بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (734 کلمه)

ارتودنسی زودبازده

Early-orthodontics ارتودنسی زودبازده

ارتودنسی زودبازده که با نام ارتودنسی سریع نیز شناخته می شود، برای افرادی انجام می شود که مشکلات جزئی دندان دارند و فک آنها مشکلی ندارد. ارتودنسی زودبازده یکی از انواع شیوه های ارتودنسی دندان است. همانطور که از نام این ارتودنسی پیداست، نتیجه آن در بازه زمانی کوتاهی مشخص می شود. به همین علت کسانی که زمان زیادی برای انجام ارتودنسی ندارند، این شیوه را انتخاب می کنند. برای اینکه بدانید در ارتودنسی سریع یا زودبازده چه اتفاقی می افتد و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید، در ادامه این بخش همراه ما باشید.  

ارتودنسی زودبازده چیست و چگونه انجام می شود؟ 

ارتودنسی زودبازده روشی مناسب برای مرتب کردن مشکلات و ناهنجاری های جزئی دندان ها است. کسانی که از مشکلاتی مانند کجی دندان ها، بهم ریختگی آنها و یا فاصله کم بین دندان ها رنج می برند، می توانند از این شیوه ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلشان استفاده کنند. خوب است تا بدانید حتی افرادی که لبخند نامتقارنی دارند نیز می توانند از ارتودنسی سریع برای متقارن شدن لبخندشان استفاده کنند.

در ارتودنسی زودبازده مشکلات خفیف و جزئی دندان ها به سرعت برطرف می شوند. ارتودنتیست یا پزشک متخصص با تجربه و مهارتی که در این زمینه دارد، مانند سایر روش های ارتودنسی با استفاده از سیم ها و براکت های مخصوص ارتودنسی را انجام می دهد. پس از بازه زمانی کوتاهی بیمار شاهد تغییرات در ظاهر دندان های خود خواهد بود و نتیجه مطلوب حاصل می شود.

ارتودنسی سریع طی چند مرحله انجام می شود؟

آیا می دانید ارتودنسی زودبازده یا سریع طی چند مرحله انجام می شود؟ در گام اول شما می بایست به پزشک مراجعه کنید پس از معاینه و بررسی دقیق وضعیت دندان ها، پزشک از شما می خواهد تا از دندان هایتان عکس رادیوگرافی تهیه کنید. سپس باندینگ را برایتان انجام خواهد داد. بنابراین طبق فرم و قالب دندان هایتان، روکش ها و بریج های لازم تهیه می شوند. پس از آن ارتودنسی برای شما انجام خواهد شد.

به یاد داشته باشید ارتودنسی زودبازده از یک سری حساسیت های خاص خودش برخوردار است. بنابراین حتما باید برای انجام آن از پزشک یا ارتودنتیستی کمک بگیرید که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد. پزشک متخصص با کمک ونیرهای سرامیکی که کاملا متناسب با وضعیت دندان های شما ساخته شده اند، ارتودنسی را انجام می دهد. پس از آن بیمار باید به توصیه پزشک، در فواصل زمانی مشخص برای بررسی وضعیت ارتودنسی و دندان ها به مرکز درمانی مراجعه کند.

نکات مهمی که پس از ارتودنسی زودبازده باید رعایت کنید

پس از اینکه ارتودنسی زودبازده یا سریع را انجام دادید لازم است تا به یک سری نکات و موارد مهم توجه داشته باشید. یکی از این نکات مهم رعایت بهداشت مربوط به دهان و دندان است. بیمار پس از انجام ارتودنسی باید به طور مرتب از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کند و حتما نخ دندان بکشد. به خاطر داشته باشید حفظ سلامت دندان ها برابر حفظ زیبایی دندان ها اهمیت دارد. بنابراین باید در خصوص رعایت موارد مربوط به بهداشت حتما به توصیه های پزشک متخصص عمل کنید.

در جلساتی که پزشک برایتان تعیین می کند، حضور داشته باشید. معاینات و بررسی های پزشکی دقیقا باید در زمان های مشخص شده انجام شود. حتما توصیه های پزشک در خصوص مراقبت و نگهداری از دندان ها را رعایت کنید تا در درمان شما مشکلی به وجود نیاید. لازم است تا بدانید ارتودنسی زودبازده تنها به تشخیص و توصیه پزشک برای بیمار انجام می شود. بنابراین در صورتی که پزشک این شیوه ارتودنسی را برای شما مناسب ندید، بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید.

در ارتودنسی زودبازده نتیجه معمولا در بازه زمانی 6 الی 12 ماه نمایان می شود. بهتر است در تمام طول درمان صبور باشید و برای نتیجه گیری عجله نکنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است سلامت دندان هایتان به خطر بیفتد. انجام ارتودنسی سریع نزد پزشک یا ارتودنتیست با تجربه و متخصص برای شما مزایای زیادی را در بر دارد.

کلام آخر

انجام ارتودنسی زودبازده به بیمارانی توصیه می شود که دندان هایشان ناهنجاری و مشکلات جزئی دارد. این ارتودنسی با توجه به تشخیص پزشک برای بیمار انجام می شود. بنابراین در صورت صلاحدید پزشک امکان انجام آن وجود خواهد داشت. پس از انجام ارتودنسی سریع لازم است تا توصیه های پزشک و همچنین موارد بهداشتی در خصوص مراقبت و نگهداری از دندان ها را رعایت کنید. در این صورت سلامت دندان ها به همراه زیبایی آنها حفظ خواهد شد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی زودبازده
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر