بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (506 کلمه)

چرا دندان عقل را باید کشید؟

چرا دندان عقل را باید کشید؟

بسیاری از افراد هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، به آنها گفته می شود باید دندان عقلشان را بکشند در حالی که ممکن است حتی درد هم نداشته باشند. در این صورت چرا دندان عقلی که درد نمی کند، باید کشید؟
امروزه جراحی خارج کردن دندان عقل یک درمان دندانپزشکی متداول و استاندارد است. طبق یک پژوهش هر ساله از هر 5 میلیون نفر ده میلیون دندان عقل کشیده می شود. در بیش از 60 درصد از این موارد کشیدن دندان عقل ضرورت ندارند.
اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی
تنها این که دندان عقل درد نمی کند، به این معنی نیست که هیچ مشکلی هم ایجاد نمی کند. ممکن است دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته شده باشد. به این معنی که نمی تواند کامل از فک بیرون بزند و وارد فضای دهان شود. ممکن است دهان کوچک بوده و فضایی برای بیرون زدن دندان عقل نداشته باشد و یا این که دندان عقل نسبت به دندانهای مجاور زاویه نامناسبی دارد. در این شرایط دندان عقل در صورتی که بیرون کشیده نشود به دندانهای مجاور صدمه می زند.

b2ap3_thumbnail_dandaneaghl1 چرا دندان عقل را باید کشید؟

برخی از دندانپزشکها دندانهای عقل سالم را بیرون می کشند تا از بروز این وضعیت در آینده جلوگیری نمایند. با افزایش سن استخوانهای موجود در دهان سخت تر می شود و بیرون کشیدن دندانها دشوارتر می گردد.
در صورتی که دندان عقل را نکشید و منتظر بمانید، ممکن است پس از جراحی خارج کردن دندان عقل، دچار مشکلاتی از جمله خونریزی زیاد، خرد شدن دندان، بی حسی شدید و کاهش خفیف حرکت فک شوید. این مشکلات ممکن است ظرف چند روز پس از جراحی برطرف شده و یا تا آخر عمر باقی بمانند.

b2ap3_thumbnail_dandaneaghl2 چرا دندان عقل را باید کشید؟



دندان عقل کی باید کشیده شود؟
دندان عقل زمانی که مشکلاتی ایجاد کند یا تصویر پرتوی ایکس نشان دهد که نمی تواند کامل رویش یابد، باید کشیده شود. از جمله سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:
- آسیب زدن به دندانهای دیگر: یک دندان آسیاب اضافی ممکن است باعث شود دندانهای مجاور از جای خود رانده شده و در نتیجه درد و مشکلات بایت و بهم ریختگی ایجاد شود.
- آسیب فک: ممکن است در اطراف دندان جدید کیستهایی تشکیل شوند. اگر این کیستها درمان نشوند ممکن است باعث آسیب فک و صدمه دیدن عصبها شوند.
- مشکلات سینوس: مشکلات دندان عقل می توانند به درد سینوس، فشار سینوس و گرفتگی بینی منجر شوند.
- التهاب لثه: بافت لثه اطراف دندان عقل ممکن است متورم شده و به راحتی تمیز نشود.
- پوسیدگی دندان: تورم لثه باعث می شود شیارهایی بین دندان و لثه (پاکِت) ایجاد شود. چنین فضایی برای پنهان شدن باکتریها و ذرات غذا مناسب بوده و باعث پوسیدگی دندان می شود.
- کج شدن دندانها: نهفتگی دندان عقل باعث می شود تمام زحمتی که برای صاف کردن دندانها با براکت کشیده بودید، کارهای مربوط به بریج، روکش دندان، دندان مصنوعی و هر گونه درمان دندانپزشکی دیگر بی فایده شود.
دندانپزشک شکل دهان و موقعیت دندانهای شما را کاملا بررسی می کند و در مورد کشیدن یا نکشیدن دندان عقل تصمیم می گیرد. سن شما نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.

http://www.webmd.com/oral-health/guide/wisdom-teeth-removal-necessary

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چرا دندان عقل را باید کشید؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر