بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (687 کلمه)

همه چیز درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

Everything-about-tooth-bleaching همه چیز درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی

به علت دشواری تمیز کردن براکت ها بویژه برای کودکان،بعد از ارتودنسی روی دندان لکه های زرد یا قهوه ای ایجاد می شود.که بسیار ناخوشایند است و زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.بلیچینگ دندان یک راه حل بسیار مفید برای این مورد به حساب می آید که هم در مطب پزشک و هم در خانه قابل استفاده است. 

بلیچینگ دندان چیست؟ 

همانطور که می دانیم دندان از دو قسمت عاج و مینا تشکیل شده است. مینای دندان که روی عاج قرار گرفته است باعث سفیدی و شفافیت دندان می شود، مینای دندان با گذشت زمان نازک شده و از بین می رود عوامل متفاوتی از جمله سیگار کشیدن، رعایت نکردن بهداشت دندان ها و یا مصرف زیاد نوشیدنی های قندی در این تغییر رنگ دندانها دخیل هستند. در اینجاست که فرد میتواند با روش بلیچینگ دندان، زیبایی و شفافیت را به دندان های خود بازگرداند. سفیدی و شفاف بودن دندانها علاوه لبخندی زیبا در افزایش اعتماد به نفس فرد نیز موثر است به همین دلیل است که این روش در میان مردم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بلیچینگ دندان همچنین به عنوان یکی از روش های طرح لبخند نیز در نظر گرفته می شود.

این روش هم در مطب دندان پزشک و همچنین در خانه توسط خود فرد نیز انجام می شود. بلیچینگ در مطب دکتر به طور تخصصی تر و غلیظ تر و طی 3 یا 4 جلسه صورت می پذیرد. اما بلیچینگ دندان در منزل به صورتی است که وسیله ای مانند قالب شفاف دندان به نام تری بلیچینگ توسط پزشک ساخته میشود و فرد باید هر شب ماده بلیچینگ را داخل قالب ریخته و روی دندانهای خود قرار بدهد.

بلیچینگ دندان چیزی به دندان های شما اضافه نمی کند بلکه تنها باعث تمیزی و رفع رنگ های زرد و قهوه ای دندان می شود. بنابراین اگر دندان هایتان بر اثر دلایل مختلف زرد یا قهوه ای شده ،میتوانید از این روش استفاده کنید. نکته ای دیگر که بسیار حائز اهمیت است این است که شخصی که از درمان ارتودنسی دندان استفاده کرده است بعد از برداشتن آن در قسمت هایی که بریس ها قرار داشتند، معمولا زرد و بد رنگ میشود. در این مورد نیز میتوان با بلیچینگ دندان زیبایی و شفافیت دندان ها را به آنها بازگرداند. طول دوره درمان این روش حدودا دو هفته می باشد.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان 

مزایا :از مزایای بلیچینگ دندان میتوان به سفید کردن دندان ها و طراحی لبخندی زیبا اشاره کرد و اینکه این روش تقریبا بی خطر و بدون عوارض است و بر خلاف پودرهای شیمیایی که برای سفید کردن دندان ها در بازار موجود است و بسیار برای سلامت دهان و دندان مضر هستند.

معایب :از معایب این روش می توان به دائمی نبودن نتایج حاصل از بلیچینگ اشاره کرد . به این صورت که شما باید بلیچینگ دندان را بعد از مدتی تکرار کنید. زمان تمدید این روش به رژیم غذایی فرد و همچنین مصرف یا عدم مصرف دخانیات بستگی دارد.

مواد بلیچینگ دندان در بعضی افراد ممکن است باعث حساسیت شود. که به احتمال زیاد بعد از مدت کوتاهی رفع می شود.

نتایج حاصل از بلیچینگ دندان به نسبت سن، وراثت و نوع لک متفاوت است. و نتیجه، قابل پیش بینی نیست.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

  • حساسیت بعد از بلیچینگ تا حدی طبیعی است ،اما اگر شدت حساسیت زیاد بود، حتما با پزشک معالج خودتماس بگیرید.
  • اگر بلیچینگ را در خانه انجام می دهید، حتما طرز استفاده را از دکتر خود به طور دقیقسوال کنید و همچنین قالب را بعد از هر بار مصرف در پلاستیک دربسته و مواد بلیچینگ را در یخچال نگهداری کنید.
  • هرشب حدود 3 یا 4 ساعت از بلیچینگ استفاده کنید. اگر مشکل حساسیت نداشته باشید، میتوانید دو بار در روز این کار را تکرار کنید.
  • بعد از یک هفته باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان های شما را چک شود.
  • بعلت امکان تغییر رنگ دندان ها، رژیم غذایی خودتان را تغییر دهید. از غذاها و نوشیدنی های بی رنگ استفاده کنید. مثل شیر، نان، برنج استفاده کنید.
  • از نوشیدنی ها و غذاهای رنگی مانند نوشابه و چای و قهوه پرهیز کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره بلیچینگ و سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر