بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (722 کلمه)

آیا می توان دندان های کج شده را صاف کرد؟

Can-crooked-teeth-be-straightened آیا می توان دندان های کج شده را صاف کرد؟

آیا می توان دندان های کج شده را صاف کرد؟دندان های کج شده، یکی از مشکلات شایع دهان و دنداناست که در بسیاری از افراد دیده می شود. آیا می توان دندان های کج شده را صاف کرد؟دندان های کج شده، یکی از مشکلات شایع دهان و دنداناست که در بسیاری از افراد دیده می شود.

این مشکل در کودکان، نوجوانان و برخی افراد بزرگسال نیز مشاهده می شود

مهم ترین دلیل ایجاد دندان های کج شده،داشتن کام باریک وازدحام بیش از حد دندان ها می باشد.

الزامی برای درمان دندان های کج شده نیست اما برخی افراد به دلایل گوناگون تصمیم به اصلاح دندان های کج می کنند. در برخی موارد بدشکلی دندان های کج شده، موجب کاهش اعتماد به نفسافراد می شود و یا ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. داشتن لبخند زیبا بر زیبایی چهره و افزایش اعتماد به نفس، تاثیر فراوانی می گذارد.پیشگیری از پوسیدگی دندان و بهبود عملکرد دندان ها برای جویدن انواع غذا، از مزایای مهم مرتب کردن دندان های کج می باشد.

نتیجه مرتب کردن دندان های کج در سنین کودکی بسیار رضایت بخش تر نسبت به سنین بالاتر است. برخی افراد بزرگسال نیز برای اصلاح دندان های کج خود از روش ارتودنسی استفاده می کنند. در برخی موارد برای اصلاح نقص های موجود در فک و دندان ها، از روش کشیدن دندان های اضافه، کمک گرفته می شود.

برای ترمیم و اصلاح دندان های کج شده باید به یک دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. هزینه درمان دندان های کج شده مقداری بالاست زیرا این روش درمان، تحت پوشش بیمه نمی باشد. اگر هزینه مسئله مهمی نیست، به یک دندانپزشک ماهر مراجعه کنید.


مراجعه به دندانپزشک جهت اصلاح دندان های کج شده

صاف کردن دندان های کج شده امری شخصی می باشد. در زمان ملاقات با دندانپزشک، متخصص ابتدا دهان، دندان ها و فک فرد را معاینه می کند. سپس انتخاب می کند تا از چه روش درمانی، برای اصلاح دندان های فرد استفاده کند. دندانپزشک با استفاده از روش های مختلف و دستگاه های ارتودنسی مانند بریس ها و یا پلاک های متجرم ارتودنسی، دندان های کج را درمان می کند. 

شایع ترین علل تشکیل دندان های کج 

  • 1-عوامل ژنتیکی: اکثر افرادی که دندان های کج دارند، این مشکل را از والدین خود به ارث برده اند.
  • 2-افزایش سن: بالا رفتن سن تاثیرات منفی بر جایگاه دندان ها می گذارند. تمایل دندان ها برای حرکت به سمت جلوی دهان بیشتر می گردد. با افزایش سن تراکم استخوان فک کاهش یافته و تغییر شکل می یابد. به همین علت دندان ها به هم فشار وارد می کنند و کج می شوند.

  • 3-وارد شدن ضربه یا آسیب:اگر به فک فردی ضربه ای وارد شود، ممکن است بر روی دندان های فرد تاثیر بگذارد. ممکن است آسیب وارده به ریشه دندان و یا لثه باشد. اگر ضربهبه طور مستقیم به دندان وارد شود، دندان کج می شود ولی اگر آسیب به لثه وارد شود، با گذشت زمان دندان ها تغییر جای می دهند.
  • 4-مکیدن شستبعد از آغاز روند دندان در آوردن: عادت مکیدن انگشت موجب وارد شدن فشار به دندان های جلویی شده و موقعیت دندان ها تغییر می کند. همچنین مکیدن انگشت باعث ایجاد فاصله بین ردیف دندان هایبالا و پایین در زمان بسته بودن دهان می گردد.
  • 5-ریفلاکس بلع نادرست که موجب وارد شدن فشار به دندان های جلویی می گردد.
  • 6- از بین رفتن زودرس دندان های شیری : دندان ها با گذشت زمان و به دلیل وارد شدن فشار تمایل دارند، کمی حرکت کنند. زمانی که دندان های شیری زودتر از موعد از بین بروند، باعث می شوند تا دندان های دائمی فضای بیشتری داشته باشند و کج شوند.کج شدن دندان ممکن است در افراد بزرگسال هم به دلیل کشیدن دندان و ایجاد فضای خالی ایجاد شود.
  • 7-داشتن دندان های خیلی بزرگ: به دلیل وجود دندان های بزرگ،فضای لازم برای رشد دندان های جدید وجود ندارد و دندان کج می شود.
  • 8-ترمیم نامناسب دندان: در برخی موارد ترمیم دندان ها و استفاده ار بریج یا روکش دندان باعث می شود تا دندانتحت فشار زیادی قرار بگیرد و حرکت کند.
  • 9-ابتلا به بیماری های لثه: التهاب و یا عفونت لثه، موجب شل شدن دندان ها و جابجایی دندان ها می گردد. کج شدن دندان به دلیل ابتلا به بیماری لثه موجب از دست رفتن زودرس دندان می گردد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آیا می توان دندان های کج شده را صاف کرد؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر