بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (789 کلمه)

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

وراثت و عادات بد رفتاری سبب بروز عارضه دندان خرگوشی می شود. این عارضه سبب کاهش زیبایی ظاهری و کاهش اعتماد به نفس فرد خواهد شد. راهکارهای درمانی مختلفی برای حل این معضل وجود دارد. درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی عملکردی موفق در حل این مشکل داشته است. از این رو، برای درمان دندان خرگوشی با ارتودنسیمتخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق از تجهیزات و متدهای نوین بهره می گیرد. 

قبل و بعد ارتودنسی اصلاح دندان خرگوشی 

در اغلب موارد زیبایی چهره با یک لبخند دلنشین، افزایش می یابد. عیب ظاهری در مدل دندان ها تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری فرد دارد. برخی از این عیوب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. اما در برخی موارد، وراثت و کم حجم بودن فک سبب می شود دندان ها به یکدیگر فشار وارد کنند و گاهی نیز شاهد بروز دندان های خرگوشی خواهیم بود. درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی سالهاست که به عنوان روشی موثر در زیباسازی لبخند بکار می رود. در درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق با استفاده از تجهیزات مدرن و بهره گیری از تکنیک های نوین، به اصلاح دندان ها می پردازد.  

دندان خرگوشی چیست؟ 

عارضه دندان خرگوشی در افرادی مشاهده می شود که دندان های فک پایین کاملا در جای خود قرار گرفته اند. اما دندانها در فک بالا کمی به سمت جلو حرکت کرده اند. ممکن است دندان های جلو نیز کمی بزرگتر از حالت عادی باشند. نکته ای که باید در مورد دندان های خرگوشی بیان کنیم این است که شدت این عارضه در افراد مختلف متفاوت است. می توان این عارضه را در شدت های خفیف تا شدید تقسیم بندی نمود.  

دلایل ایجاد دندان خرگوشی 

مکیدن شست

مکیدن شست کودکان رفتاری عادی است که در سنین 3 تا 4 سالگی رخ می دهد. به دلیل اینکه، در این محدوده سنی دندانها در حال رشد هستند این حرکت اشتباه می تواند به دندان ها آسیب برساند. 

استفاده از پستانک یا شیشه شیر

یکی از مواردی که می تواند سبب وارد شدن فشار به فک شود استفاده از پستانک یا شیشه شیر است.

  • رانش زبان

برخی کودکان برای گفتار یا حتی در حین غذا خوردن، زبان خود را بیش از حالت عادی به سمت جلو حرکت می دهند. در برخی موارد نیز رانش زبان ناشی از وجود عارضه open bite است.

  • دلایل ژنتیکی

وراثت سبب می شود در برخی کودکان، فک حالتی غیر عادی داشته باشد. در این دسته از کودکان ممکن است فک بالا یا حتی فک پایین بسیار کوچکتر از حالت طبیعی باشند.

راهکارهای اساسی برای درمان دندان های خرگوشی

با توجه به دلایل بروز این عارضه، روش های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد. هر یک از این روش ها دامنه قیمت متفاوتی داشته و برای افراد خاصی توصیه می شود. درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی و وینر دو روشی است که دندانپزشک با توجه به نیاز بیمار، آن را انتخاب می کند.

اصلاح دندان خرگوشی با وینر

  یکی از روش های بسیار مناسب مقرون به صرفه برای اصلاح دندان های خرگوشی، وینر است. دندانپزشک قبل از هر کاری، ابتدا ساختار فک بیمار را بررسی کند. برای نصب و اتصال ساده تر وینرها، تا جایی که امکان داشته باشد، دندان بیمار تراشیده می شود. تا زمانی که روکش های دائمی آماده شوند، برای بیمار روکش موقت قرار داده می شود.

درمان دندان خرگوشی 

یکی از روشهایی که برای اصلاح دندان های خرگوشی به کار می رود، درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی است. در این روش، براکت ها به شیوه ای کاملا سنتی و مرسوم بر روی دندان قرار داده می شود. هدف از قرار دادن براکت ها این است که دندانپزشک بتواند فرم و حالت ایده آل را در دندان ها ایجاد کند. درمان با ارتودنسی مناسب ترین شیوه ای است که می توان برای اصلاح این عارضه به کار گرفت. با این وجود، برخی افراد به دلایل مختلف از انجام این روش خودداری می کنند.

نکته مهم در مورد درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی این است که افرادی که تمایل به استفاده از سیم های فلزی و دائمی ندارند می توانند از سیم های دارای قابلیت جابجایی استفاده کنند. مزیت این سیم ها این است که فرد می تواند هر موقع که بخواهد آنها را از دندان خود جدا کند. اما استفاده از این نوع سیم ها معایب خاص خود را دارد. به دلیل اینکه مدت زمان اتصال را خود بیمار تعیین می کند، ممکن است با دشواری های خاص همراه باشد.

مزایای درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی

 

  • افزایش اعتماد به نفس
  • لبخند زیبا و دلنشین
  • افزایش زیبایی ظاهری
  • افزایش کیفیت سلامت و بهداشت دهان
  • کاهش احتمال ابتلا به عفونت و بیماری های لثه
  • افزایش عمر دندان
  • اصلاح و برطرف کردن مشکلات تکلم ناشی از فرم دندان

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger  قبل و بعد ارتودنسی اصلاح دندان خرگوشی​​  - دکترعشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر