بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (707 کلمه)

تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

وراثت و شرایط محیطی مهمترین عوامل موثر در ناهنجاری های فک و دندان هستند. با توجه به تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان؛ بررسی سابقه ژنتیکی، بررسی وضعیت چهره والدین، و دستیابی به منحنی رشد بیمار، اهمیت بالایی دارد. از این رو، در روند بررسی تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق به شناسایی و بررسی کامل عوامل موثر در بروز مال اکلوژن می پردازد. 

تاثیر وراثت در مشکلات ارتودنسی 

یکی از مواردی که می تواند سبب بروز ناهنجاری یا بدشکلی در فرم دندان ها شود، وراثت است. اما عمده ترین سوالی که مطرح می شود این است که تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان چیست؟ آیا ممکن است وراثت سبب بروز مشکلاتی در ارتودنسی شود؟ عواملی مانند رشد صورت و دندان، فیزیولوژی و نحوه حرکت دندان ها، و انحنای قسمت خارجی ریشه دندان ها عواملی هستند که بر کیفیت ارتودنسی تاثیر دارند. پیچیدگی این عوامل سبب شده نتوان به آسانی در مورد تاثیر وراثت بر ارتودنسی صحبت کرد. برای کاهش تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان متخصص ارتودنسی دکتر عشاق سعی کرده با توجه و بررسی متغیرهای وراثتی موثر بر ارتودنسی، عوارض احتمالی را به حداقل برساند.  

 وراثت و مشکلات دهان و دندان

در گام اول به سراغ بررسی متغیرهای وراثتی موثر در ارتودنسی می رویم. در دستیابی به نتایج عالی در ارتودنسی، تجربه و مهارت دندانپزشک، گزینه اساسی است. زیرا قرار دادن موقعیت فک و دندان ها در حالت null سبب می شود تاثیر وراثت بر ارتودنسی و احتمال بازگشت ناهنجاری های دندانی به صفر برسد. و این عامل، به توانایی و مهارت دندانپزشک وابسته است. مهمترین عوامل در بررسی تاثیر وراثت بر ارتودنسی عبارتند از: 

  • رشد صورت

برای بررسی این عامل با استفاده از رادیوگرافی سفالومتری، میزان تغییرات ژنتیکی در اندازه و مورفولوژی اسکلتی صورت مشخص می شود. این عمل سبب می شود، دندانپزشک یا جراح با استفاده از منحنی های رشد، اطلاعاتی ارزشمند درباره الگوی رشد صورت فرد دست یابند. مهمترین نکته در این بخش، عدم قرینگی در اسکلت و رشد صورت است که این مورد از نظر علمی ثابت و تایید شده است. و امری کاملا طبیعی است.

  • رشد ساژیتال سالانه فک

طی بررسی رشد سالانه فک در دختران و پسران نتایج جالبی به دست آمده است. این نتایج نشان دهنده این است که در سنین بلوغ برای تکمیل رشد فک در دختران و پسران باید از تجویز دوزهای پایین هورمون رشد استفاده شود. این امر سبب می شود علاوه بر تسریع رشد اندام های مختلف بدن، رشد جمجمه، فک و صورت نیز افزایش یابد.

علاوه بر موارد فوق، برای بررسی تاثیر وراثت بر ارتودنسی دندانپزشک به بررسی تنوع اسکلتی، بررسی وضعیت چهره والدین، بررسی میزان حرکت دندان، بررسی احتمال تحلیل سطح خارجی رشته دندان نیز خواهد پرداخت.

تاثیر وراثت بر درمان ارتودنسی دندان چگونه است؟

ژنتیک عامل قطعی نیست بلکه خود تحت تاثیر عوامل و فاکتورهای مختلف است. همانطور که می دانید صفاتی مانند قد، وزن، فشار خون، قند خون، هوش، رفتار و تمایلات جنسی وابسته به ژنتیک فرد هستند. تحقیقات نشان داده اند که تمام نقص های مادرزادی، ناهنجاری های فک و دندان نیز از طریق وراثت و از والدین به فرزندان منتقل می شوند. با این حال، شرایط محیطی، سبک زندگی و برخی عادات رفتاری می تواند بر حالت فک و رویش و نحوه رشد دندان ها اثر بگذارد. به عبارت ساده، ناهنجاری های فک و دندان محصول عوامل ارثی و محیطی هستند. از این رو، دندانپزشک با شناسایی و بررسی عوامل موثر در بروز مال اکلوژن می تواند ناهنجاری های فک و دندان را درمان کند.  

بهترین زمان برای ارتودنسی و ناهنجاری های دندانی چه زمانی است؟

همانطور که اشاره کردیم دندانپزشک مجرب با بررسی وضعیت چهره والدین و دستیابی به الگو و منحنی رشد می تواند پیش بین دقیق در مورد روند رویش دندان های فرد داشته باشد. از آنجا که انجام ارتودنسی در بزرگسالی زمان و هزینه بیشتری به دنبال خواهد داشت. توصیه می کنیم به منظور دستیابی به نتیجه ایده آل از سنین 7 سالگی معاینات دندانپزشکی انجام شود. برای بررسی روند رشد دندان ها، پزشک معاینات دوره ای و شش ماهه را در دستور کار قرار خواهد داد. این امر سبب می شود تا با تشخیص هر نوع ناهنجاری، ارتودنسی و درمان دندان در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تاثیر وراثت در مشکلات ارتودنسی​  - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر