بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (476 کلمه)

کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟

Which-method-is-better-orthodontics-or-dental-composite کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟

به نظر شما کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟در هنگام انتخاب روش درمان ارتودنسی یا کامپوزیت دندان، باید به میزان نامرتبی دندان ها توجه کرد. هنگامی که میزان کجی و نامرتبی دندان ها، کم و جزئی باشد، می توان برای مرتب کردن آنها از روش کامپوزیت استفاده کرد.

در نگاه اول هزینه ارتودنسینسبت به کامپوزیت بیشتر است. به همین دلیل در زمان انتخاب ارتودنسی یا کامپوزیت دندان اکثر افراد از روش کامپوزیت استفاده می کنند. اما در مواقعی که دندان ها در جایگاه خود قرار ندارند و یا نامرتبی دندان ها خیلی زیاد است، حتما باید از روش ارتودنسی استفاده کرد.

ارتودنسی یا کامپوزیت دندان ؟

داشتن ردیف دندان های مرتب و زیبا، اصلاح طرح لبخند، رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان و داشتن دندان هایی سالم، با انجام روش های درمانی ارتودنسی یا کامپوزیت دندان امکان پذیر می شود. 

ارتودنسی دندان 

ارتودنسی یکی از روش های زیبایی دندان است که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. تشخیص صحیح برای انجام روش زیبایی دندان به روش ارتودنسی یا کامپوزیت دندان بر عهده دندانپزشک می باشد. ارتودنسی مشکلاتی مانند نواقص موجود در حالت فک و یا قرار گرفتن نادرست دندان ها، را اصلاح می کند.

انواع ارتودنسی

  • 1-ارتودنسی ثابت
  • 2-ارتودنسی متحرک
  • 3-ارتودنسی نامرئی

درمان بیماری های زیر با انتخاب روش ارتودنسی

  • 1-درمان دندان های نامرتب
  • 2-درمان دندان های نهفته
  • 3-اصلاح دندان های شلوغ
  • 4-بستن فواصل بین دندانی و دندان های از دست رفته
  • 5-اصلاح وضعیت فک ها
  • 6-درمان انحراف فک
  • 7-اصلاح ناهنجاری دندانی فکی

روکش دندان یا کامپوزیت

مقایسه دو روش ارتودنسی و کامپوزیت 

  • 1-اگر ارتودنسی دندان توسط یک متخصص ارتودنسی خبره و ماهر انجام شود، نتیجه ای ماندگار خواهد داشت اما کامپوزیت دندان مادام العمر نمی باشد. کامپوزیت دندان بعد از گذشت مدتی می ریزد و باید دوباره جهت درمان اقدام کنید.
  • 2-از کامپوزیت دندان برای حل مشکلات جزئی دندان ها مانند نازک و شکنندگی، پوسیدگی و بدرنگی دندان ها استفاده می شود ولی از ارتودنسی برای درمان بیماران دچار ناهنجاری های دندان و فک مانند فاصله دندانی و دندان های نامرتب استفاده می شود.
  • 3-برای درمان فاصله بین دندان بهتر است، از روش ارتودنسی استفاده شود. برای استفاده از کامپوزیت باید مینای دندان ها تراشیده شود. هنگامی که دندان ها سالم است، برای حرکت و جابجایی آنها بهتر است، از روش ارتودنسی استفاده شود.
  • 4-در نگاه اولدر زمان مقایسه هزینه و انتخاب ارتودنسی یا کامپوزیت دندان به نظر می رسد که هزینه ارتودنسی بیشتر است. اما باید توجه داشت که نتیجه ارتودنسیمادام العمر است ولی کامپوزیت باید بعد از گذشت دوره زمانی ریخته و بایدمجدد انجام شود.
  • 5-از کامپوزیت نمی توان به جای ارتودنسی استفاده کرد. ارتودنسی تغییر موقعیت دندان ها یا فک می باشد. در کامپوزیت یک ماده خارجی به دندان اضافه می شود و تاثیری بر موقعیت فک ندارد.
  • 6-ارتودنسی یک روش غیر تهاجمی است و در روش کامپوزیت مینای دندان تراشیده می شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر