بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (672 کلمه)

عفونت دندان - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

عفونت دندان

از جمله بیماری­های دهان و دندان که برای بیمار بسیار آزار دهنده و دردناک می­باشد، عفونت دندان است. برای بررسی راه­های درمان و انتخاب بهترین گزینه ابتدا باید علل بوجود آورنده عفونت و عوامل زمینه ساز تشدید آن بررسی شود. مراجعه به موقع و معاینه­های منظم می­تواند از بروز عفونت دندان و تشدید آن پیشگیری نماید. 

عفونت دندان و عوامل زمینه ساز تشدید آن 

 برای آشنایی با عفونت دندان، علل ایجاد و راه­های درمان آن با متخصص ارتودنسی دکتر عشاق همراه باشید.

عفونت دندان (آبسه دندان یا آبسه لثه) به صورت تورم، التهاب و مملو از ترشحات چرکی در ریشه دندان یا سطح لثه نمایان می­شود. عفونت دندان درد بسیاری دارد و اگر درمان نشود ممکن است تا استخوان­های اطراف ناحیه عفونی شده گسترش یابد.

عفونت دندان علل مختلفی دارد که از آن جمله عبارتند از : پوسیدگی دندان و کانال­های قدیمی ریشه دندان.

اگر دندان ها به درستی تمیز نشوند، پلاک غذایی که روی دندان­ها ایجاد می­شود محیط مطلوبی را برای رشد باکتری­ها ایجاد می­کند. پوسیدگی دندان و تجمع باکتری­­ها در آن منجر به تخریب مینای دندان و لایه نرم­تر بافت زیرین دندان یعنی عاج می­گردد. این پوسیدگی می­تواند وارد مرکز دندان شود و پالپ ملتهب گردد. اگر پالپ از بین رود به عفونت منجر می­شود و اگر گسترش یابد به بافت­های نزدیک ناحیه عفونی و استخوان احاطه کننده دندان نفوذ می­کند و در نتیجه آن عفونت دندان ایجاد می­شود.

گاهی نیز در عصب کشی در کانال ریشه دندان ممکن است که باکتری­هایی رشد کنند که منجر به عفونت گردند. عوامل زمینه ساز عفونت عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان مانند استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان

خوردن افراطی شیرینی و مواد قندی

خشکی دهان در اثر مصرف برخی داروها و سالخوردگی

عفونت ناگهانی ایجاد نمی­شود و معمولا در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک جهت بررسی دندان­های پوسیده و آسیب­های لثه صورت می­گیرد. باید توجه داشت که بین منبع عفونت دندان و لثه تفاوت وجود دارد. عفونت دندان از کانال مرکزی دندان ناشی می­شود و در انتهای ریشه دندان ایجاد می­گردد. ولی عفونت لثه با تشکیل کیست عفونی خارج از دندانو در کنار ریشه تشکیل می­گردد. همچنین نوع درمان نیز به منبع ایجاد عفونت بستگی دارد.

علائم عفونت دندان 

علائم عفونت دندان عبارتند از:

درد وحشتناک: مشخص ترین علامت عفونت دندان می­باشد.

بوی بد دهان که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست بلکه از عفونت سرچشمه می­گیرد.

تیر کشیدن گردن، گوش و استخوان اطراف ناحیه عفونی شده

دردی که در اثر دراز کشیدن شدیدتر می­شود.

حساسیت به فشارهای دهانی و غذاهای سرد و گرم: هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم بیمار درد احساس می­کند و طعم تلخی را نیزدر دهان حس می­کند.

تورم و التهاب گونه و غدد لنفاوی گردن: در صورت عدم درمان عفونت به نواحی اطراف گسترش می­یابد و آنها را نیز درگیر می­کند.

افزایش تنفس و ضربان قلب

تب: نشان­دهنده عفونت شدید است. معمولا احساس خستگی و نمایان شدن گره­های لنفاوی در گردن نیز با تب همراه می­شود.

طعم ناخوشایند دهان

حالت تهوع، اسهال و استفراغ

سردرد

بیمار باید قبل از اینکه درد دندان گسترش یابد و اوضاع وخیم­تر شود به متخصص مراجعه کند تا از خطر گسترش عفونت پیشگیری شود. اگر عفونت وارد جریان خون شود منجر به خستگی، گیجی، سردرد و تب و لرز می­شود. التهاب ممکن است باعث اختلال در تنفس و بلعیدن گردد.

اقداماتی که متخصص انجام می­دهد شامل ضربه زدن به دندان جهت بررسی درد دندان و حساسیت بیمار، عکسبرداری از دندان برای تشخیص آبسه و عفونت و ترکیدن و پخش شدن آن و انجام سی تی اسکن برای تشخیص ناحیه­ای که عفونت در آن پخش شده می­باشد. 

درمان عفونت بستگی به اندازه کیست دارد اگر کیست کوچک باشد از طریق عصب کشی و اگر بزرگ باشد با جراحی کیست انتهای ریشه دندان برداشته می­شود. بر روی لثه برشی ایجاد می­شود و به انتهای ریشه دسترسی پیدا می­شود سپس از طریق جراحی ناحیه عفونی تخلیه می­گردد و با سرم شستشو داده می­شود. در پایان انتهای ریشه پر می­شود و لثه بخیه زده می­شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger عفونت دندان - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر