بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (584 کلمه)

علائم و نشانه های مرگ دندان

علائم و نشانه های مرگ دندان

دندان مرده به دندانی گفته می‌شود که جریان خون در آن برقرار نیست. به طور کلی دندان از سه لایه مینا، عاج و پالپ تشکیل شده است. پالپ تنها بخش زنده دندان است که در آن رگهای خونی و عصب و همچنین بافت همبند قرار دارد. مرگ پالپ به معنای مرگ دندان است. در بسیاری از موارد دندان مرده کشیده می‌شود.
چه عواملی باعث مرگ دندان می‌شوند
• پوسیدگی دندان
عفونت باکتریایی یا پوسیدگی دندان در صورتی که درمان نشود به عصب ها یا پالپ دندان راه پیدا کرده و باعث مرگ عصب ها می‌شود. این وضعیت در اثر واکنش التهابی بافت‌های سالم پالپ در تلاش برای برطرف کردن عفونت باکتریایی اتفاق می‌افتد. اما در واقع به علت محدودیت فضا تنها کاری که انجام می‌شود مسدود شدن رگهای خونی است. چرا که فضایی برای انبساط وجود ندارد و فشار داخل پالپ افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در اثر بسته شدن رگ‌ها، خون ‌رسانی متوقف شده و پالپ می‌میرد.

• ضربه به دندان
در حین فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند ورزش‌های برخوردی، زمین خوردن یا تصادف‌ها معمولاً به دندان‌های جلویی آسیب شدیدی وارد می‌شود. هر نوع ضربه فیزیکی شدیدی که به دندان‌ها وارد شده و باعث کنده شدن آن شود، منجر به مرگ دندان می‌شود. هنگامی که دندان خارج می‌شود خون‌رسانی متوقف می‌شود چرا که ریشه دندان قطع شده است. این امر منجر به مرگ پالپ می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان باید هنگام فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های برخوردی از محافظ (گارد) دهان استفاده شود.

b2ap3_thumbnail_dead-tooth-300x151 علائم و نشانه های مرگ دندان



نشانه‌ های مرگ دندان
مرگ دندان را تنها با نگاه کردن ساده نمی‌توان شناسایی نمود. به همین علت چک آپهای منظم دندانپزشکی در شناسایی علائم مرگ دندان اهمیت زیادی دارد. علایم و نشانه‌ های مرگ دندان به صورت زیر است:
• زرد یا سیاه شدن دندان
در صورتی که متوجه شدید دندان به تدریج تغییر رنگ داده و رنگ آن به زرد، خاکستری یا سیاه تبدیل می‌شود، ممکن است نشان دهنده مرگ دندان باشد. معمولاً این اتفاق در صورت عدم درمان دندان مرده مشاهده می‌شود. تغییر رنگ به علت کبودی حاصل از سلول‌های خونی مرده رخ می‌دهد. تیره شدن دندان به خودی خود برطرف نمی‌شود بلکه نیاز به درمان دارد.

b2ap3_thumbnail_Dental-abscess علائم و نشانه های مرگ دندان



• درد
در صورتی‌ که عصب‌های داخل دندان در حال مردن باشند یا در صورتی که آبسه در اثر عفونت ایجاد شده باشد، درد متوسط تا شدید ممکن است احساس شود. در صورتی که آبسه ایجاد شده باشد ممکن است متوجه طعم بدی در دهان خود شوید. همچنین تورم، بوی بد یا جوش در لثه از جمله سایر علایم آن است. دندانپزشک پس از معاینه می‌تواند به شما بگوید آیا دندانتان مرده است یا خیر. دندانی که مرده است ممکن است در نهایت لق شده و بیافتد. علت این است که در اثر عفونت استخوان پیرامون دندان تخریب شده و از بین می‌رود.

b2ap3_thumbnail_root-canal-dead-tooth علائم و نشانه های مرگ دندان



درمان دندان مرده
روش درمانی برای مرگ دندان وجود دارد: عصب‌ کشی و یا کشیدن دندان.
عصب‌ کشی: در صورتی‌ که می‌خواهید دندان خود را نجات دهید و در صورتی که این امکان وجود داشته باشد، عصب‌ کشی انجام می‌شود. در حین عصب‌ کشی بخش‌های عفونی و آلوده داخل دندان تخلیه می‌شود. به این ترتیب جلوی گسترش عفونت گرفته می‌شود. سپس محفظة پالپ پاک‌سازی و ضد عفونی شده و با مواد مخصوصی پر و مهر و موم می‌شود.

کشیدن دندان: زمانی دندان کشیده می‌شود که دیگر ترمیم آن فایده ‌ای نداشته باشد. همچنین برای افرادی که نمی‌توانند هزینه درمان عصب ‌کشی را تأمین نمایند، کشیدن دندان تنها گزینه عملی است. دندانی که کشیده می‌شود بعدا باید با یکی از روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته، پر شود.

http://www.stlawrencedentistry.com/2013/05/07/signs-of-a-dead-non-vital-tooth/

مطالب مرتبط

 

نظرات 2

مهمان - م در روز دوشنبه, 05 شهریور 1397 11:11

سلام.
چنانچه این دندان قبلا" پر شده باشد و حالا قطعات پرشده افتاده باشند :
الف) آیا می توان دندان را پس از ضد عفونی کردن بافتهای سخت و بافتهای مرده دوباره پر کرد ؟
ب) بجای عصب کشی ( تراش دادن دندان تا رسیدن به عصب و از بین بردن آن و .... ) و تراشیدن قطعات سخت دندان ؛ فقط به برس زدن و ضد عفونی کردن و سپس پر کردن اقدام شود آیا می توان دندان را تا مدتها حفظ کرد ؟
این مشکل برای افرادی که دندان های آسیای سالم ندارند موقع غذا خوردن بیشتر حائز اهمیت است ؟
لطفا" درمان جایگزین عصب کشی را امتحان کنید ؟

سلام. چنانچه این دندان قبلا" پر شده باشد و حالا قطعات پرشده افتاده باشند : الف) آیا می توان دندان را پس از ضد عفونی کردن بافتهای سخت و بافتهای مرده دوباره پر کرد ؟ ب) بجای عصب کشی ( تراش دادن دندان تا رسیدن به عصب و از بین بردن آن و .... ) و تراشیدن قطعات سخت دندان ؛ فقط به برس زدن و ضد عفونی کردن و سپس پر کردن اقدام شود آیا می توان دندان را تا مدتها حفظ کرد ؟ این مشکل برای افرادی که دندان های آسیای سالم ندارند موقع غذا خوردن بیشتر حائز اهمیت است ؟ لطفا" درمان جایگزین عصب کشی را امتحان کنید ؟
دکتر مرتضی عشاق در روز جمعه, 05 مهر 1398 23:21

سلام
متوجه منظ.ورتان نشدم

سلام متوجه منظ.ورتان نشدم
default_blogger علائم و نشانه های مرگ دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر