بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (617 کلمه)

توضیحاتی در مورد بیماری آفت دهان

Canker-sores آفت دهان

احتمالا همه ما تا کنون بارها اسم بیماری آفت دهان را شنیده ایم. این بیماری به صورت زخم هایی در بافت دهان ظاهر می شود و می تواند باعث بروز مشکلاتی در بیمار شود. این بیماری یکی از رایج ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان است که خیلی از افراد تا کنون به آن دچار شده اند. این زخم ها معمولا در جداره داخلی گونه، لب و زبان ایجاد می شوند و در اکثر اوقات با درد و سوزش زیادی همراه هستند. البته زخم های مربوط به آفت دهان به خودی خود، پس از مدتی از بین می روند. اما ممکن است دوباره در جایی دیگر از دهان شما ظاهر شوند.

حال که با مفهوم بیماری آفت دهان آشنا شدیم، بهتر است چگونگی ابتلا به آن را نیز بررسی کنیم. در این مورد لازم است بدانید که این زخم ها در اثر اتفاقات مختلفی در نقاطی از دهان شما ظاهر می شوند. استرس، ضربه خوردن دهان و آسیب دیدن آن، خوردن میوه های دارای اسید ضعیف، خوردن غذاهای تند و گرم، اختلالات هورمونی و... از شایع ترین علل بروز این عارضه به شمار می روند. البته در کنار این دلایل می توان به سرطان دهان، بیماری های دستگاه گوارش، فقر ویتامین B12، مصرف داروهای شیمی درمانی و... اشاره کرد. در این محتوا به بررسی راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری آفت دهان می پردازیم و روش های درمان این عارضه را برای شما شرح می دهیم. پس همراه ما باشید.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری آفت دهان جلوگیری کرد؟

شاید این گونه تصور کنید که آفت دهان یک بیماری جزئی است و نیازی به نگرانی ندارد. در اکثر موارد این نظریه درست است اما گاهی ممکن است این بیماری باعث بروز عواقب جدی در بیمار شود. بنابراین در صورت بروز علائم غیر عادی مانند تب، بی حالی، التهاب غدد لنفاوی، کاهش وزن، برفک دهانی و... حتما به پزشک مراجعه کنید. البته لازم است بدانید که با روش هایی آسان می توان تا حد ممکن از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آفت دهان یا زخم کانکر بهتر است تا می توانید از خوردن غذاهای گرم و پر ادویه خودداری کنید. همچنین در رژیم غذایی خود حتما به صورت روزانه ویتامین مصرف کنید. مصرف مداوم آدامس می تواند باعث تحریک بافت دهان شما شود، پس بهتر است مصرف آن را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید. همچنین بهتر است با استفاده از دهان شویه، مسواک و نخ دندان، به طور مرتب دهان و دندان خود را پاکسازی کنید.

درمان بیماری زخم دهانی کانکر

درمان بیماری آفت دهان، هم به صورت خانگی و هم با استفاده از داروهای شیمیایی ممکن است. اگر قصد درمان این بیماری با استفاده از روش های خانگی را دارید، می توانید از یخ، بستنی، نوشیدنی های شیرین و سرد فاقد اسید و... برای کاهش درد استفاده کنید. همچنین بهتر است دهان شویه و خمیر دندان خود را از انواعی انتخاب کنید که بدون سدیم لوریل سولفات باشند. مریم گلی، بابونه، آب هویج، آب کرفس و... نیز از معجون های گیاهی موثر در درمان این بیماری به شمار می روند. همچنین برای تنظیم سطح ویتامین خود می توانید، مصرف میوه و سبزیجات ویتامین دار را در دستور کار خود قرار دهید.

البته درمان آفت دهان با استفاده از داروهای شیمیایی نیز ممکن است. برای درمان این عارضه از طریق داروهای شیمیایی می توانید به داروخانه مراجعه کرده و ژل های موضعی مناسبی خریداری کنید. همچنین می توانید از دهان شویه های موثر در درمان آفت نیز استفاده کنید. البته در بعضی موارد که اغلب دارای علائم غیر طبیعی هستند، باید به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید. در این موارد معمولا پزشک برای شما آنتی بیوتیک های موضعی تجویز خواهد کرد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger توضیحاتی در مورد بیماری آفت دهان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر