بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (664 کلمه)

قالب گیری ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق

Orthodontic-molding قالب گیری ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق

قالب گیری ارتودنسی در واقع برای ساخت تجهیزات ارتودنسی و انجام معاینات دندانها انجام می شود. این کار یک دقیقه به طول می انجامد و از مواد مخصوصی استفاده می شود. 

از قالب گیری ارتودنسی برای ثبت کردن دقیق فرم دندان ها، قالب فک بالا و پایین بیمار استفاده می شود. برای اینکه این کار صورت پذیرد، بسیاری از پزشکان ماده ای به نام آلژینات را مورد استفاده قرار می دهند. قالب گیری در ارتودنسی پیش از درمان، برای درج شرایط بیمار استفاده می شود. این مورد به عنوان یکی از مراحل درمان ارتودنسی مدنظر قرار می گیرد. در این محتوا سعی کرده ایم تا مراحل و شیوه قالب گیری ارتودنسی را به صورت خلاصه و مفید برای شما شرح دهیم.

بعد از آنکه دندانپزشک متخصص دهان و دندان وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار داد و مشاوره های لازم صورت گرفت، از دندان های بیمار رادیوگرافی انجام می گیرد. در مرحله بعد، عمل قالب گیری ارتودنسی دندان های بیمار شروع می شود. این قسمت برای ثبت وضعیت دندان های بیمار پیش از شروع درمان می باشد و البته بسیار آسان و سریع است.

اگر در زمانی که این مرحله انجام می شود احساس حالت تهوع به شما دست داد، پیشنهاد می کنیم آرامش خود را حفظ کنید و از بینی خود تنفس کنید. قالبی که درنهایت از دندان های بیمار گرفته می شود به قسمت لابراتوار ارسال می شود تا با استفاده از گچ پزشکی برای شما کست را آماده کنند.

شیوه قالب گیری ارتودنسی

برای اینکه قالب گیری ارتودنسی انجام شود، از تری اندازه دهان بیمار استفاده می گردد. در قسمت اول، با ماده آلژینات تری پر شده، بعد از آن متخصص ارتودنسی تری را درون دهان بیمار قرار می دهد. این قسمت امکان دارد برای شما کمی نگران کننده باشد. در ارتودنسی دندان ها، قالب گیری دندان ها اول از فک پایین و بعد فک بالا صورت می پذیرد. بعضی وقت ها ممکن است در این مرحله احساس کنید که ماده آلژینات به گلوی شما وارد شده است. اما باید بگوییم که این اتفاق رخ نداده است. تری باید توسط پزشک، درون دهان شما نگه داشته شود تا ماده آلژینات قالب دندان های شما را جذب خود کند. بعد از آن دکتر می تواند تری را از درون دهان شما خارج نماید. 

قالب گیری در صورتی که به خوبی انجام پذیرد، تمام قسمت های عقب دهان شما را هم شامل می شود. از این رو در صورتی که احساس می کنید این ماده به گلوی شما وارد شده است کاملا طبیعی است. پیشنهاد می شود برای برخورداری از حس خوب، زمانی که قالب گیری ارتودنسی انجام می شود، حواس خود را کاملا پرت کنید. این مرحله تنها یک دقیقه زمان می برد. بعد از سفت شدن ماده آلژینات، اثر لثه و دندان روی آن به جا می ماند. بعد از آن، متخصص ارتودنسی گچ مخصوص را درون قالب می گذارد تا از دندان های شما برای معاینات و ساخت تجهیزات مورد نیاز استفاده کند.  

نکات مهم در زمان قالب گیری ارتودنسی

در این قسمت از مطلب، نکاتی مهم که باید در زمان قالب گیری ارتودنسی رعایت شوند را به شما یادآور می شویم.

  • در صورتی که احساس رفلکس شدید داشتید، حتما به متخصص خود این موضوع را بگویید.
  • مرتب آب دهان خود را قورت ندهید. در صورتی که بزاق شما روی دستمال بریزد ایجاد مشکل نمی شود، اما اگر بزاق را قورت دهید احساس حالت تهوع خواهید داشت.
  • در زمان قالب گیری، بجای تنفس از راه دهان، از بینی تنفس کنید.
  • سعی کنید تری را در دهان خود تحمل کنید. تحمل آن برای یک دقیقه کار آسانی است اما خارج کردن آن از دهان کثیفی و دردسر زیادی به همراه دارد. اگر آن را زودتر از دهان خارج کنید قالب گیری صورت نمی گیرد و این مرحله مجددا باید تکرار شود.

کلام آخر

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که قالب گیری دندان عملی بسیار آسان اما مهم می باشد. این قسمت تنها یک دقیقه طول می کشد پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger قالب گیری ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر