بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (658 کلمه)

سفید کردن دندان ارتودنسی شده

make-wite-tooth-in-orthodonticss سفید کردن دندان ارتودنسی شده

آیا درباره سفید کردن دندان ارتودنسی شده اطلاعات کافی دارید؟در روش درمانی ارتودنسی ثابت، در اطراف براکت های دستگاه ارتودنسی تغییر رنگ هایی ایجاد می شود. تغییر رنگ و زرد شدن دندان های ارتودنسیشده، معمولا به دلیل تجمع مواد غذایی و میکروب ها در اطراف براکت ها ایجاد می شود. علاوه بر این ماده رزینی که به منظور چسباندن براکت بر روی دندان استفاده می شود، رنگ مواد غذایی مورد استفاده را به خود جذب می کند.

راه های موثر بر سفید نگه داشتن دندان ارتودنسی شده 

  • 1-سفید کردن دندان ارتودنسی شده در درجه اولمرتبط به رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. استفاده از نخ دندان، مسواک زدن به طور منظم و صحیح و استفاده از دهانشویه می تواند از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند.
  • 2-رعایت یک رژیم غذایی صحیح: با مصرف کمتر مواد غذایی رنگی و اسیدی می توان از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کرد. اگر از براکت های سرامیکی استفاده کرده اید، حتما در رعایت این نکته توجه بیشتری داشته باشید. برای حفظ سفیدی دندان ها باید از نوشیدنی های رنگی مثل چای غلیظ، نوشابه، قهوه، آب میوه هایی با رنگ تیره کمتر استفاده کرد.
  • 3-عدم استفاده از دخانیات: نیکوتین موجب تغییر رنگ دندان ها می گردد.
  • 4-شستشوی دهان و دندان با استفاده از روغن: بعد از شستشوی دهان با مسواک و استفاده از نخ دندان، می توانید دندان ها را با روغن هایی مثل روغن کنجد، نارگیل و یا آفتابگردان بشویید.روغن ها تاثیر مثبتی بر نابودی باکتری های موجود در دهان می گذارند.
  • 5-مصرف مایعات به مقدار فراوان: مصرف مایعات به خصوص آب موجب جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها می شود. مرطوب بودن دهان موجب از بین رفتن باکتری های مضر دهانی و جلوگیری از پلاک های دندانی می گردد. با نوشیدن آب، ترشح بزاق افزایش یافته و فعالیت باکتری ها کاهش می یابد. بنابراین رسوبی بر روی دندان ها تشکیل نمی شود و دندان ها زرد نمی شوند.

روش های سفید کردن دندان ارتودنسی شده

  • 1-استفاده از خمیر دندان های سفید کننده: سفید کردن دندان ارتودنسی شده با استفاده از خمیردندان های سفید کننده، در اکثر موارد امکان پذیر می باشد. البته دقت داشته باشید، نباید در مصرف این نوع خمیر دندان زیاده روی کنید و در ضمن همیشگی هم نباشد.
  • 2-جرم گیری برای سفید کردن دندان ارتودنسی شده، بسیار سخت است و در اکثر موارد انجام نمی شود. معمولا جرم گیری دندان ارتودنسی شده در قسمت داخلیدندان ها انجام می گردد. وجود جرم بر روی دندان با گذشت زمان ضخامت بیشتری می یابد و دندان ها را زرد رنگ می کند. متخصص در زمان انجام ارتودنسیبا جرم گیری دندان می تواند از بروز مشکلات و عوارض بیشتر بعد از نصب براکت ها بر روی دندان ها جلوگیری کند.
  • 3-بلیچینگ دندان: بلیچینگ دندان یک روش بسیار مناسب برای سفید کردن دندان ها می باشد. البته از این روش در حین درمان ارتودنسی هم مانند جرم گیری استفاده نمی شود. محلول بلیچینگ به زیر براکت ها نفوذ نمی کند و بنابراین این نواحی تیره تر از قسمت های دیگر دیده می شود.کسانی که از ارتودنسی متحرک یا لینگوال استفاده می کنند، می توانند از روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان ارتودنسی شده استفاده کنند.
  • 4-استفاده از ژل های سفید کننده: ژل های سفید کننده دارای مقدار کمی پر اکسید هیدروژن می باشد و می تواند کمی به سفید کردن دندان ها کمک کند. استفاده بیش از اندازه تاثیری در نتیجه نمی گذارد. مصرف بیش از اندازه و همیشگی از این ژل ها، موجب آسیب به مینای دندان و شل شدن براکت ها می گردد.

  • سفید کردن دندان ارتودنسی شده بعد از اتمام درمان
 

سفید کردن دندان ارتودنسی شده، بعد از اتمام دوره درمانی ارتودنسی انجام می شود و تغییر رنگ دندان هابرطرف می شود. متخصص ارتودنسی بعد از برداشتن براکت ها از روی دندان ها ، سطح آنها راتمیز و پالیش کرده تا دندان ها مانند قبل سفید شود.در برخی موارد تغییر رنگ کمی مابین دندان ها وجود دارد که با جرم گیری برطرف می شود. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger سفید کردن دندان ارتودنسی شده
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر