بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (724 کلمه)

مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ - دکتر مرتضی عشاق

How-long-is-orthodontics مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ - دکتر مرتضی عشاق

مدت زمان ارتودنسی در هر شخص متفاوت است زیرا مشکلات آنها مختلف است. متخصص باید با توجه به مشکلات بیمار طول درمان را مشخص کند. 

مدت زمان ارتودنسی در هر شخصی متفاوت است زیرا هیچ دو نفری مشکلات دندانی شبیه به یکدیگر ندارند. از این رو نمی توان گفت که به طور مثال مدت زمان ارتودنسی 1سال است. ما به طور معمول یک قلمرو یا بازه زمانی در این زمینه معرفی می کنیم.

پیش از هر چیزی شما باید به یک متخصص ارتودنسی مجرب مراجعه نمایید تا دندان های شما توسط او کاملا بررسی شوند. در این بررسی یک متخصص ارتودنسی خوب با مدنظر قرار دادن معیارهای مشخص شده ای همچون مواردی که در ادامه گفته می شود، نوع مشکل و روش درمان ارتودنسی را برای شما معین می کند.

  • محیط داخلی دهان شما
  • فاصله لازم برای حرکت دادن دندان ها
  • موقعیت دهان و دندان
  • موقعیت کلی سلامتی
  • و ...

مدت زمان ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

به طور کلی، اکثر بیماران و مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی، باید در حدود 6 ماه الی 2 سال از براکت های دندانی استفاده نمایند تا نتیجه درمان دندان های مرتب و زیبا باشد. علاوه بر آن، با توجه به میزان مشکل دندان هایی که دارند در بعضی بیماران طول مدت درمان بیشتر از این زمان می شود. در ادامه مطلب به بررسی عواملی که در مشخص کردن زمان ارتودنسی تاثیرگذارند خواهیم پرداخت.  

عوامل تاثیرگذار در مدت زمان ارتودنسی دندان ها 

. نوع دستگاه ارتودنسی

دستگاه های مختلف زیادی از ارتودنسی، برای درمان کردن انواع مشکلات موجود در دندان ها، نامتوازن بودن و مال اکلوژن های دهان و دندان موجود می باشد. بعضی از آنها به نسبت دیگر دستگاه ها مدت زمان کمتری برای متوازن کردن دندان های کج نیاز دارند. در صورتی که فکر شما این است که مشکل دندان های شما زیاد نیست، می توانید از متخصص ارتودنسی درخواست کنید تا از دستگاهی برای شما استفاده کند که طول درمان آن کمتر باشد. به طور مثال ارتودنسی متحرک طول درمان بیشتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد.

2. سلامت بهداشت دهان و دندان

همیشه توصیه بر این است که پیش از درمان با یک متخصص ارتودنسی خوب یا یک دندانپزشک مشورت کنید. گاهی امکان دارد مشکلاتی در دهان و دندان شما وجود داشته باشد. به طور مثال وجود پوسیدگی، التهاب لثه و جرم های سخت دندانی باعث می شوند تا مدت زمان ارتودنسی بیشتر شوند. در صورتی که از مشکلات گفته شده برخوردار هستید ابتدا باید آنها را برطرف نمایید.

. نوع مشکل دندان

ما در طول ارتودنسی قصد داریم تا با کمک دستگاه های خاصی و با ایجاد فشار، دندان هایی که کج هستند را صاف و مرتب نماییم. این عمل به جابجایی دندان ها نیازمند است. به این معنا که دندان ها حرکت کرده و به مرور زمان به جایگاه صاف، مرتب و مدنظر ما برسند. به طور مثال، در صورتی که فاصله بین دندان ها وجود داشته باشد، بسته شدن این فاصله می تواند خیلی سریعتر انجام شود. در صورتی که فک شما به میزان کافی بزرگ باشد و دندان ها برای مرتب شدن نیاز به طی کردن مسافت زیادی نداشته باشند قطعا مدت زمان ارتودنسی کمتر خواهد شد.

4. شدت مشکل

هرچه شدت مشکل دندانی بیشتر باشد مدت زمان ارتودنسی هم بیشتر می شود. در صورتی که مشکل شما یک مال اکلوژن همچون اوربایت، کراس بایت، آندربایت و ... باشد این درمان طولانی تر می شود. این امکان هم وجود دارد که قبل از ارتودنسی نیاز به جراحی فک داشته باشید.

5. سن شخص

سن هم یکی از مواردی است که مشخص می کند فرد از چه دستگاهی استفاده کند. کودکان مدت زمان کمتری برای ارتودنسی نیاز دارند زیرا ساختار دهان و فک آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است. اما بزرگسالان به دلیل رشد کامل فک نیازمند زمان بیشتری هستند.

6. مصرف بعضی از داروها

این مورد را احتمالا نشنیده باشید. تحقیقات نشان داده است مصرف زیاد برخی داروها همچون استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ... باعث کم شدن میزان حرکت دندان ها می شود. در نتیجه طول درمان ارتودنسی در این حالت بیشتر می شود.

کلام آخر

تمام موارد گفته شده می توانند تاثیرات خود را روی مدت زمان درمان ارتودنسی داشته باشند. در مورد مصرف داروها، میزان مصرف داروهای مختل کننده این روند را باید با دستور پزشک کم کنید. اما به طور کلی با مراجعه به متخصص ارتودنسی مجرب می توانید از این طول درمان بکاهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟ - دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر