بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (626 کلمه)

آشنایی با ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

Familiarity-with-the-tools-used-in-orthodontics آشنایی با ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

آیا ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی را می شناسید؟ با ما همراه باشید تا آنها را به شما معرفی کنیم. شاید برایتان جالب باشد تا با ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی آشنا شوید. قطعا ارتودنسی دندان تنها با استفاده از بریس ها و براکت های فلزی انجام نمی شود. بلکه استفاده از سایر تجهیزات دندانپزشکی نیز باعث تغییر و اصلاح فرم دندان ها می شود. با توجه به نوع و شدت مشکل دندان ها و همچنین ثابت یا متحرک بودن ارتودنسی، ابزارهای مختلفی برای انجام آن استفاده می شود. در این بخش می خواهیم شما را با اصلی ترین و مهمترین تجهیزات و ابزارهای ارتودنسی آشنا کنیم.  

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی

  • بریس

بریس ها با اتصالی که روی دندان ها ایجاد می کنند، به نوعی از دندان حمایت می کنند. با استفاده از بریس ها، دندان ها به طور کامل احاطه می شوند. این ابزار نباید روی دندان خیلی سفت و محکم باشد.

  • براکت های پشت دندانی یا توربو

یکی دیگر از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی، براکت های پشت دندانی هستند. این براکت ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که عدم تراز بودن دندان ها بسیار عمیق باشد. همچنین با کمک این ابزار بیمار دیگر جداره داخلی دهانش را گاز نمی گیرد. زیرا ممکن است با عقب رفتن دندان ها چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

  • آرک های دندانی

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای ارتودنسی دندان، آرک های دندانی هستند. این آرک ها قبل از قرار گرفتن بریس ها به جهت ایجاد فضای لازم برای اعمال اصلاحات استفاده می شوند. آرک های دندانی از سیم های فلزی تشکیل شده اند که از دندان های آسیای بزرگ به دندان های جلویی وصل می شوند.

  • هدگیر

بعضی از افرادی که برای ارتودنسی دندان مراجعه می کنند از مشکل عدم هماهنگی در رشد فک بالا و پایین ناراضی هستند. این ناهماهنگی در رشد فک باعث می شود تا دندان های فک بالا یا فک پایین بیرون زده تر به نظر برسند. این موضوع در حرف زدن، لبخند زدن و حتی غذا جویدن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. بنابراین باید بگوییم هدگیر از دیگر ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی است که برای افراد با این مشکل استفاده می شود.

  • فنر فورسوز

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی متعدد هستند و هر کدام با توجه به مشکل بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. فنر فورسوز جزو یکی از این ابزارهاست. این فنر برای بیمارانی استفاده می شود که دندان های بالایی شان بیش از حد انتظار بیرون زده باشد. البته نحوه عملکرد این ابزار مانند باندهای کشی است. اما از فنر فورسوز برای بیمارانی استفاده می شود که با باندهای کشی احساس راحتی چندانی ندارند.

  • سپراتورها یا جداکننده ها

در ارتودنسی دندان از سپراتورها که به آن جدا کننده نیز می گویند به عنوان یک وسیله برای کمک به ایجاد فضای لازم بین دندان ها استفاده می شود. این وسیله معمولا 5 الی 10 روز قبل از آغاز درمان روی دندان ها نصب می شود.

  • کش های ارتودنسی

از دیگر ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی کش های ارتودنسی هستند. معمولا کسانی که به زیبایی لبخندشان حساس تر هستند، از این کش ها استفاده می کنند. زیرا تا حد مطلوبی براکت ها و بریس های فلزی را پوشش می دهد.

  • میخ های ارتودنسی

در ارتودنسی دندان از میخ های ارتودنسی برای بیمارانی استفاده می شود که عادت دارند با زبانشان به دندان هایشان فشار وارد کنند. این میخ ها که مانند قلاب کوچکی هستند، پشت دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرند.

کلام آخر

در این بخش برخی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی را به شما معرفی کردیم. به خاطر داشته باشید انجام ارتودنسی دندان طی چند مرحله پیچیده صورت می گیرد. به همین دلیل به ابزارهای متعددی نیاز است تا با آن فرم و شکل فک و دندان بیمار اصلاح شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آشنایی با ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر