بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (680 کلمه)

کامپوزیت دندان،برای شما مناسب است یا خیر؟ | محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس

کامپوزیت دندان،برای شما مناسب است یا خیر؟

پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده داشتن لبخند زیبا دیگر رویا نباشد. کامپوزیت یکی از شیوه­های اصلاح لبخند است که امروزه در بین افراد محبوبیت بسیاری دارد. این شیوه درمانی کاری بسیار ظریف و هنرمندانه و مناسب افرادی با دندان­های سالم می­باشد و لازمه آن هنر و مهارت دندانپزشک است.  

در دنیای امروز که موضوع زیبایی و جذابیت ظاهری از اهمیت بالایی برخوردار است افراددر جستجوی روش­ها و درمان­های زیبایی هستند. لبخند زیبا یکی از ملاک­های جذابیت می­باشد. کامپوزیت یکی از روش­هایی است که برای زیباسازی و اصلاح لبخند استفاده می­شود و امروزه به طور گسترده و ویژه­ای مورد استقبال قرار گرفته است. کامپوزیت از ماده­ای به نام رزین کامپوزیت ایجاد می­شود­ که در واقع همان ماده­ای است که برای ترمیم و پر کردن دندان آسیب دیده استفاده می­گردد. این ماده اغلب توسط دندانپزشک بدون نیاز به ساخته شدن در آزمایشگاه به شکل مستقیم روی دندان گذاشته می­شود. متخصص دندانپزشک لایه­های کامپوزیت را روی آن می­گذارد و مثل مجسمه سازی به آن فرم می­دهد. محکم شدن هر لایه از توسط نور آبی صورت می­گیرد. مهمترین چالش تطابق رنگ، خطوط و ضخامت کامپوزیت دندان است. این شیوه درمانی فرایندی بسیار ظریف و هنرمندانه است و به تخصص و ظرافت کاری دندانپزشک بستگی دارد. اگر درمان زیبایی دندان در سنین پایین لازم باشد روش کامپوزیت ونیر که بیشتر جنبه زیبایی دارد، بهتر از لمینت می­باشد. باید توجه کرد که این روش روی دندان­های سالم کار می­شود و برای رفع مشکلات زیبایی مثل کجی و فاصله بین دندان­ها کاربرد دارد و کاربرد درمانی ندارد. در نتیجه ابتدا متخصصدندان­ها را معاینه می­کند و در صورتی که دندان­ها سالم و بدون مشکل بودند این روش را به کار می­گیرد. در کسانی که دارای مشکلاتی از قبیل دندان­های پوسیده، التهاب لثه، کجی شدید دندان­ها و ... هستند ابتدا باید این مشکلات درمان شوند سپس جهت زیباسازی دندان­ها با تشخیص متخصص می­توان از این شیوه بهره برد.  

مزایا و هزینه کامپوزیت  

از جمله مزایای کامپوزیت شامل موارد زیر می­باشد:

  • کامپوزیت دندان هزینه کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد.
  • در صورت شکستگی و آسیب قابل تعمیر هستند.
  • معمولا در یک جلسه و بدون تزریق بی حسی صورت می­گیرد.

به طور کلی برای افراد زیر کامپوزیت مناسب نیست:

  • افرادی که عادت­هایی مثل دندان قروچه دارند.
  • افراد دارای سایش شدید دندانی.
  • افرادی که بیماری لثه فعال دارند.
  • افرادی که از نظر رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار ضعیف هستند.
  • افرادی که دارای دندان­های برجسته هستند و این برجستگی زیاد است. این افراد بهتر است از لمینت برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. ضخامت لمینت خیلی کم است و برای این افراد مناسب­تر می­باشد.

کامپوزیت فاصله و بی نظمی­های دندان­ها را برطرف می­کند. با توجه به شدت نامنظمی‌ها، روابط و سایز دندان‌ها و فک‌ها دندانپزشک ممکن است تصمیم گیرد بجای ارتودنسی از این شیوه استفاده کند. در مواردی که نامنظمی‌های خفیف وجود دارد و روابط دندان‌ها و سایز فک‌ها طبیعی است می‌توان از این روش بهره برد. یکی از معایب ارتودنسی زمان طولانی آن است و افرادی که مشکل زمانی برای جابجا شدن دندان‌ها دارند می‌توانند از کامپوزیت بهره ببرند. 

برای اینکه بدانید آیا کامپوزیت برای شما مناسب است یا خیر باید اول مشخص کنید که با انجام آن کدام نقص زیبایی دندان را می­خواهید برطرف کنید. سپس باید با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید تا وی پس از معاینه توضیحات لازم را به شما ارائه کند.

برای محاسبه قیمت اول باید بررسی کنید که چه تعداد از دندان­ها به کامپوزیت نیاز دارند. برای این کار باید ابتدا جلوی آینه لبخند بزنید و ملاک تعداد دندان­هایی است که مشاهده می­شود. اگر بیشتر دندان­های بالا مشاهده می­شود 8 دندان بالا و اگر هر دو فک نمایان است، ملاک 14 یا 16 دندان بالا و پایین می­باشد. یکی از مسایلی که بیمار را نگران می­کند هزینه این روش می­باشد. این هزینه به عوامل مختلفی از جمله تعداد دندان­ها برای انجام کامپوزیت، ترمیم دندان­های پوسیده قبل از به کارگیری آن و .... بستگی دارد. برای محاسبه هزینه ابتدا باید عکس لبخند خود را ارسال کنید سپس بعد از بررسی امکان محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس برای شما فراهم می­شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger کامپوزیت دندان،برای شما مناسب است یا خیر؟ | محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر