بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (629 کلمه)

وارنیش دندان کودکان چیست؟

Childrens-tooth-varnish وارنیش دندان کودکان

وارنیش دندان کودکان، به عنوان یک راه موثر برای رساندن فلوراید به دندان به شمار می رود. همان طور که احتمالا می دانید، فلوراید یک ماده موثر در تقویت دندان ها به شمار می رود. فلوراید با تقویت دندان ها از ایجاد پوسیدگی در آن ها جلوگیری می کند. امروزه تقریبا تمامی خمیر دندان ها، حاوی فلوراید هستند، بنابراین با مسواک زدن مداوم می توان از خطر پوسیدگی دندان ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

طی عملیات وارنیش دندان کودکان، ماده فلوراید به دندان های آن ها می رسد. در واقع وارنیش فلوراید، یک ژل حاوی فلوراید است که باعث تقویت دندان های کودکان این می شود. این ماده معمولا با عصاره های میوه ای و گیاهی ترکیب می شود تا طعم و بوی آن برای کودکان قابل تحمل باشد. این ماده به وسیله برس های مخصوص روی سطح دندان کودک قرار می گیرد. همان طور که می دانید، دندان های کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیری بیشتری دارند. بنابراین با وارنیش دندان کودکان، می توان سلامت دندان های آن ها را تا حد زیادی تضمین کرد. در این مقاله، در مورد وارنیش کردن دندان کودکان توضیحاتی به شما ارائه می دهیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

سن مناسب برای وارنیش دندان کودکان

حال شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که وارنیش دندان کودکان بیشتر در چه سنی انجام می شود؟ در این مورد باید بگوییم که این عملیات از آغاز رویش دندان کودک قابل انجام است. معمولا رویش اولین دندان های شیری کودکان، در بازه سنی 5 تا 8 ماهگی صورت می گیرد. بنابراین از این سن می توان عملیات وارنیش دندان را برای کودکان انجام داد. در واقع شما پس از این سن، باید کودک خود را نزد یک دندان پزشک معتبر ببرید. دندان پزشک با معاینه و بررسی دندان های کودک، نیاز یا عدم نیاز او به وارنیش دندان را تشخیص می دهد. در صورتی که کودک دندان های خود را به صورت مرتب مسواک کند، معمولا نیاز به وارنیش در او حس نخواهد شد. در مقابل اگر کودک مقدار زیادی قند و شیرینی مصرف کند و از دندان های خود به خوبی مراقبت نکند، نیاز به وارنیش دندان کودکان در او حس خواهد شد.  

عملیات وارنیش دندان چگونه انجام می شود؟

برای انجام عملیات وارنیش دندان کودکان، ابتدا باید به دندان پزشک مخصوص کودک مراجعه کنید. دندان پزشک در مرحله اول، دندان های کودک را به خوبی شستشو می دهد. در مرحله بعد با استفاده از گاز استریل، دندان های شسته شده را خشک می کند. برای آگاهی از خشک شدن کامل دندان ها از ابزار های مخصوص دندان پزشکی نیز استفاده می شود. پس از انجام این مراحل، دندان پزشک با استفاده از یک برس مخصوص، دندان های کودک را به فلوراید آغشته می کند. البته بعضی از دندان ها به هم چسبیده اند و امکان نفوذ فلوراید به آن ها وجود ندارد. در این موارد دندان پزشک برای فلوراید رسانی، از نخ دندان استفاده می کند. بعضی از ژل های وارنیش، ممکن است دندان کودک را رنگی کنند، اما این مسئله کاملا عادی است و پس از یک روز آثار رنگ از بین خواهد رفت.

آیا وارنیش فلوراید به مراقبت نیاز دارد؟ 

لازم است بدانید، پس از انجام وارنیش دندان کودکان نیز باید مواردی را رعایت کنید. برای مثال تا 30 دقیقه پس از انجام این عملیات، کودک حق خوردن غذا و نوشیدنی نخواهد داشت. چرا که در این صورت نتیجه نهایی عملیات وارنیش، با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین کودک باید عملیات مسواک زدن را پس از گذشت 24 ساعت از عملیات وارنیش، شروع کند. بهتر است در روز اول پس از وارنیش، کودک از خوردن غذاهای سفت اجتناب کند. با رعایت این نکات می توانید تاثیر عملیات وارنیش دندان کودکان را دو برابر کنید.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger وارنیش دندان کودکان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر