چه عواملی باعث دندان درد می‌شوند

دندان درد به درد داخل یا اطراف دندان گفته می‌شود که در اثر عوامل زیر ممکن است اتفاق بیفتد:
• پوسیدگی دندان
• آبسه دندان
• شکستگی یا ترک ‌خوردگی دندان
• خراب شدن پرشدگی
• حرکات تکراری مانند دندان قروچه یا جویدن آدامس
• عفونت لثه

در اینجا به برخی از متداول‌ترین علائم و دلایل دندان درد اشاره می‌شود:
علائم: حساسیت دندان به غذاهای سرد یا داغ
مشکل احتمالی: در صورتی که ناراحتی ناشی از این حساسیت تنها چند لحظه طول بکشد، احتمالاً مشکل جدی وجود ندارد. این حساسیت به غذاهای سرد و کم ممکن است براثر وجود پوسیدگی خفیف، لق شدن پرشدگی یا پس‌روی جزئی لثه که باعث نمایان شدن سطح ریشه دندان شده است، اتفاق افتاده باشد.
چه باید کرد: از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. از مسواکی با موهای نرم برای مسواک کردن استفاده کنید. در صورتی که پس از چند روز این مشکل برطرف نشد باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم: حساسیت به غذاهای گرم یا داغ پس از درمان دندانپزشکی
مشکل احتمالی: درمان دندانپزشکی ممکن است پالپ داخل دندان را ملتهب کرده و باعث حساسیت موقتی دندان شده باشد.
چه باید کرد: دو تا چهار هفته منتظر بمانید. در صورتی که درد همچنان وجود دارد یا بدتر شده است به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم: درد تیز و تیر کشنده در هنگام گاز زدن یا جویدن غذا
مشکل احتمالی: چند علت برای این نوع درد می تواند وجود داشته باشد که عبارتند از پوسیدگی دندان، لق شدن پر شدگی یا ترک خوردن دندان. همچنین ممکن است بافت پالپ داخل دندان آسیب دیده باشد.
چه باید کرد: برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر مشکل ناشی از آسیب دیدگی پالپ باشد، ممکن است دندانپزشک عمومی شما را به اندودنتیست ارجاع دهد تا تحت درمان پالپ قرار بگیرید. به این درمان، عصب کشی یا درمان ریشه گفته می شود.

علائم: درد طولانیتر که معمولاً بیش از سی ثانیه طول می‌کشد و پس از خوردن غذای سرد یا داغ اتفاق می‌افتد.
مشکل احتمالی: احتمالاً در اثر پوسیدگی عمیق یا ضربه فیزیکی، پالپ آسیب برگشت ‌ناپذیر دیده است.
چه باید کرد: برای نجات دندان هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم: درد شدید و پیوسته، تورم لثه و حساسیت به لمس
مشکل احتمالی: دندان دچار آبسه شده و عفونت در استخوان و بافت‌های پیرامون آن اتفاق افتاده است.
چه باید کرد: برای معاینه و درمان و تشخیص درد و نجات دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید. تا فرا رسیدن نوبت دندانپزشکی می‌توانید مسکن بدون نسخه مصرف نمایید.

علائم: فشار و درد مبهم در فک و دندان‌های بالا
مشکل احتمالی: دندان قروچه می‌تواند باعث بروز چنین دردی شود. همچنین درد سینوس ممکن است به‌ صورت دندان درد خود را نشان دهد.
چه باید کرد: برای دندان قروچه به دندانپزشک مراجعه کنید. برای سردردهای سینوسی مسکن بدون نسخه مصرف نمایید. در صورتی که درد شدید و مزمن است باید به پزشک مراجعه کنید.