بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (619 کلمه)

بریج دندان چیست؟

1

 چرا باید جای خالی دندان را پر کنیم؟ 

بریج دندان نوعی پروتز مصنوعی جایگزین دندان است. هنگامی که یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهید، باید جای خالی آن را با نوعی پروتز مصنوعی پر کنید. علت این است که جای خالی دندان در عملکرد جویدن خلل ایجاد کرده و ممکن است تلفظ اصوات و واژه‌ ها را با مشکل مواجه سازد. از طرفی محل مناسبی برای گیر کردن ذرات غذا و تجمع پلاک و باکتری‌ها فراهم می‌سازد. این امر دندان‌های مجاور را مستعد پوسیدگی و کرم خوردگی ساخته و باعث التهاب لثه و عفونت آن می‌شود. عفونت لثه در صورتی که زود درمان نشود گسترش پیدا کرده و باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود. از طرفی جای خالی دندان باعث نازیبایی لبخند و پیر شدن چهره می‌شود. بنابراین به محض این که یک یا چند دندان خود را می‌کِشید، باید به فکر پر کردن جای خالی آن باشید. برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته چند روش وجود دارد که عبارتند از دندان مصنوعی، ایمپلنت و بریج دندان.

 

b2ap3_large_1 بریج دندان چیست؟


بریج دندان چیست؟
بریج یا پل، یک پروتز مصنوعی است که برای پر کردن جای خالی دندان استفاده می‌شود. در صورتی که بریج جایگزین یک دندان از دست رفته می‌شود، شامل سه بخش مجزا اما متصل به یکدیگر می‌باشد که عبارتند از دو روکش دندان در طرفین و یک دندان مصنوعی در وسط که جای خالی را پر می‌کند به همین علت به آن بریج سه واحدی گفته می شود. روکشهای دندان که در طرفین بریج قرار دارند، بر روی دندانهای طبیعی قرار گرفته و در واقع به عنوان پایه ‌های پل عمل می‌کنند تا دندان مصنوعی که در بین آنها قرار دارد را نگه‌ دارند. به دندان‌هایی که در طرفین بریج قرار دارد و روکش می‌شوند، دندان‌های اباتمنت (پایه) گفته می‌شود و به دندان مصنوعی که در وسط قرار دارد، پونتیک گفته می‌شود. جنس روکش معمولاً از پورسلین (چینی) است.

b2ap3_large_333 بریج دندان چیست؟


نصب بریج دندان چگونه است؟
برای کار گذاشتن بریج، ابتدا دندان‌های مجاور جای خالی تراشیده می‌شود تا برای نصب روکش آماده شوند. سپس از دندانها قالب‌ گیری شده و قالب برای لابراتور دندانپزشکی ارسال می‌شود. پس از این که بریج ساخته شد، به دندانپزشک ارسال می‌شود. معمولاً این کار دو هفته طول می‌کشد. سپس برای نصب بریج به دندانپزشک مراجعه می‌کنید تا بریج در جای خود قرار بگیرد. در صورتی که بریج جایگزین بیش از یک دندان باشد، تعداد دندان‌های مصنوعی که در وسط قرار دارند بیشتر بوده و همچنین ممکن است برای اتصال آن‌ها از ایمپلنت کمک گرفته شود. به این ترتیب که یکی یا دو ایمپلنت در طرفین کاشته می‌شوند تا بتوانند بار بریج را تحمل کنند.

b2ap3_large_222 بریج دندان چیست؟



مزیت‌های بریج در مقایسه با دندان مصنوعی چیست؟
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بریج، ثابت بودن آن است بنابراین بیمار دیگر نگرانی از بابت حرکت دندان و یا بیرون افتادن آن ندارد. این مشکلی است که افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند همیشه نگران آن هستند. بریج با چسب مخصوص دندانپزشکی به دندان‌ها چسبانده می‌شود بنابراین کاملاً در جای خود محکم و ثابت است. همچنین از نظر زیبایی بریج بهتر از دندان مصنوعی است و خیلی بیشتر به دندان طبیعی شباهت دارد. با این حال باید توجه داشته باشید علاوه بر اینکه در بریج ممکن است دندانهای سالم پایه تراش بخورند، هزینه آن نیز بیشتر از دندان مصنوعی تمام می‌شود.

مراقبت از بریج دندان چگونه است؟
در صورتی که بریج می گذارید، باید در بهداشت دهان دقت بیشتری داشته باشید. هنگام مسواک زدن باید توجه داشته باشید نواحی زیر دندان مصنوعی وسط بریج به خوبی تمیز شود. همچنین از جویدن مواد و غذاهای سخت باید خودداری کنید چرا که ممکن است به بریج صدمه بزند. برای جلوگیری از تغییر رنگ بریج پس از صرف غذا و به خصوص موادی مانند چای و قهوه، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بریج دندان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر