بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (737 کلمه)

ضخامت لمینت دندان چقدر است؟

What-is-the-thickness-of-the-dental-laminate ضخامت لمینت دندان چقدر است؟

تجواب به نوع و سیستم لمینت‌ دندان بستگی دارد. لمینت، پوست یا لایه نازکی است که به سطح جلویی دندان افزوده می شود تا شکل و رنگ آن را اصلاح کند. لمینت معمولاً حدود نیم میلی متر ضخامت دارد. بین لمینت‌های موجود در بازار لمینت سرامیکی خیلی نازک است که از نوع لمینت های بدون تراش یا کنتکت لنز می‌باشد و ضخامتی شبیه به لنزهای چشم دارد.

سیستم های رایج لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان‌ها در حدود 1 میلیمتر دارند اما سیستم های مدیریت جدید که در اصطلاح لمینت‌های کمر تراش شناخته می‌شوند به تراشی در حوزه 5/0 میلیمتر نیاز دارند و در واقع تراش دندان ها خیلی کم شده است.

معایب و مزایای لمینت

مزیت لمینت‌های نازک: 

  • به دلیل نازک بودن لمینت نیازی نیست دندان تراشیده شود بنابراین تهاجمی نیست و آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌شود.
  • به دلیل عدم نیاز به تراش، نیازی به تزریق بی حسی هم وجود ندارد زیرا دندان دست نخورده باقی می‌ماند.
  • این درمان برگشت پذیر است زیرا دندان دست نخوره باقی مانده است بنابر این هر وقت خواستید می‌توانید دندان‌هایتان را به حالت قبلی برگردانید.
  • نیازی به لمینت موقتی برای پوشاندن دندان پیش از نصب لمینت اصلی نیست.
  • دندان‌ها زیباتر به نظر می‌آیند.
  • ساختار اصلی دندان حفظ می‌شود و اصلا آسیبی نمی‌بیند.
  • احتمال حساسیت دندان‌ها کمتر است زیرا در لیمنت‌های نازک آسیب بسیار کمتری به مینای دندان وارد می‌شود این در حالی است که در لمینت‌های معمولی مقداری از دندان باید تراشیده شود و همین ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.
  • لمینت اتصال بسیار محکمی به دندان دارد از این جهت نباید نگران افتادن یا از بین رفتن آن باشید.

معایب لمینت نازک:

  • به دلیل نازک بودن تنها اشکالات جزیی را پوشش می‌دهد و اگر مشکل دندان اعم از بد رنگی، فاصله بین دندان‌ها، لب پر شدگی یا هر چیز دیگر فراتر از حد متوسط باشد نمی توان از این روش استفاده کرد زیرا نمی‌تواند عیوب دندان را به خوبی بپوشاند.
  • تنها برای دندان‌هایی خوب است که ناهنجاری شدید ندارند.
  • احتمال اجتماع میکروب یا عفونت در لبه لمینت وجود دارد.

آیا برای لمینت کردن باید دندان تراشیده شود؟

بستگی دارد. اگر لمینت سرامیکی معمولی بخواهید استفاده کنید بله چون حدود نیم میلیمتر به ضخامت دندان اضافه میشود دندان خیلی حجیم می‌شود از این رو به همین اندازه باید دندان تراشیده شود. اگر از لمینت خیلی نازک یا باندینگ کامپوزیت استفاده می کنید معمولا نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد. 

چگونه از دندان لمینت شده مراقبت کنیم؟

هر چقدر لمینت نازکتر باشد به همان نسبت مقاومت کمتری هم در برابر فشارهایی که به دندان وارد می‌شود دارد و ممکن است در اثر وارد آمدن فشار شدید و یا ضربه به آن لب پر شده یا بشکند. با این حال مقاومت لمینت سرامیکی به طور کلی زیاد است و پس از چسبانده شدن به دندان به راحتی صدمه نمی‌بیند. برای افزایش طول عمر آن از جویدن خوراکی‌های سخت یا استفاده از دندان به عنوان ابزار خودداری کنید. 

لمینت سرامیکی چه مزیت مهمی نسبت به کامپوزیت ونیر دارد؟ 

دو ویژگی و مزیت مهم لمینت دندان نسبت به کامپوزیت ونیر:

  • استحکام بالا
  • رنگ‌پذیری کمتر

پس از بررسی دندان‌ها اگر احتیاجی به اصلاح نبود لمینت‌ها به دندان چسبانده می‌شوند و به مراجع کننده تحویل داده می‌شود.

تفاوت روکش و لمینت دندان در چیست؟

لمینت سرامیکی یک پوسته نازک است که مثل لنز روی سطح بیرونی دندان چسبانده می‌شود ولی روکش مثل یک قاب دور تا دور دندان را در بر می‌گیرد. از لحاظ تراش دندان، روکش تراش بیشتری روی دندان لازم دارد و در واقع تمام سطوح دندان در حدود ۲ میلیمتر تراش می‌خورد اما در لمینت تراش مختصر است و فقط سطح بیرونی دندان به مقدار 5/0 میلیمتر تراش لازم دارد. اما لمینت نمی تواند باعث تقویت دندان ضعیف شود در صورتی که روکش می‌تواند باعث تقویت استحکام دندان های ضعیف شود. برای مثال دندان هایی که به دلیل عصب کشی ضعیفه و شکننده هستند بهتر است روکش شوند.

آیا بیرون زدگی و یا تو رفتگی فک را می‌توان با درمان های کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی اصلاح کرد؟

خیر. روش‌های دندانپزشکی زیبایی فقط برای اصلاح شکل و رنگ و فرم دندان‌ها کاربرد دارد و مشکلات اسکلتی و رشدی مثل بیرون زدگی و عقب بودن فک را باید با جراحی‌های فک اصلاح کرد. البته درمان های ارتودنسی هم ممکن است در جهت اصلاح مشکلات رشدی فک به کار بیایند ولی در یک دوره زمانی خاص. ارتودنسی نمی‌تواند حل مشکلات اسکلتی فک را تضمین کند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ضخامت لمینت دندان چقدر است؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر