بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (682 کلمه)

همه چیز درباره مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی

Invisible-orthodontics-with-metal همه چیز درباره مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی

روش های ارتودنسی زیادی برای موزون کردن دندان ها و فک های بیماران مختلف با سنین متفاوت وجود دارد. تشخیص استفاده از هر کدام از این روش ها به نظر متخصص ارتودنتیکس بستگی دارد. اما ما در این مقاله سعی می کنیم به بررسی و مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی بپردازیم.خیلی از افراد برای موزون کردن فک ها و مرتب سازی دندان های خود، به متخصصان ارتودنتیکس مراجعه می کنند. این متخصصان از روش های مختلفی ارتودنسی برای درمان این بیماران استفاده می کنند. در این میان، متخصصان تشخیص می دهند که کدام روش برای کدام بیمار مناسب تر می باشد. ما در اینجا به مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی می پردازیم.

انواع روش های ارتودنسی شامل ارتودنسی ثابت، متحرک، رنگی، لینگوال، دیمون، نامرئی و ... می باشند که هر کدام با یکدیگر متفاوت هستند، اما همگی به دنبال یک هدف و آن هم زیباسازی دهان و صورت بیماران می باشند. 

نکاتی درباره مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی 

افراد وقتی به متخصصان ارتودنسی مراجعه می کنند، مورد معاینه قرار می گیرند و وضعیت دقیق دندان ها و فک های آنها در نظر گرفته می شود.

متخصص نیز با توجه به سن و وضعیت بیمار یکی از روش های درمانی ارتودنسی را انتخاب می کند.

در روش ارتودنسی نامرئی، ارتودنتیکس با استفاده از براکت های شفاف و نامرئی دندان ها و فک های بیمار را می پوشاند. استفاده از این روش بسیار مورد توجه بزرگسالان قرار گرفته است. در این روش وجود چیزی در دهان افراد مشاهده نمی شود.

اما در روش ارتودنسی فلزی، ارتودنتیکس از یک سیم و براکت های نقره ای استفاده می کند. البته به تازگی استفاده از براکت های سرامیکی و روش لینگوال نیز مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

در این روش همه براکت ها قابل مشاهده می باشند و نمی توان آنها را جا به جا کرد.

در مطلب مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی باید به این موضوع اشاره کنیم که در بعضی از موارد، استفاده از روش نامرئی و یا فلزی بر روی برخی بیماران جواب نمی دهد و ارتودنتیکس مجبور است از دیگر روش های درمانی استفاده کند. 

مزایا و معایب روش های ارتودنسی نامرئی و فلزی 

این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند که ما در اینجا به آنها می پردازیم.

اثبات تاثیرگذاری بر دندان ها:

روش ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی می باشد. این روش از سال ها پیش با سیم ها و براکت های نقره ای خود توانسته است، تاثیر مثبت خود را بر روی دندان ها و فک های بیماران نشان دهد.

اما روش ارتودنسی نامرئی، جدید می باشد و هنوز به خوبی نتوانسته است بر دندان های همه بیماران تاثیرگذار باشد.

مدت زمان بهبودی:

دوره بهبودی بیمارانی که از روش ارتودنسی فلزی استفاده می کنند، بسیار کوتاه تر از بیمارانی است که از روش ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند.

قابلیت استفاده از مواد غذایی مختلف:

افرادی که از روش ارتودنسی فلزی استفاده می کنند، باید به رژیم غذایی خود توجه کنند و از خوردن غذاهای چسبناک و سخت پرهیز کنند تا سیم ها و براکت ها نشکنند.

اما افرادی که از روش ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند، می توانند به راحتی با برداشتن براکت ها، هر نوع غذای نرم و سفتی را بخورند.

قابل ذکر است افرادی که از روش نامرئی استفاده می کنند باید به احساس بد خود در هنگام برداشتن و گذاشتن براکت ها غلبه کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها:

افرادی که از روش ارتودنسی فلزی استفاده می کنند، باید بعد از هر وعده غذایی با استفاده از خلال و نخ دندان و دیگر شوینده ها به تمیز کردن دندان های خود بپردازند.

اما افرادی که از روش نامرئی استفاده می کنند، می توانند به راحتی براکت ها را بردارند و دندان های خود را بشویند.

در پایان مطلب مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی می توان گفت، افرادی که از روش ارتودنسی فلزی استفاده می کنند، باید در فواصل زمانی مختلف به پزشک مراجعه کنند تا او موقعیت سیم ها و براکت ها را بررسی کند. اما در روش ارتودنسی نامرئی تعداد دفعات مراجعه به متخصصان بسیار کمتر می باشد. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره مقایسه ارتودنسی نامرئی با فلزی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر