بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (706 کلمه)

اهمیت بهداشت دهان و دندان در مادران باردار

اهمیت بهداشت دهان و دندان در مادران باردار
پدر و مادر بودن به معنی اهمیت‌ دادن به تک ‌تک رفتارها و جنبه ‌های زندگی است چرا که پدر و مادر اولین و مهم‌ترین الگوی کودک هستند. اگر می‌خواهید کودکتان به درستی از خود مراقبت کند باید شما نیز همین کار را به درستی انجام دهید. حفظ سلامت دهان و دندان بخش مهمی از زندگی طبیعی هر فرد باید باشد. در حضور کودک به دندانپزشک مراجعه کنید تا متوجه شود برای حفظ سلامت دهان و دندان باید دندانپزشک شما را معاینه کند. اما باید بدانید در واقع بهداشت و مراقبت از سلامت دهان و دندان از پیش از بارداری شروع می‌شود.

بهداشت و مراقبت از دهان و دندان در مادران باردار
معمولاً در دوران بارداری سلامت لثه و دندان‌ها تا حدی به خطر می‌افتد. برای درک این موضوع باید چند نکته را بدانید :
1. همه افراد در پایان روز به کمترین میزان انرژی می‌رسند در دوران بارداری به طور کلی میزان انرژی کمتر بوده و فرد زودتر خسته می‌شود. در نتیجه از بهداشت دهان و مسواک زدن شبانه ممکن است چشم‌پوشی شود و مراجعات منظم به دندانپزشک انجام نشود. این وضعیت باعث تشکیل جرم و رسوب در سطح دندان و تجمع باکتری‌ها و در نهایت پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود.
2. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می‌شود سلامت لثه مادر به خطر بیفتد و احتمال ژنژیویت بارداری افزایش پیدا کند. در صورت سهل انگاری در بهداشت دهان، لثه تحریک شده و التهاب ایجاد می شود و در نتیجه به سهولت خونریزی می‌کند. ژنژیویت در صورتی که درمان نشود ممکن است بدتر شده و به وضعیتی به نام پریودنتیت تبدیل شود که جدی‌تر بوده و ممکن است منجر به تحلیل رفتن استخوان و همچنین گسترش عفونت در بدن شود. پژوهشگران دریافته ‌اند بین زایمان زود هنگام ، وزن کم در هنگام تولد و التهاب یا عفونت لثه در دوران بارداری ارتباط وجود دارد.
3. ناخوشی صبحگاهی بارداری که از علائم شایع آن حالت تهوع و استفراغ است باعث می‌شود اسید معده در تماس با دندان‌ها قرار گرفته و مینای دندان فرسایش پیدا کند در نتیجه احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد.
4. در دوران بارداری معمولاً دفعات خوردن بیشتر می‌شود اما این باعث می‌شود مدت طولانی‌تری دندان‌ها در تماس با اسید قرار بگیرند. در اثر مصرف مکرر غذا باکتری‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت دارند و باکتری‌های اسید دوست مانند استرپتوکوکوس موتانس نیز بیشتر فعالیت کرده و در نتیجه فعالیت آنها باز اسید بیشتری ترشح می‌شود و این چرخه دندان‌ها را تخریب می‌کند.
5. زنان باردار باید ویتامین‌های پیش از بارداری مانند اسید فولیک مصرف کنند تا از سلامت کودک در دوران بارداری محافظت شود. هنگام انتخاب ویتامین و مکمل باید توجه داشته باشید از انواع جویدنی استفاده نکنید. در صورتی ‌که ویتامین‌های جویدنی می‌خورید آنها را پیش از مسواک زدن مصرف کنید. توجه داشته باشید بسیاری از انواع داروها و ویتامین‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که برای دندان‌ها مضر است.

سلامت دهان مادر چه تأثیری بر سلامت کودک دارد؟
سلامت دهان مادر ارتباط نزدیکی با سلامت کودک در حال رشد در داخل شکم او دارد. باکتری‌های موجود در دهان مادر می‌توانند خود را به جنین برسانند. در صورتی که مادر باردار باکتری‌های زیادی در دهان خود داشته باشد و دچار التهاب یا عفونت لثه باشد ممکن است باکتری‌ها خود را از طریق جریان خون به جنین برسانند و باعث تولید مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند درد زایمان زود هنگام ایجاد نماید و منجر به تولد کودک نارس شوند.
پس از این که کودک متولد می‌شوند باز هم مادر ممکن است باکتری‌های دهان خود را به کودک منتقل نماید. دهان مادر مملو از باکتری‌های مضر است بنابراین مادر باید با رعایت بهداشت دهان در کاهش جمعیت باکتری‌های دهان خود کوشا باشد.

مسواک زدن خطر عوارض بارداری را کاهش می‌دهد
احتمال عوارض بارداری در مادرانی که دندان‌های خود را مرتباً مسواک می‌زنند و نخ دندان می‌کشند کاهش پیدا می‌کند. همچنین احتمال عفونت‌های دندانی در کودکان در آینده، کاهش پیدا می‌کند.
توصیه ها:
از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید اما بهتر این است که پس از هر وعده اصلی مسواک بزنید. همچنین حتماً هر روز نخ دندان بکشید. برنامه غذایی سالم داشته باشید که مواد مغذی مختلف مصرف کنید تا سلامت دندان‌ها و سایر بافت‌های بدن حفظ شود.

https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/prenatal/Pages/Brushing-for-Two-How-Your-Oral-Health-Effects-Baby.aspx 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اهمیت بهداشت دهان و دندان در مادران باردار
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر