوسه ای می‌شوند؟
هنگامی که کودک رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شود، دندان‌های دائمی معمولاً ریشه دندان‌های شیری را حل کرده و باعث افتادن آنها می‌شوند. پس از این که ریشه دندان‌های شیری حل و بازجدب شد، به راحتی دندان لق شده و می‌افتد. در بسیاری از کودکان فرایند افتادن دندان شیری با زبان زدن و دستکاری دندان تسریع می‌شود. سپس دندان‌های دائمی در فضای خالی ایجاد شده حرکت می کنند. اما در مورد دندان کوسه ای، دندان‌ شیری با سرعت کافی حل نمی‌شود بنابراین دندان‌ شیری در جای خود می‌ماند در حالی که دندان‌ دائمی در تلاش برای بیرون زدن مجبور می‌شود از پشت آن‌ بالا بیاید.
دندان کوسه ای در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در اکثریت موارد در دو دوره رشد کودک رخ می‌دهد. اولین دوره حدود شش‌ سالگی است که دندان‌های جلویی پایینی در حال رشد هستند و دومین دوره در حدود یازده سالگی است که دندانهای آسیای بزرگ بالایی از لثه بیرون می زند.

معاینه و تشخیص دندان کوسه ای چگونه است؟
پیش از هر چیز باید بدانید دندان کوسه ای نیازی به درمان ندارد. در صورتی ‌که دندان دائمی هنوز بیرون نزده است و دندان شیری در حال لق شدن است، لازم نیست نگران آن باشید. چرا که احتمالاً به زودی ریشه ‌های دندان‌ شیری از بین رفته و دندان خود به خود می‌افتد و سپس دندان دائمی بیرون می زند. در صورتی که دندان جدید (دائمی) شروع به بیرون زدن کرده اما دندان شیری لق نشده، باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.

درمان دندان کوسه ای چیست؟
هنگامی که دندان دائمی کاملا از لثه بیرون زده و در پشت دندان شیری قرار گرفته، دیگر چیزی وجود ندارد که باعث حل شدن ریشه دندان شیری شود. بنابراین دندان شیری خود به خود نمی‌افتد و در جای خود باقی می‌ماند. در چنین شرایطی دندانپزشک کودکان باید دندان شیری را بکشد. معمولاً با این کار دندان دائمی به سمت جایگاه اصلی خود حرکت می‌کند چرا که مانعی که باعث شده بود نتواند در جایگاه درست قرار بگیرد برداشته شده است. این فرآیند ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد.

خوشبختانه در مطبهای اینجانب از همکاری صمیمانه و علمی متخصص دندانپزشکی کودکان بهره می بریم.
اگر کودک شما نیاز به مراقبت دندانپزشکی دارد با ما در تماس باشید.
١: جلال آل احمد. بین گیشا و شهرآرا. پلاک ١٢٣ تلفن ٨٨٢٥٢٨٣٣
٢: شهران. پایین تر از فلکه اول. نبش کوچه عباسی. ساختمان قائم. طبقه ٤. واحد ٢٠
٤٤٣٣٩٩٧٠
هماهنگی: ٠٩٣٦٣٠٦٦٠٩٩

https://healthfully.com/shark-teeth-children-5454274.html

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger دندان کوسه ای در کودکان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر