بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (726 کلمه)

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

دیاستم (diastema) به فاصله بین دو دندان گفته می شود که در هر جایی در دهان ممکن است اتفاق بیفتد اما معمولا فاصله بین دو دندان جلویی دیده می شود. به گفته انجمن دندانپزشکی امریکا (ADA)، بیشتر گزارشهای تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهند 1.6 تا 25.4 درصد بزرگسالان امریکا دچار مشکل فاصله بین دندانهای جلویی هستند. اگر چه فاصله بین دندانهای جلو ممکن است از زیبایی لبخند بکاهد، اما ارتودنتیست می تواند به تدریج این مشکل را برطرف کند. همچنین ارتودنتیست یا دندانپزشک می تواند با استفاده از باندینگ فاصله بین دندانها را از بین ببرد تا این فاصله به حد مطلوب برسد.
باندینگ چیست؟
باندینگ دندان یک عمل دندانپزشکی زیبایی است که در آن از رزین کامپوزیت که همرنگ دندان است، برای اهداف مختلف زیبایی لبخند استفاده می شود. دندانپزشک به دقت دندان را در اندازه و شکل دلخواه با رزین کامپوزیت می پوشاند تا فاصله بین دندانهای جلو بسته شود.

خود این عمل، کار ساده ای بوده و ظرف یک جلسه معمولا انجام می شود. در ابتدا دندانپزشک رنگ باندینگ مورد نظر شما را که با رنگ دندانهای خودتان مطابقت کامل داشته باشد انتخاب می کند. سپس سطح دندانهای جلو را برای دریافت باندینگ آماده می نماید. در این مرحله دندانپزشک به آرامی سطح دندان را می تراشد و سپس محلولی به آن می مالد تا مواد باندینگ به خوبی به دندان بچسبد.
روش استفاده از باندینگ برای بستن فاصله بین دندانها
هنگامی که دندان شما آماده شد، دندانپزشک میتواند مواد باندینگ را به آن بمالد (شکل بالا). این مواد بافت بطونه مانند دارند و به دندانپزشک امکان می دهند آن را در حالی که روی دندانتان قرار دارد شکل داده و قالب بدهد. هنگامی که دندانپزشک شکل جدید دندان را پسندید، با استفاده از تاباندن نور فرابنفش باندینگ را در جای خود سخت می کند. سپس مواد باندینگ پولیش می شوند تا بافتهای داخل دهان و لب را تحریک نکنند. هنگامی که کار تمام شد، می توانید به منزل بروید و از دندانهای زیبای خود لذت ببرید.
شکل- بستن فاصله بین دندانها با استفاده از باندینگ رزین کامپوزیت

b2ap3_thumbnail_download3 بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ


باندینگ برای چه افرادی مناسب است؟
باندینگ برای بستن فاصله بین دندانها در بسیاری از افراد قابل انجام است اما به خاطر داشته باشید این روش هرگز جایگزین درمان ارتودنسی نمی شود. طبق گفته موسسه ملی سلامت امریکا شماری از بیمارانی که دیاستم دارند نمی توانند تنها با باندینگ مشکل خود را حل کنند. اگر مشکلات دندانی دیگری نیز علاوه بر فاصله بین دندانها داشته باشید مانند کج بودن یا بهم ریختگی دندانها یا اختلال بایت، باید درمان ارتودنسی انجام دهید.
اگر تنها مشکل شما وجود فاصله اندک بین دو دندان جلویی باشد، درمان ارتودنسی ممکن است ضرورت نداشته باشد و تنها با باندینگ می توان فاصله را بست. در هر صورت باید ارتودنتیست وضعیت شما را ارزیابی کند و بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد نماید.
اگر به شما گفته شود باندینگ برایتان مناسب است، پیش از درمان باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. برخی عادات و رفتارها می توانند باعث نامناسب بودن درمان باندینگ شوند. اول از هر چیز باید بدانید مواد باندینگ متخلخل است بنابراین دود سیگار یا مصرف نوشیدنیهایی مانند قهوه و چای به دفعات زیاد، ممکن است باعث لکه شدن یا تغییر رنگ رزین کامپوزیت شود و ظاهر دندان را زشت کند. اگر نگران لک شدن دندانتان هستید ممکن است به جای باندینگ، استفاده از ونیر پورسلین به شما توصیه شود که در مقابل لکه و تغییر رنگ مقاوم تر است. با این حال دندان طبیعی نیز ممکن است تغییر رنگ پیدا کند بنابراین بهتر است مرتبا از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و هر روز نخ دندان بکشید.
یکی دیگر از نکات مهم در باندینگ کامپوزیت دندان این است که مقاومت و دوام باندینگ کمتر از دندان طبیعی است. بنابراین در صورتی که عادت ناخن جویدن دارید یا مداد و اشیا سخت را می جوید ممکن است مواد کامپوزیت دندانتان لب پر شود چرا که در موقعیت ضعف قرار دارد. معمولا طول عمر باندینگ چند سال است اما اگر عاداتی مانند ناخن جویدن داشته باشید ممکن است دوام باندینگ کمتر از حد معمول شده و زودتر از بین برود.
روشهای زیادی برای بستن فاصله بین دندانها وجود دارد، از الاستیک (کش ارتودنسی) گرفته تا براکت و باندینگ. انتخاب بهترین روش درمانی تنها با آگاهی کامل از گزینه های موجود و مشورت با متخصص ارتودنسی امکان پذیر است.

b2ap3_thumbnail_download11 بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

http://www.colgate.com/en/us/oc/oral-health/cosmetic-dentistry/bonding/article/teeth-bonding-for-gaps-between-your-front-teeth-1015

 

 

.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

 

نظرات 1

مهمان - نباوفر در روز شنبه, 26 اسفند 1402 09:23

سلام وقتتون بخیر باشه من از این باندینگ نسل 5 استفاده میکنم برای باندینگ ولی زیاد راضی نیستم شما مورد بهتری پیشنهاد دارید اقای دکتر؟
https://ddkdental.com/product-category/bonding/

سلام وقتتون بخیر باشه من از این باندینگ نسل 5 استفاده میکنم برای باندینگ ولی زیاد راضی نیستم شما مورد بهتری پیشنهاد دارید اقای دکتر؟ https://ddkdental.com/product-category/bonding/
default_blogger بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر