بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (444 کلمه)

اختلالات عملکردی عضلات دهان چگونه به وجود می آید؟

10-6

 اختلالات عملکردی عضلات دهان و صورت به اختلالات عضله ها و عملکرد های دهان و صورت گفته می شود که ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم، رشد استخوان ها، جویدن، شیر خوردن، تکلم، بلع، ارتباط دندان های مقابل با هم، حرکت مفصل فک، بهداشت و سلامت دندان ها و دهان، ثبات نتایج درمان ارتودنسی، زیبایی صورت و لبخند و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار بدهد.

بیشتر موارد اختلالات عملکردی عضلات دهان، به واسطه تنفس از راه دهان به وجود می آیند. در صورتی که مدت طولانی از دهان نفس بکشید، عضله های دهان و صورت با این وضعیت سازگاری پیدا کرده و انطباق می‌یابند. بنابراین تغییراتی به وجود می آید که عواقبی به دنبال دارد.
اختلالات عملکردی عضلات دهان، درمانهای ارتودنسی را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است دستاوردهای درمان را بر باد بدهد. همچنین ممکن است علی رغم تلاش های بهداشتی فرد، مشکلات دندانی زیادی ایجاد شود و یا تلفظ و تکلم فرد با مشکل مواجه باشد. بنابراین اختلالات عملکردی عضلانی دهان باید تحت درمان قرار بگیرند.
بلع درست بستگی به ارتباط مناسب و صحیح بین عضله های صورت دهان و حلق دارد. عملکرد بلع عملکردی است که بستگی به تعادل حساس بدن دارد. برای بلع درست همه عضله ها و عصب های زبان، گونه ها و حلق باید هماهنگ با یکدیگر کار کنند. هنگامی که فردی بلع نرمال دارد، نوک زبان او هنگام بلعیدن به سقف دهان که به آن سخت کام گفته می شود فشار داده می شود. در این حالت موقعیت زبان کمی پشت دندان‌های جلویی بالایی قرار می گیرد. زبان در هماهنگی با همه عضله های دیگر دخیل در بلع، عمل می کند و همزمان سخت کام نیروی حاصل از زبان را جذب میکند.

از آنجایی که ما به طور متوسط ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ مرتبه در روز عمل بلع انجام می‌دهیم، اگر الگوی بلع درست نداشته باشیم مشکلات متعددی ممکن است ایجاد شود. اما مهمتر از آن موقعیت زبان در هنگام استراحت است که تاثیر بیشتری بر ساختار دهان می‌گذارد چرا که بیشتر اوقات شبانه روز، زبان در حال استراحت است. 

چه عواملی منجر به اختلال عملکرد عضلات دهان میشود؟ 

عواملی که منجر به فشار زبان (فشار دادن زبان به دندان های جلویی) می‌شوند از عوامل اصلی بروز اختلال عملکرد عضلات دهان هستند. این عوامل عبارتند از:


شکل- دو ناحیه سفید رنگ دو طرف زبان لوزه ها هستند.

بزرگی لوزه ها - بزرگی لوزه ها باعث می‌شود مسیر تنفسی بسته شده و زبان در جایگاه نامناسبی قرار بگیرد. 

  مکیدن انگشت – مکیدن انگشت یا پستانک باعث می‌شود زبان در موقعیتی قرار بگیرد که به دندان‌های جلویی فشار وارد می‌کند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اختلالات عملکردی عضلات دهان چگونه به وجود می آید؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر