بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (793 کلمه)

مشکلات مربوط به دندانهای کودکان

مشکلات مربوط به دندانهای کودکان

 در بسیاری از موارد دندان‌های کودکان در وضعیت ایده ‌آل قرار ندارد اگر چه دلایل آن ممکن است متفاوت باشد. ممکن است به علت کمبود فضای قوس دندانی، دندان‌ها کج شده و انحراف پیدا کند یا برعکس به علت زیاد بودن فضای فک، بین دندان‌ها فاصله ایجاد شود. در اینجا با انواع مشکلات مربوط به دندان‌های کودکان آشنا می‌شوید. 
کجی دندان‌ها یا فاصله بین دندان‌ها در صورتی که دندان‌های شیری کودک کج و به هم ریخته هستند نگران نباشید. ارتباط مستقیم بین کجی دندان‌های شیری و کجی دندان‌های دائمی وجود ندارد. با این حال در سن هفت سالگی کودک را به ارتودنتیست نشان دهید تا در صورت وجود مشکل ارتودنسی، درمان پیشگیرانه انجام شود. اما در واقع فاصله بین دندان‌ها اتفاق خوبی است چرا که دندان‌های دائمی بزرگ‌تر از دندان‌های شیری هستند و نیاز به فضای بیشتری دارند بنابراین این فاصله‌ ها به صورت طبیعی بسته خواهند شد. وجود این فاصله‌ ها بین دندان‌های شیری باعث می‌شود دندان‌های دائمی کج و نامرتب  نشوند. 

کمبود فضا و به هم فشردگی دندان‌ها در صورتی که به نظر می‌رسد دندان‌های شیری برای اشغال فضا و جا کردن خود با یکدیگر مبارزه می‌کنند و یکدیگر را از راستای اصلی قوس دندانی منحرف می‌کنند، به این معنی است که مشکل کمبود فضا و به هم فشردگی دندان‌ها وجود دارد و احتمالاً این مشکل در مورد دندان‌های دائمی نیز تکرار خواهد شد. دندان‌های شیری مسوولیت حفظ فضای لازم برای بیرون زدن دندان‌های دائمی جایگزین خود را برعهده دارند بنابراین در صورتی که برای دندان‌های شیری که کوچک‌تر از دندان‌های دائمی جایگزین خود هستند فضای کافی وجود نداشته باشد، مسلماً برای دندان‌های دائمی جایگزین آنها نیز فضا کمتر خواهد بود بنابراین باید فک بزرگ‌تر شود. 
عدم وجود دندان به صورت مادرزادی در موارد نادر ممکن است دندان به صورت مادرزادی تشکیل نشده باشد. اما در صورتی که تمامی بیست دندان شیری تا سه سالگی هنوز بیرون نزده ‌اند، بهتر است این وضعیت با عکس پرتوی ایکس مشخص شود. در عکس پرتوی ایکس وضعیت دندان‌ها مشخص می‌شود و دندانپزشک به شما می‌گوید آیا دندانی در زیر لثه وجود دارد یا خیر و در صورتی که دندان وجود دارد تقریباً چه زمانی رویش خواهد کرد. در صورتی که دندان‌پزشک به این نتیجه برسد که دندان شیری تا مدتها بیرون نمی‌زند، ممکن است از وسیله‌ ای به نام فضا نگه دار برای حفظ جای خالی آن تا زمان بیرون زدن دندان دائمی استفاده نماید.  به این ترتیب علاوه بر حفظ فضای قوس دندانی، از کج شدن و انحراف دندان‌های مجاور جلوگیری می‌شود. 
وجود دندانهای اضافی در موارد نادر ممکن است کودک یک یا چند دندان اضافی داشته باشد که جایگاه آن غالباً در پشت دندان‌های بالایی و یا بین آنها می‌باشد. وجود دندان اضافی معمولاً با سابقه خانوادگی ارتباط دارد و بیشتر در دندان‌های دائمی دیده می‌شود. در صورتی که کودک شما دندان شیری اضافی دارد احتمال زیادی دارد که هنگام رویش دندان‌های دائمی، به خودی خود بیفتد. در صورتی که دندان شیری نیفتد دندانپزشک آن را می‌کشد. در مورد دندان اضافی دائمی نیز ممکن است دندانپزشک تصمیم به کشیدن آن بگیرد.  
تغییر رنگ دندان‌ها گاهی اوقات دندان‌های کودک به جای این که سفید و مرواریدی باشند ممکن است دچار لک و تغییر رنگ (زرد، قهوه ای، آبی یا خاکستری) شوند. از آنجایی ‌که مینای دندان‌های شیری نازک‌تر از دندان‌های دائمی است، مدت زیادی طول نمی‌کشد که پلاک تجمع یافته در سطح دندان مینا را سوراخ کرده و دندان را دچار پوسیدگی نمایند. خوشبختانه با رعایت بهداشت دهان می‌توان جلوی این مشکلات را گرفت. کودک باید دندان‌های خود را دو مرتبه در روز مسواک بزند و مصرف غذاهای شیرین را محدود نماید. مصرف مکرر خوراکی‌های شیرین باعث پوسیدگی (کرم خوردگی) دندان می‌شود. توجه داشته باشید آب‌میوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند نیز چنین تأثیر مخربی بر دندان‌ها می‌گذارند. به خصوص خوراکی‌هایی که مدت زیادی در تماس با دندان‌ها می‌مانند مانند آب‌نبات تأثیر بدتری بر دندان‌ها می‌گذارند. همچنین ممکن است تغییر رنگ دندان در اثر مصرف زیاد فلوراید، لکه های سفید ناشی از کلسیم زدایی، بیماری لثه، ضربه به دندان و یا مصرف برخی داروها در دوران تشکیل دندان ایجاد شده باشد. 
از دست دادن زود هنگام دندان شیری دندان‌های شیری در حالت طبیعی در سن مشخصی شروع به جایگزینی با دندان‌های دائمی می‌کنند اما در صورتی که زودتر از این زمان آنها را از دست بدهید، مشکلات دندانی متعددی ممکن است پیش بیاید. از دست دادن زود هنگام دندان غالباً در اثر پوسیدگی عمیق یا آسیب‌ها و جراحات دهان اتفاق می‌افتد. در صورتی که دندان شیری زودتر از موعد طبیعی بیفتد در حالی که هنوز دندان دائمی زیر آن آماده جایگزینی و رویش نیست، ممکن است جای خالی در لثه بسته شده و مسیر بیرون زدن دندان دائمی مسدود شود. به این ترتیب دندان‌های دائمی کج می‌شوند یا از جای نامناسبی رویش می یابند. در چنین شرایطی دندانپزشک از فضا نگه دار برای حفظ فضای قوس دندانی استفاده می‌کند. 
https://www.whattoexpect.com/toddler/grooming/all-about-toddler-teeth.aspx

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger مشکلات مربوط به دندانهای کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر