بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (607 کلمه)

تغذیه مناسب بعد از جراحی ایمپلنت دندان

Proper-nutrition-after-dental-implant-surgery تغذیه مناسب بعد از جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این روزها بسیاری از افراد ترجیح می دهند، برای درمان دندان های افتاده یا شکسته شده خود، از روش ایمپلنت استفاده کنند. البته باید توجه داشته باشید که اهمیت رعایت رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان غیر قابل انکار است. در واقع می توان این طور گفت که گذراندن دوره نقاهت پس از ایمپلنت، نیازمند رعایت دقیق رژیم غذایی است. در صورتی که شما پس از انجام ایمپلنت، تغذیه مناسبی نداشته باشید، روند نقاهت شما سرعت کمتری پیدا می کند. حتی ممکن است در مواردی ایمپلنت دندان شما دچار مشکل شود. پس باید حتما در مصرف غذاهای مختلف، دقت بالایی به خرج دهید.

در این مقاله به بررسی اهمیت رعایت رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت دندان می پردازیم. مهم ترین نکاتی که حین تغذیه باید رعایت شوند را برای شما به طور کامل شرح خواهیم داد. پس با همراهی نمودن ما تا پایان این مقاله، اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهید.

پس از جراحی ایمپلنت دندان باید چه غذاهایی مصرف کنیم؟

اولین نکته ای که پس از جراحی ایمپلنت دندان، باید به آن توجه کنید، این است که مصرف چه غذاهایی برای شما مفید است؟ در این مورد می توان این طور بیان کرد که بهتر است پس از انجام ایمپلنت دندان، خوردن غذاهای مایع و آبکی مانند سوپ، فرنی، آبمیوه و... را در دستور کار خود قرار دهید. البته باید دقت کنید که این غذاها بیش از اندازه گرم یا خیلی سرد نباشند. به طور کلی می توان گفت که بهتر است تا یک هفته پس از انجام ایمپلنت از غذاهایی مانند پودینگ، فرنی، آبمیوه، کمپوت، شیر، ژله، سوپ و... برای تغذیه خود استفاده کنید. استفاده از چنین غذاهایی از ایجاد فشار روی دندان ایمپلنت شده شما جلوگیری می کند و باعث تسریع روند درمان شما خواهد شد. 

همچنین اگر پس از جراحی ایمپلنت دندان، قصد مصرف گوشت و یا سبزیجات را دارید، می توانید آن ها را به صورت کاملا پخته مصرف کنید. بافت گوشت باید پس از پختن به نحوی باشد که به راحتی له شود. در این صورت فشاری به دندان شما وارد نخواهد شد. برای مصرف سبزیجات سفت مانند هویج، کرفس و... نیز بهتر است ابتدا آن ها را به طور کامل بپزید.  

مصرف چه غذاهایی پس از ایمپلنت دندان ممنوع است؟

همان طور که با بهترین غذاهای پس از جراحی ایمپلنت دندان آشنا شدید، باید بدانید که مصرف بعضی از غذاها نیز، پس از ایمپلنت ممنوع است. این غذاها باعث ایجاد فشار روی دندان ایمپلنت شده شما می شوند و ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کنند. معمولا دندان پزشک پس از ایمپلنت کردن دندان، به شما توصیه می کند که تا چند روز از مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد اجتناب کنید. از طرفی باید تا حدود 1 هفته از خوردن غذاهای سفت مانند ته دیگ، کباب، استیک، نان سوخاری و... خودداری کنید.

همچنین بهتر است مدتی پس از جراحی ایمپلنت دندان، از خوردن خوراکی های شیرین و چسبنده، مانند کلوچه، تافی، آدامس و... خودداری کنید. این خوراکی ها با چسبیدن به دندان ایمپلنت شده، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کنند. به علاوه باید حتما دقت کنید که از شکستن پوسته سخت فندق، پسته، گردو و... با دندان های خود جداً خودداری کنید. با رعایت این نکات، می توانید روند درمانی خود را سرعت ببخشید. در نهایت ذکر این نکته ضروری است. به طور کلی روند بهبودی شما یک هفته تا 10 روز به طول می انجامد. در صورتی که پس از این مدت، عوارض شدیدی مشاهده کردید، بهتر است حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید. در این صورت دندان پزشک، نسبت به رفع مشکل شما اقدام خواهد کرد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تغذیه مناسب بعد از جراحی ایمپلنت دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر