بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (420 کلمه)

بدترین خوراکی ها برای دندانها

بدترین خوراکی ها برای دندانها
آبنبات: آب نبات و انواع شکلات های سفت ممکن است به نظرتان خیلی مضر نیاید اما علاوه بر قند خیلی زیادی که دارند، سفتی آنها هم باعث می‌شود فشار زیادی بر لبه های دندانها وارد شود. در نتیجه هم احتمال پوسیدگی دندان را بالا می‌برند هم ممکن است ترک هایی در دندان ایجاد کنند یا باعث لب پر شدن دندان ها شوند.
یخ خوردن : بسیاری از مردم عادت دارند یخ بجوند اما باید بدانید یخ اگر چه قند ندارد اما برای دندان ها ضرر دارد. جویدن چیزهای سختی مثل یخ باعث می‌شود دندان در معرض فشار زیادی قرار بگیرند. علاوه بر آن، یخ بسیار سرد است و باعث میشود دندان بیشتر مستعد ترک خوردن باشد.
مصرف زیاد مرکبات: مرکبات میوه های بسیار خوبی برای سلامتی هستند اما باید حواستان باشد این میوه ها اسیدی هستند و باعث فرسایش مینای دندان می شوند. بهتر است اگر می خواهید آب مرکبات بخورید آنها را رقیق کنید و پس از آن دهان خود را با آب فراوان شستشو بدهید.
چای و قهوه: چای و قهوه نوشیدنی های سالمی هستند اما بسیاری از مردم آنها را با قند یا شیرینی جات دیگر مصرف می کنند. قند برای دندان ها ضرر دارد. علاوه بر این چای و قهوه اگر زیاد مصرف شوند باعث زرد شدن دندان ها میشوند. کافئین موجود در چای و قهوه می توانند باعث خشکی دهان شوند. اگر می‌خواهید چای یا قهوه مصرف کنید حتماً در طول روز آب زیادی بخورید و پس از مصرف چای یا قهوه دهان خود را خوب بشویید.
خوراکی های چسبنده: همه خوراکی هایی که به دندانها می چسبند خواه چیپس و پفک باشد یا میوه های خشک مانند برگه آلو و کشمش، مدت زمان زیادی لابه لای دندان ها باقی می ماند. بنابراین باکتری ها فرصت زیادی برای تغذیه از آنها و فعالیت دارند. بنابراین دندانها در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرند.
نوشابه: نوشابه علاوه بر این که قند خیلی زیادی دارد اسیدی هم هست و اسید آن باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان و در نتیجه ضعیف شدن دندان میشود. اگر نوشابه حاوی کافئین مانند نوشابه‌های سیاه مصرف کنید، خشکی دهان هم یکی دیگر از عواقب آن خواهد بود. بنابراین نوشابه به سه طریق دندان‌ها را از بین می‌برد و باید از مصرف زیاد آن پرهیز کنید.

الکل: الکل باعث خشکی دهان و کم آب شدن بدن می شود. کسانی که الکل زیادی مصرف میکنند جریان بزاق آنها کاهش می‌یابد بنابراین احتمال پوسیدگی دندان و عفونت های دیگر دهان افزایش می یابد. همچنین مصرف زیاد الکل خطر سرطان دهان را افزایش می‌دهد. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بدترین خوراکی ها برای دندانها
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر