بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (472 کلمه)

آشنایی با وسیله های ارتودنسی

ortodonsi

 الاستیک: الاستیک حلقه کشی است که دور قلاب دو یا چند نگین براکت قرار میگیرد. معمولا الاستیک به یک یا چند نگین براکت بالا و پایین وصل میشود تا موقعیت دندانهای فک بالا و پایین را نسبت به هم تغییر دهد. از الاستیک برای حل مشکلات بایت استفاده میشود. 

هدگیر: هدگیر یک وسیله خارج دهانی است که روی سر قرار میگیرد و از جلو به براکت دندانها وصل میشود. هدگیر برای تغییر موقعیت فک بالا نسبت به فک پایین استفاده میشود. این وسیله برای افرادی استفاده میشود که باید فک پایین شان بیشتر رشد کند و جلو بیاید و یا جلوی رشد فک بالا گرفته شود تا در جای خود بماند.
هدگیر معکوس: هدگیر معکوس تا حدی شبیه هدگیر معمولی است و برای افرادی استفاده میشود که فک پایین آنها جلوزدگی دارد و باید جلوی رشد آن گرفته شود و فک بالا بیشتر رشد کند.
پلاک دوقلو: این وسیله در داخل دهان قرار داده میشود تا مانع جلو آمدن بیش از حد فک بالا شود. در واقع پلاک مانعی بر سر بسته شدن کامل فک میشود و رشد فک پایین را تقویت میکند تا اوربایت اصلاح شود. دو پلاک روی دو فک قرار میگیرند و با هم منطبق هستند.
دیستال جت: این وسیله به تدریج دندانهای آسیاب بزرگ بالایی را حرکت داده و عقب میکشد تا فضای کافی برای بیرون زدن یا صاف شدن دندانهای دیگر فراهم شود و از شلوغی و بهم فشردگی دندانها کاسته شود.
پهن کننده کام: پهن کننده یا وسیع کننده کام وسیله ای است که برای پهن کردن فک بالا استفاده میشود. از این وسیله در شرایطی استفاده میشود که فضای فک بالا برای جا شدن همه دندانها و صاف و همراستایی آنها کفایت نمیکند.
ریتینر: ریتینر یا تثبیت کننده وسیله ای است که دندانها را در موقعیت کنونی خود نگه میدارد و مانع حرکت آنها میشود. این وسیله پس از دراوردن براکت و برای حفظ دستاوردهای درمان ارتودنسی استفاده میشود.
جدا کننده: جدا کننده در واقع نوعی فضا ساز است که برای ایجاد فاصله بین دندانها استفاده میشود. جدا کننده حلقه کشی کوچکی است که بین دندان قرار داده میشود. معمولا از آن برای ایجاد فاصله بین دندانهای آسیاب بزرگ استفاده میشود تا بتوان حلقه فلزی را دور دندان انداخت.
بایت پلیت
بایت پلیت یا بایت پلین یک تکه پلاستیک کوچک است که گیره های فلزی دارد و در پشت دندانهای جلویی بالایی قرار میگیدر. از آن برای اصلاح اوربایت شدید استفاده میشود تا همپوشانی عمودی دندانهای جلویی کمتر شود.
فضا نگهدار: این وسیله برای حفظ فضای فک استفاده میشود. ممکن است از نوع ثابت یا غیر ثابت آن استفاده شود. فضا نگهدار انواع مختلف دارد. یکی از کاربردهای آن در کودکان است که دندان شیری آنها زودتر از حد طبیعی افتاده است و هنوز دندان دائمی جای آنها در نیامده است. برای جلوگیری از بسته شدن جای خالی از این وسیله استفاده میشود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آشنایی با وسیله های ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر