بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (649 کلمه)

همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

Imaging-in-orthodontics همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی

با پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه قبل از ارتودنسی، تصویربرداری از وضعیت داخلی دندان و فک انجام می شود. تصویربرداری در ارتودنسی بسیار مهم است.  انجام تصویربرداری در ارتودنسی یکی از مهمترین بخش درمان است. زیرا تصویربرداری یک دید و تصویر دقیق و کلی از وضعیت دندان ها به پزشک می دهد. به نوعی باید گفت تصویربرداری راه درست برای اصلاح فرم دندان را به پزشک نشان می دهد. اما بهتر است تا ببینیم چرا انجام این تصویربرداری ضرورت دارد و مراحل انجام آن چگونه است؟ با ما همراه باشید.

اهمیت و ضرورت انجام تصویربرداری در ارتودنسی 

همانطور که می دانید امروزه تصویربرداری در ارتودنسی موضوع بسیار مهمی است. قطعا شخصی که برای ارتودنسی اقدام می کند، با مشکلاتی در ناحیه دهان، فک و دندان روبرو است. به همین منظور تصمیم دارد تا از طریق ارتودنسی این مشکلات را برطرف کند. یک اصل مهم و کلی وجود دارد و آن هم این است که دندان ها و فک در چنین شرایطی، وضعیت طبیعی ندارند. بنابراین ممکن است پزشک نتواند وضعیت داخلی فک و دندان را تشخیص دهد.

تصویربرداری در ارتودنسی به پزشک کمک می کند تا دید خوبی نسبت به وضعیت داخلی و پنهان دهان و دندان داشته باشد. بدین ترتیب خدمات ارتودنسی را به بهترین شیوه برای بیمار انجام می دهد و در نهایت نتیجه مطلوب حاصل می شود.

مراحل انجام تصویربرداری در ارتودنسی

انجام تصویربرداری در ارتودنسی به شدت ضرورت دارد. بنابراین بهتر است مراحل انجام آن را دنبال کنیم و ببینیم که در کدام مرحله باید ارتودنسی و یا تصویربرداری انجام شود.

در ابتدا زمانی که شما به مطب پزشک و یا مرکز درمانی مراجعه می کنید، قالب گیری دندان انجام می شود. در این مرحله پزشک با دقت بالا از حالت و فرم فک و دندان های بیمار قالب گیری می کند. قالب گیری یک دید و نمای کلی از وضعیت خارجی فک و دندان به پزشک می دهد. اما در مرحله بعدی پزشک باید از وضعیت نواحی مخفی و پنهان فک و دهان نیز مطلع شود. به همین علت بیمار باید تصویربرداری انجام دهد.

تصویربرداری در ارتودنسی شامل دو بخش است؛ تصویربرداری با عکس رادیولوژی و تصویربرداری با عکس رنگی. به تشخیص و تجویز پزشک تصویربرداری انجام می شود و پس از مشخص شدن وضعیت داخلی فک و دندان ها، قالب گیری اصلی آغاز می شود.

انواع تصویربرداری در ارتودنسی

همانطور که گفتیم تصویربرداری در ارتودنسی دو نوع است. این تصویربرداری ها عملکردی متفاوت با یکدیگر دارند. به همین علت به بررسی آنها می پردازیم.

  • تصویربرداری با عکس رادیولوژی

به تصویربرداری با عکس رادیولوژی OPG نیز می گویند. در این مدل عکسبرداری اطلاعاتی در خصوص وضعیت ریشه دندان و فاصله ریشه ها با یکدیگر در اختیار پزشک قرار می گیرد. همچنین پزشک می تواند با مشاهده این عکس ها از سلامت دندان ها و ریشه دندان ها اطمینان حاصل کند.

  • تصویربرداری با عکس رنگی

عکس رنگی از دندان ها، اولین مرحله عکسبرداری در ارتودنسی است. این عکسبرداری به پزشک کمک می کند تا بداند قالب گیری را چگونه طراحی و شروع کند. در تصویربرداری با عکس رنگی وضعیت بافت نرم داخل دهان و بافت ست درون دهان مشخص می شود. این اطلاعات نیز به ارتودنتیست کمک زیادی می کند تا بداند که قالب و نحوه انجام ارتودنسی باید چگونه باشد.

در هر صورت انجام عکسبرداری در ارتودنسی ضروری است و این به عنوان مرحله پیش از شروع ارتودنسی دندان انجام می شود. پس از آن ارتودنتیست هزینه تقریبی و طول درمان را به بیمار اعلام می کند.

سخن پایانی

انجام تصویربرداری در ارتودنسی دقیقا یک گام پیش از قرارگیری براکت های فلزی روی دندان است. تمامی پزشکان و متخصصان در ابتدا از بیمار می خواهند تا طی تصویربرداری، وضعیت داخلی فک و دندانش را مشخص کند و سپس برای انجام مراحل بعدی ارتودنسی دندان مراجعه کند. تصویربرداری قبل از ارتودنسی موضوع بسیار مهمی است که تا حد زیادی سلامت دندان ها و زیبایی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره ی مراحل تصویربرداری در ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر