عفونت دندان - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

عفونت دندان

از جمله بیماری­های دهان و دندان که برای بیمار بسیار آزار دهنده و دردناک می­باشد، عفونت دندان است. برای بررسی راه­های درمان و انتخاب بهترین گزینه ابتدا باید علل بوجود آورنده عفونت و عوامل زمینه ساز تشدید آن بررسی شود. مراجعه به موقع و معاینه­های منظم می­تواند از بروز عفونت دندان و تشدید آن پیشگیری نماید.

عفونت دندان و عوامل زمینه ساز تشدید آن

برای آشنایی با عفونت دندان، علل ایجاد و راه­های درمان آن با متخصص ارتودنسی دکتر عشاق همراه باشید.

عفونت دندان (آبسه دندان یا آبسه لثه) به صورت تورم، التهاب و مملو از ترشحات چرکی در ریشه دندان یا سطح لثه نمایان می­شود. عفونت دندان درد بسیاری دارد و اگر درمان نشود ممکن است تا استخوان­های اطراف ناحیه عفونی شده گسترش یابد.

عفونت دندان علل مختلفی دارد که از آن جمله عبارتند از : پوسیدگی دندان و کانال­های قدیمی ریشه دندان.

اگر دندان ها به درستی تمیز نشوند، پلاک غذایی که روی دندان­ها ایجاد می­شود محیط مطلوبی را برای رشد باکتری­ها ایجاد می­کند. پوسیدگی دندان و تجمع باکتری­­ها در آن منجر به تخریب مینای دندان و لایه نرم­تر بافت زیرین دندان یعنی عاج می­گردد. این پوسیدگی می­تواند وارد مرکز دندان شود و پالپ ملتهب گردد. اگر پالپ از بین رود به عفونت منجر می­شود و اگر گسترش یابد به بافت­های نزدیک ناحیه عفونی و استخوان احاطه کننده دندان نفوذ می­کند و در نتیجه آن عفونت دندان ایجاد می­شود.

گاهی نیز در عصب کشی در کانال ریشه دندان ممکن است که باکتری­هایی رشد کنند که منجر به عفونت گردند. عوامل زمینه ساز عفونت عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان مانند استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان

خوردن افراطی شیرینی و مواد قندی

خشکی دهان در اثر مصرف برخی داروها و سالخوردگی

عفونت ناگهانی ایجاد نمی­شود و معمولا در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک جهت بررسی دندان­های پوسیده و آسیب­های لثه صورت می­گیرد. باید توجه داشت که بین منبع عفونت دندان و لثه تفاوت وجود دارد. عفونت دندان از کانال مرکزی دندان ناشی می­شود و در انتهای ریشه دندان ایجاد می­گردد. ولی عفونت لثه با تشکیل کیست عفونی خارج از دندانو در کنار ریشه تشکیل می­گردد. همچنین نوع درمان نیز به منبع ایجاد عفونت بستگی دارد.

علائم عفونت دندان

علائم عفونت دندان عبارتند از:

درد وحشتناک: مشخص ترین علامت عفونت دندان می­باشد.

بوی بد دهان که ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیست بلکه از عفونت سرچشمه می­گیرد.

تیر کشیدن گردن، گوش و استخوان اطراف ناحیه عفونی شده

دردی که در اثر دراز کشیدن شدیدتر می­شود.

حساسیت به فشارهای دهانی و غذاهای سرد و گرم: هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم بیمار درد احساس می­کند و طعم تلخی را نیزدر دهان حس می­کند.

تورم و التهاب گونه و غدد لنفاوی گردن: در صورت عدم درمان عفونت به نواحی اطراف گسترش می­یابد و آنها را نیز درگیر می­کند.

افزایش تنفس و ضربان قلب

تب: نشان­دهنده عفونت شدید است. معمولا احساس خستگی و نمایان شدن گره­های لنفاوی در گردن نیز با تب همراه می­شود.

طعم ناخوشایند دهان

حالت تهوع، اسهال و استفراغ

سردرد

بیمار باید قبل از اینکه درد دندان گسترش یابد و اوضاع وخیم­تر شود به متخصص مراجعه کند تا از خطر گسترش عفونت پیشگیری شود. اگر عفونت وارد جریان خون شود منجر به خستگی، گیجی، سردرد و تب و لرز می­شود. التهاب ممکن است باعث اختلال در تنفس و بلعیدن گردد.

اقداماتی که متخصص انجام می­دهد شامل ضربه زدن به دندان جهت بررسی درد دندان و حساسیت بیمار، عکسبرداری از دندان برای تشخیص آبسه و عفونت و ترکیدن و پخش شدن آن و انجام سی تی اسکن برای تشخیص ناحیه­ای که عفونت در آن پخش شده می­باشد.

درمان عفونت بستگی به اندازه کیست دارد اگر کیست کوچک باشد از طریق عصب کشی و اگر بزرگ باشد با جراحی کیست انتهای ریشه دندان برداشته می­شود. بر روی لثه برشی ایجاد می­شود و به انتهای ریشه دسترسی پیدا می­شود سپس از طریق جراحی ناحیه عفونی تخلیه می­گردد و با سرم شستشو داده می­شود. در پایان انتهای ریشه پر می­شود و لثه بخیه زده می­شود.