بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (624 کلمه)

روش های مراقبت از ارتودنسی ساده

Simple-orthodontic-care-methods روش های مراقبت از ارتودنسی ساده

زمانی که ارتودنسی انجام می­شود، فرد بیمار باید از این ارتودنسی مراقبت کند. در متن قصد داریم روش­های مراقبت از ارتودنسی ساده را بیان کنیم.  امروزه زیبایی دندان و رسیدگی به آن خیلی مهم شده است. یکی از درمان­های دندان­های نامناسب و نامرتب، ارتودنسی ساده می­باشد. مهمترین کاری که پس از این درمان باید انجام شود، مراقبت از ارتودنسی ساده است. این مراقبت روش­های بسیاری دارد. در ادامه همراه با ما باشید تا شما را با انواع روش­های مراقبت از ارتودنسی ساده آشنا کنیم.  

ارتودنسی ساده که نام دیگر آن ارتودنسی ثابت است، یکی از روش­های درمانی دندانهایی است که در جایگاه مناسب قرار ندارند. این روش از ارتودنسی شامل ابزارهای براکت، سیم و کش میباشد. این ابزار روی دندان­های بیمار به صورت ثابت چسبانده می­شود تا دوره­ی درمان طی شود و دندان­ها و فک در جای مناسب خود قرار بگیرند. این براکت­ها تا پایان درمان به هیچ عنوان از روی دندان خارج نمی­شوند و به طور ثابت روی دندان بیمار قرار می­گیرند. به همین علت است که به آن ارتودنسی ساده و یا ثابت می­گویند. این روش درمانی نسبتا طولانی می­باشد. طول درمان برای این روش را از یک سال تا سه سال در نظر می­گیرند. البته این زمان بندی بستگی به وضعیت و شرایط بیمار دارد.  

زمانی که ارتودنسی انجام می‌شود، مراقبت از ارتودنسی ساده به چه صورت است؟ 

دندان، یکی از اعضای بسیار مهم در زیبایی چهره محسوب می­شود و نگهداری،رسیدگی و مراقبت از ارتودنسی ساده یکی از ضروری ترین کارها می­باشد. زمانی که ارتودنسی ثابت و یا ساده انجام می­شود، روش­های مراقبت از آن متفاوت از قبل ارتودنسی می­باشد. این روش­ها توسط متخصص ارتودنسی به بیمار گفته می­شود تا بیمار با رعایت آن­ها، درمان خود را کامل کند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش­های مراقبت از ارتودنسی ساده بیشتر آشنا کنیم.  

انواع روش­های مراقبت از ارتودنسی ساده 

vاستفاده از مسواک معمولی: یکی از راه­های مراقبت از ارتودنسی ساده، مسواک زدن است. البته تمیز کردن با مسواک معمولی به تنهایی کافی نمی­باشد. استفاده از این مسواک به طور تقریبی، سه بار در روز است. ولی بهتر است که بعد از خوردن هر وعده­ی غذایی و آشامیدن هرگونه نوشیدنی مسواک زده شود. مسواک زدن به صورت محکم بر روی دندان، به هیچ وجه توصیه نمی­شود. زیرا امکان دارد بعد از این کار، سیم از روی براکت خارج شود. رسیدگی و تمیز کردن دندان ارتودنسی شده، سبب می­شود که عمر ارتودنسی بسیار زیاد شود.

vاستفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی: در زمان انجام ارتودنسی بیشتر توصیه می­شود از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنند. این مسواک مخصوص، تمیز شدن دندان­ها را آسان می­کند و در نهایت باعث سالم ماندن دندان­ها می­شود.

vاستفاده از خمیر­دندان: به طور کل خمیردندان، دندان­های ارتودنسی شده را بهتر تمیز می­کند. استفاده از خمیردندان باعث جلوگیری از خرابی و پوسیدگی دندان می­شود. البته بهتر است از خمیردندان مناسب استفاده کرد، زیرا ممکن است مینای دندان صدمه ببیند و لثه التهاب پیدا کند.

vاستفاده­ی مداوم از نخ دندان: نخ دندان، تاثیر بسیار زیادی در تمیز کردن دندان­ها دارد. قسمت­هایی از دندان وجود دارد که با مسواک به راحتی تمیز نمی­شوند. استفاده از نخ دندان، باعث می­شود این قسمت­ها به خوبی و با دقت تمیز شوند.

vاستفاده از دهان‌شویه: یکی دیگر از راه­های مراقبت از ارتودنسی ساده، استفاده از دهان‌شویه می­باشد که یک امر ضروری است.

vپرهیزهای غذایی در زمان ارتودنسی ساده: در هنگام ارتودنسی باید دقت کرد که از خوردن هر نوع غذایی پرهیز کرد. به طور مثال غذاهای چرب، جویدنی و سفت ممکن است در بین براکت­ها گیر کند و باعث آسیب به ارتودنسی شود.

vمراجعه­ی مرتب به متخصص و چک کردن دندان ارتودنسی شده: بعد از ارتودنسی ضروری است که به صورت مرتب به پزشک متخصص مراجعه کرده و دندان­ها را چک کنید. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger روش‌های مراقبت از ارتودنسی ساده
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر