لق شدن دندان و دلایل افتادن دندان

در کودکی لق شدن و افتادن دندان به این معنیست که خیلی زود دندانهای دائمی می خواهند بیرون بزنند و با افتادن دندانهای شیری فضا برای دندانهای دائمی فراهم شده است. اما افتادن دندان دائمی در بزرگسالی نشانه خوبی نیست. ما دندانهایمان را تا آخر عمر لازم داریم و نمی خواهیم آنها را از دست بدهیم چون دیگر دندانی به جای آنها در نخواهد آمد. لق شدن دندان یک علامت هشدار دهنده مشکلات دندانی است که باید فورا به آن رسیدگی شود. افتادن دندان در بزرگسالی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در اینجا به متداولترین آنها اشاره می کنیم.

علت افتادن دندان دائمی

1- بیماری لثه

طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و سر و صورت در امریکا، عفونت لثه نه تنها لثه ها را دچار مشکل می کند بلکه رباطها و استخوانهایی را که دندانها را احاطه کرده و نگه داشته اند، نیز بیمار می کند. بیماری لثه یا پریودنتال (Periodontal Disease) یکی از اصلی ترین دلایل لق شدن و از دست دادن دندان است. هنگامی که جرمهای حاوی باکتری در سطح دندانها و اطراف خط لثه سخت می شوند، التهاب و عفونت لثه آغاز می شود. علت تجمع باکتریها و تشکیل جرم و رسوب در دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که رسوب تشکیل می شود، تجمع باکتریها بیشتر و بیشتر می شود. این پلاکها حاوی سموم باکتریایی هستند که بافتهای لثه را ملتهب کرده و موجب سهولت خونریزی و پسروی آن می شوند. با کنار رفتن لثه از اطراف دندان، شیارهای عمیقی بین دندان و لثه تشکیل می شود که به عنوان پاکِت پریودنتال شناخته می شود. این پاکتها باعث می شوند باکتریها و سموم بیشتری وارد سطوح عمقی تر دندان شود. این وضعیت به تحلیل استخوان و بافتهای پیوندی که دندان را محکم در جای خود نگه می داشتند، منجر می شود. در نتیجه دندان لق شده و در صورت پیشرفت بیماری می افتد.
خوشبختانه می توانید به راحتی از بروز این بیماری پیشگیری کنید. لازم نیست بگذارید بیماری لثه به حدی پیشرفت کند که دندانتان لق شود. با مراقبتهای بهداشتی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب و چکاپهای دندانپزشکی شش ماه یک بار، می توانید از بروز این وضعیت پیشگیری کنید. با این حال در درمان بیماری لثه نیز پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شده است. امروزه دندانپزشکان با موفقیت بیماران را حتی در مراحل پیشرفته بیماری لثه با جرمگیری عمیق، جراحی لثه و دستورات بهداشتی لازم، درمان می کنند.

2- هورمونهای بارداری
ترشح زیاد پروژسترون و استروژن در دوران بارداری باعث می شود رباطها و استخوانهای اطراف دندانها شل شوند. این امر منجر به لغزیدن دندان می شود. خوشبختانه این اتفاق موقتی است و معمولا منجر به افتادن دندان نمی شود مگر این که فرد دچار عوارض ناشی از آن از جمله بیماری لثه شود. با مشاهده اولین علامت لق شدگی دندان در دوران بارداری، به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عواقب آن دور بمانید.

3- پوکی استخوان
پوکی استخوان (Osteoporosis) هم در زنان و هم در مردان می تواند اتفاق بیفتد. در پوکی استخوان، استخوانهای سرتاسر بدن کم تراکم شده و مستعد شکستگی می شوند. هنگامی که تراکم استخوان اطراف دندانها کاهش می یابد، دندانها ممکن است شل شوند. طبق گزارش موسسه ملی سلامت امریکا، زنانی که پوکی استخوان دارند سه برابر زنان سالم از دست دادن دندان را تجربه می کنند.
انجمن دندانپزشکی امریکا توصیه می کند هر دارویی که برای درمان پوکی استخوان مصرف می کنید را به اطلاع دندانپزشک برسانید. داروهای ضد پوکی استخوان (antiresorptive) ممکن است در برخی درمانهای دندانپزشکی اختلال ایجاد کنند، اگر چه احتمال آن کم است. چنین داروهایی ممکن است منجر به وضعیتی به نام نکروز استخوان شوند که موجب لق شدن دندان می شود.

4- ضربه و فشار
رباط پریودنتال و بافتهای همبند که دندانها را در حفره خود ثابت نگه می دارند، در صورت وارد آمدن نیروی شدید به دندان ممکن است دچار کشیدگی شوند. هنگامی که رباط لثه کشیده می شود ممکن است دندان لق شود. در صورتی که مرتبا دندان قروچه داشته باشید یا فکهایتان را به هم بفشارید یا دندانهایتان مرتب و ردیف نباشند، ممکن است نیروی بیش از حد به رباطها وارد شود. هر گونه ضربه ای که به دهان وارد می شود اعم از زمین خوردن یا تصادف میتواند منجر به آسیب دیدگی رباطها و استخوانهای اطراف دندانها شود. در صورت ضرب دیدن دهان، فورا برای ارزیابی به دندانپزشکی مراجعه کنید.
لغزیدن و حرکت دندان هرگز نشانه خوبی نیست اما به این معنی نیست که حتما دندانتان می افتد. با مشاهده اولین علائم لق شدن دندان فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. او با معاینه کامل دهان می تواند علت و شدت شل شدن دندان را شناسایی کرده و برنامه درمانی مناسبی برای نجات دندان شما طراحی کند.