بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (635 کلمه)

دندان درد کودکان

Childrens-toothache درمان دندان درد کودکان

در این مقاله به بررسی دندان درد کودکان می پردازیم. همچنین راه های مناسب برای درمان دندان درد در کودکان را نیز بیان خواهیم کرد. دندان درد کودکان، یکی از شایع ترین علل درد در این افراد محسوب می شود. دندان درد در سنین کودکی به دلایل مختلفی روی می دهد. در هر صورت، اگر کودک شما دچار دندان درد شدید شد، نیاز به نگرانی نیست. زیرا این درد در بسیاری از کودکان رایج است. تنها کافی است به یک دادن پزشک کودک مراجعه کرده تا مشکل را برطرف کنید. در ادامه مهم ترین انواع دندان درد کودکان را برای شما مخاطب عزیز معرفی خواهیم کرد.  

انواع دندان درد کودکان 

  • رویش دندان تازه: یکی از شایع ترین علل دندان درد کودکان، رویش دندان جدید است. اگر کودک شما در سن رویش دندان است، باید بدانید که ممکن است لثه او دچار درد شود. پس جای نگرانی وجود ندارد.
  • شکستگی دندان: کودکان همواره در حال جنب و جوش و بازی هستند. ممکن است حین انجام بازی دندان آن ها شکسته شود. این مسئله معمولا باعث خونریزی و ایجاد درد در کودک خواهد شد. برای درمان دندان شکسته شده باید حتما به یک دندان پزشک کودک مراجعه کنید.
  • پوسیدگی دندان: از دیگر علل دندان درد کودکان می توان به پوسیدگی دندان اشاره کرد. مصرف قند و شیرینی در کودکان بالاست و در صورتی که والدین مراقبت صحیحی از دندان های کودک نداشته باشند، ممکن است دندان آن ها دچار پوسیدگی شود. این پوسیدگی معمولا با درد همراه است و تنها راه درمان آن مراجعه به دندان پزشک کودک است.
  • مشکلات لثه: یکی دیگر از دردهای رایج در کودکان، درد لثه است. در این موارد نیز کودک تصور می کند که دندانش درد می کند. در این صورت نیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان دندان درد کودکان باید چه اقداماتی انجام داد؟

به طور کلی بعضی از انواع دندان درد کودکان در خانه قابل درمان است. بهتر است ابتدا پدر و مادر با مسواک زدن دندان کودک، دهان شویه مخصوص کودک و آب نمک، به درمان درد او کمک کنند. در صورتی که این درد ادامه داشت باید به دندان پزشک حوزه کودک مراجعه کرد. دندان پزشک ها برای درمان دندان درد کودکان مجموعه کارهایی را انجام می دهند. دندان پزشک های مخصوص کودک باید دارای روابط اجتماعی خوبی با کودکان باشند تا کودک حین درمان دندان، دچار ترس و اضطراب نشود.

از طرفی از آنجایی که لثه و لب های کودکان بافت ظریف و حساسی دارند، باید درمان دندان درد کودکان با دقت بالایی انجام شود تا آسیبی به لبها و لثه کودک وارد نشود. معمولا دندان پزشک های کودک در مطب خود، اسباب بازی و وسایل سرگرمی دارند. همچنین ابزار و لوازم خاصی برای درمان دندان کودکان در اختیار دارند که در مطب های بزرگسالان کمتر یافت می شود. لازم است دقت کنید که در صورت دندان درد، به صورت خود سرانه به کودک داروهای آنتی بیوتیک ندهید. داروی آنتی بیوتیک حتما باید توسط دندان پزشک و با توجه به سن کودک برای او تجویز شود تا مشکلی برای او ایجاد نکند.

چگونه می توان از درد دندان در کودکان جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از دندان درد کودکان می توانید کارهایی انجام دهید. اولین کار مراقبت صحیح از دندان های کودک است. باید مراقب باشید که کودک اشیاء سفت را وارد دهان خود نکند. این مسئله ممکن است باعث دندان درد و یا شکستگی دندان شود. همچنین بهتر است پس از مصرف غذا، به خصوص خوراکی های شیرین، دهان و دندان کودک را تمیز کنید. این پاکسازی می تواند با یک آبکشی ساده، مسواک زدن، دهان شویه، آب نمک و... صورت گیرد. همچنین بهتر است سالی دو بار به یک دندان پزشک کودک مراجعه کنید تا دندان های کودک را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، به سرعت نسبت به درمان آن اقدام کند.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger دندان درد کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر