بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (648 کلمه)

عکس OPG دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

Dental-OPG-photo عکس OPG دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

  در این مقاله ابتدا به معرفی عکس OPG دندان خواهیم پرداخت. همچنین کاربرد و مزیت های مربوط به آن را برای شما بیان می کنیم. 

عکس OPG دندان تصویری است که به دندان پزشک ها کمک می کند تا خرابی دندان های شما را تشخیص داده و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند. در واقع این تصاویر میزان خرابی و عمق آسیب دیدگی دندان را مشخص می کنند. در واقع این عکس به وسیله اشعه ایکس و تکنولوژی پارانوما از فک و دندان بیمار گرفته می شود. در این تصاویر تمامی دندان های بالایی و پایینی به طور کامل قابل مشاهده هستند. نکته جالب در مورد عکس برداری OPG این است که حتی دندان هایی مانند دندان های عقل که هنوز رویش نداشته اند نیز در این عکس ها قابل مشاهده هستند. همان طور که می دانید، فک انسان حالتی منحنی شکل دارد، به همین دلیل برای عکس برداری از فک باید حتما از تکنولوژی پارانوما استفاده شود. دندان پزشک با استفاده از این عکس ها می تواند عمق و محل خرابی دندان شما را تشخیص دهد.

با استفاده از عکس OPG دندان، می توان اختلالات مختلفی از قبیل کیست های موجود در فک، آسیب دیدگی فک و دندان، تومورهای فک و... را به راحتی تشخیص داد. در این محتوا به بررسی نکات مختلفی در مورد این نوع تصویر برداری می پردازیم. همچنین روش انجام و مزیت های استفاده از آن را برای شما مطرح خواهیم کرد پس تا پایان محتوا ما را همراهی کنید.

روش انجام عکس برداری OPG چگونه است؟

برای انجام عکس برداری OPG، بیمار باید در محل مخصوص قرار گیرد. سپس اپراتور عکس برداری، با توجه به آموزش هایی که دیده است، سر شما را در محل دقیقی قرار می دهد. سپس اپراتور قطعه ای را در اختیار شما قرار می دهد تا آن را به عنوان ترازی مناسب، بین دندان های فک بالایی و پایینی خود قرار دهید. سپس با استفاده از اشعه ایکس، عکس OPG دندان از فک شما گرفته می شود. شما باید دقت کنید که حین عکس برداری، هیچ گونه حرکتی نداشته باشید.
هنگام گرفتن عکس OPG دندان، قرار گرفتن سر در محل مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع این مسئله باعث می شود تا عکس های گرفته شده از کیفیت و وضوح بیشتری برخوردار باشند. این روش تصویر برداری با هیچ گونه دردی همراه نیست و تنها حدود 20 ثانیه به طول می انجامد.

بررسی مزیت های استفاده از عکس های OPG 

از مهم ترین مزیت های استفاده از عکس OPG دندان می توان به نداشتن عوارض و درد اشاره کرد. همانطور که گفته شد، این تصویر برداری علی رغم دقت بالا، هیچ گونه درد و عوارضی با خود به همراه ندارد. پس اقشار مختلف حتی کودکان نیز می توانند داوطلب استفاده از این روش باشند. در این روش دوز پرتو درمانی بسیار کم است. بنابراین پس از انجام این روش هیچ اثری از اشعه در بدن شما باقی نمی ماند. از طرف دیگر این روش در مدت زمان کوتاه و با دقت بالایی انجام می شود. یعنی شما در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید از تمامی آسیب های موجود در دندان های خود آگاه شده و نسبت به درمان آن ها اقدام کنید.  

معرفی تجهیزات لازم برای گرفتن عکس OPG دندان 

برای گرفتن عکس OPG دندان، از دستگاه های پیشرفته ای استفاده می شود. دستگاه مخصوص این کار از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش وظیفه ساطع کردن اشعه ایکس به دندان های بیمار را دارد و بخش دیگر، شامل یک آشکار ساز است که تصویر دندان های شما را روی فیلم اشعه ایکس ظاهر می کند. از دیگر تجهیزات این دستگاه می توان به شاسی نگهدارنده سر بیمار، وسیله ای برای ایجاد توازن بین فک بالایی و پایینی بیمار و... اشاره کرد. امید است اطلاعات داده شده، زمینه آشنایی شما با عکس OPG دندان را فراهم کرده باشد.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger عکس OPG دندان چیست و چه کاربردی دارد؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر